درد مفصل آکرومیوکلاویکولار

آسیب‌های شانه و انواع مختلفی از آرتروز می‌تواند منجر به درد مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) شود. این مفصل در شانه استخوان ترقوه را به قسمتی از شانه متصل می‌کند.

از مهم‌ترین وظایف مفصل آکرومیوکلاویکولار حرکت بازو است، در واقع به هماهنگی حرکت در قسمت‌های بالایی بدن کمک می‌کند. آسیب به این قسمت از مفصل شانه ممکن است به دنبال زمین خوردن در حین ورزش، اسکی یا دوچرخه سواری رخ دهد.

انواع خاصی از آرتروز به مفصل آکرومیوکلاویکولار آسیب می‌رساند و با گذشت زمان نیز بدتر می‌شود. در ادامه نکات بیشتری را در خصوص درد مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) خواهیم گفت.

آشنایی با مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC)

ساختار شانه از سه استخوان تشکیل شده که شامل استخوان بازو، استخوان ترقوه و تیغه شانه می‌شود. مفصل AC بالاترین قسمت تیغه شانه را به استخوان ترقوه متصل می‌کند.

آکرومیون پروسس یک ساختار استخوانی مسطح است که از تیغه شانه بیرون می‌زند. مفصل AC، آکرومیون پروسس را به استخوان ترقوه متصل می‌کند.

زمانی که مفصل آکرومیوکلاویکولار عملکرد درستی داشته باشد، به دامنه حرکتی تیغه شانه کمک می‌کند. مفصل AC نوعی مفصل سینوویال، یکی از سه نوع مفصل اصلی در بدن است.

مفصل سینوویال حاوی حفره‌ای پر از مایع سینوویال است. این مایع به روان شدن مفصل و حرکت آن کمک می‌کند.

درد مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC)

علت درد مفصل آکرومیوکلاویکولار

از شایع‌ترین علت ایجاد چنین عارضه، آسیب به شانه و همچنین آرتروز است. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

آسیب‌ها

بیش از ۴۰ درصد از آسیب‌های شانه، مربوط به آسیب به مفصل AC است. معمولا چنین مشکلاتی در حین برخوردهای ورزشی رخ می‌دهد. میزان بالایی از این آسیب در ورزشکاران چنین ورزش‌هایی مشاهده شده است:

  • اسکی
  • دوچرخه سواری
  • فوتبال
  • هاکی روی یخ
  • لاکراس

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان آسیب های ورزشی را مطالعه کنید.

احتمال ایجاد چنین آسیبی ممکن است در تصادفات رانندگی یا دیگر حوادث رخ دهد. افتادن به صورت مستقیم روی شانه یکی از دلایل رایج آسیب مفصل AC است.

درد مفصل آکرومیوکلاویکولار در بین آقایان بسیار شایع‌تر از خانم‌هاست. آقایان ۲۰ تا ۳۰ ساله احتمال ایجاد چنین آسیب‌هایی بیشتر است.

آسیب به این مفصل می‌تواند شامل رگ به رگ شدن یا پارگی رباط‌های اطراف آن مفصل باشد. افرادی که پس از زمین خوردن احساس درد در شانه خود دارند، باید به متخصص درد برای درمان مراجعه کنند.

آرتروز

آرتروز شانه از دیگر موارد احتمالی در ایجاد درد مفصل است. استئوآرتریت معمولا مفصل AC و غضروف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع بافتی محافظ که قسمت بیرون استخوان را می‌پوشاند.

زمانی که غضروف دچار فرسودگی می‌شود فضای بین استخوان‌های متصل کوچک‌تر خواهد شد. استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده شده و منجر به درد می‌شود.

آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که التهاب در مفاصل را به دنبال دارد. این نوع آرتریت می‌تواند درد مفصل آکرومیوکلاویکولار را به همراه داشته باشد.

علت درد مفصل آکرومیوکلاویکولار

درمان درد مفصل  آکرومیوکلاویکولار

درمان مفصل AC بسته به شدت و علت آسیب وارد شده متفاوت است. در صورتی که آسیبی خفیف تا متوسط داشته باشید با راهکارهای درمانی از جمله فیزیوتراپی، تزریق کورتیکواستروئید و داروهای مسکن خوراکی قابل درمان است.

در صورتی که راهکارهای غیر جراحی موثر نباشد، در نهایت پزشک جراحی را برای درمان این عارضه در نظر می‌گیرد. برای افرادی که دچار آرتریت شانه هستند، ممکن است کاهش وزن یا انجام تمرینات ورزشی متوسط مفید واقع شود. 

دیگر گزینه‌های درمانی به شرح زیر است:

  • پماد یا کرم‌های ضد درد موضعی
  • استامینوفن
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

تزریق کورتیکواستروئید یا اسید هیالورونیک

هر فردی که درد مفصل آکرومیوکلاویکولار دارد که رفع نمی‌شود، باید به متخصص درد مراجعه کند. پزشک علائم و شرایط بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد و بهترین روش درمانی را توصیه خواهد کرد.

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

اگر درد شدید و دائمی در ناحیه شانه دارید، باید به متخصص درد مراجعه کنید. افرادی که در معرض خطر آرتروز شانه هستند نیز باید به پزشک برای بررسی شرایط خود مراجعه کنند. افرادی که در معرض خطر این عارضه هستند به شرح زیر است:

  • افراد مسن
  • سابقه خانوادگی آرتروز شانه
  • مصرف سیگار
  • سابقه آسیب‌های مفصلی
  • افرادی با اضافه وزن یا چاقی

احساس درد مزمن در ناحیه شانه احتمالا نشانه آسیب به مفصل AC یا آرتریت شانه است. افرادی که درد مداوم در ناحیه شانه را تجربه می‌کنند یا نگران درد در ناحیه شانه هستند، باید به متخصص درد مراجعه کنند.

تزریق کورتیکواستروئید به شانه

کلام آخر

مفصل آکرومیوکلاویکولار قسمت بالای تیغه شانه را به استخوان ترقوه متصل می‌کند. در واقع یک مفصل AC سالم به حرکت در بازو و دامنه حرکت در شانه کمک می‌کند.

آسیب‌های وارد شده به شانه یا انواع مختلفی از آرتریت ممکن است منجر به درد مفصل آکرومیوکلاویکولار شود که برطرف نمی‌شود. این موارد ممکن است شامل آسیب‌های ورزشی، آرتروز یا آرتریت روماتوئید باشد.

هر فردی که دردی در ناحیه شانه تجربه می‌کند که با گذشت زمان رفع نمی‌شود یا بدتر می‌شود، حتما باید برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *