سردرد همی کرانیا و درمان آن

سردرد همی‌ کرانیا یا سردرد یک طرفه

همی‌ کرانیا نوعی اختلال سردرد است که منجر به درد مداوم در یک طرف سر و صورت می‌شود. برخلاف بسیاری از اختلالات، عوامل محیطی یا شیوه زندگی باعث ایجاد سردرد همی کرانیا نمی‌شود.

افراد ممکن است علائمی‌ شبیه به سردرد میگرنی مانند حالت تهوع یا استفراغ داشته باشند. بسیاری از افراد برای کنترل درد نیاز به مصرف دارو دارند.

منظور از سردرد همی‌ کرانیا چیست

سردرد همی‌ کرانیا نوعی سردرد است که تنها در یک طرف صورت و سر درد وجود دارد و به عنوان سردرد اولیه شناخته می‌شود، به این معنی که هیچ بیماری زمینه‌ای دیگری باعث ایجاد چنین سردردهایی نمی‌شود.

هر فردی در هر سنی می‌تواند همی‌ کرانیا را تجربه کند؛ اما، در خانم‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سردرد سمت چپ سر را مطالعه کنید.

علت ایجاد سردرد همی‌ کرانیا چیست؟

علت دقیق ایجاد چنین مشکلی مشخص نیست. نتیجه برخی از شواهد اینگونه بوده است که استفاده از الکل یا فعالیت بدنی ممکن است منجر به بدتر شدن درد شود. 

همچنان تحقیقات بیشتری در حال انجام شدن است تا علت دقیق چنین سردردی مشخص شود.

سردرد همی‌ کرانیا چه علائمی دارد؟

از اولین علائم این بیماری درد در یک طرف صورت است. همچنین ممکن است احساس کنید که در چشمانتان نیز درد دارید. این درد به صورت مزمن است یعنی حداقل تا سه ماه برطرف نمی‌شود.

علائم سردرد همی کرانیا

برای برخی از افراد این نوع سردرد می‌تواند منجر به علائم دیگری نیز شود که این موارد به شرح زیر است:

  • چشم درد
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی در بینی
  • افتادگی پلک
  • قرمزی چشم یا ریزش اشک
  • آبریزش بینی
  • حساسیت به نور یا صداهای بلند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر هر نوع سردردی دارید که بیش از سه روز ادامه دارد یا اگر در هفته یک یا دو بار سردرد دارید، باید به پزشک متخصص درد مراجعه کنید. سایر علائمی‌ که نیاز به مراجعه به پزشک دارد، به شرح زیر است:

  • جهت رفع سردرد باید هر روز یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید.
  • دوز تجویز شده مسکن‌ها برای متوقف کردن سردرد کافی نیست.
  • سردردهایی دارید که باعث می‌شود نتوانید عملکرد طبیعی داشته باشید.
  • شدت سردرد شما بدتر می‌شود.

همچنین در صورتی که علائم خاصی همراه با سردرد وجود دارد، نیاز به مراقبت‌های پزشکی خواهید داشت:

  • سردردی که به یکباره اتفاق می‌افتد و شدید است.
  • سرگیجه و سفتی گردن یا تب همراه با سردرد را تجربه می‌کنید.
  • پس از وارد شدن ضربه به سر، سردرد را تجربه می‌کنید.
  • سردرد را نمی‌توان با داروهای مسکن متوقف کرد.

سردرد همی‌ کرانیا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زمانی که به پزشک برای مشکل خود مراجعه می‌کنید، ابتدا در خصوص علائم شما سوال خواهد کرد تا بر اساس آن، نوع سردرد را تشخیص دهد.

همچنین با بررسی اینکه سردرد پس از مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند یا خیر، قادر به تشخیص این نوع سردرد خواهد بود. 

ممکن است تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا MRI را برای بررسی عملکرد مغز و رد سایر علل سردرد انجام دهد.

درمان سردرد همی کرانیا

سردرد همی‌ کرانیا چگونه درمان می‌شود؟

درمانی که برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود، دارویی به نام ایندومتاسین است. ایندومتاسین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که التهاب را کاهش می‌دهد. معمولا ایندومتاسین تنها دارویی است که درد همی‌ کرانیا را کاهش می‌دهد. معمولا به این صورت تجویز می‌شود که دوز کم ایندومتاسین را سه بار در روز همراه با وعده‌های غذایی شروع کنید. اگر سردرد برطرف شود، ممکن است دوز مصرف دارو کمتر شود. هدف از درمانی که برای این سردرد در نظر گرفته می‌شود، مصرف کمترین دوز و همچنین کاهش درد است.

چگونه از سردرد همی کرانیا جلوگیری کنیم

در صورتی که به نکات خودمراقبتی توجه داشته باشید تا حدی زیادی می‌توانید از اینگونه سردردها جلوگیری کنید:

از محرک‌های سردرد خودداری کنید

باید مواردی را که منجر به تشدید سردرد در شما می‌شود یادداشت کنید، تا از این موارد جهت جلوگیری از عود سردرد خودداری کنید:

از مصرف بیش از حد دارو خودداری کنید

مصرف داروهای سردرد، از جمله داروهای بدون نسخه بیش از دو بار در هفته می‌تواند شدت و دفعات سردرد را افزایش دهد. حتما در خصوص مصرف صحیح دارو با پزشک مشورت داشته باشید.

به اندازه کافی بخوابید

همه افراد به‌طور میانگین به هفت الی هشت ساعت خواب طی شبانه‌روز نیاز دارند. بهتر است که زمان مشخصی را برای خوابیدن در نظر داشته باشید و در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید.

هیچ یک از وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید

وعده‌های غذایی سالم را در زمان مشخصی از روز میل کنید. باید از غذا و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند و منجر به تشدید سردرد همی کرانیا می‌شود، خودداری کنید.  همچنین اگر دچار اضافه وزن هستید، باید به دنبال راهکاری برای کاهش وزن باشید.

به‌طور منظم تمرین کنید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند سلامت جسمی و روحی شما را تضمین کند و استرس را کاهش دهد. بهتر است فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می‌برید، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری.

استرس خود را کاهش دهید

استرس یکی از محرک‌های اصلی در ایجاد سردرد است.

مصرف کافئین را کاهش دهید

برخی از داروهای سردرد حاوی کافئین‌اند و در کاهش سردرد بسیار مفیدند، همچنین در تشدید سردرد نیز موثرند.  به همین جهت توصیه می‌شود که کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا به حداقل برسانید.

آیا مصرف داروی ایندومتاسین عوارض دارد؟

اکثر افراد پس از مصرف این دارو دچار هیچ مشکلی نمی‌شود. گاهی ممکن است چنین عوارضی ناشی از مصرف این دارو وجود داشته باشد:
  • خستگی
  • تغییرات رفتاری مانند افسردگی
  • حالت تهوع
ایندومتاسین همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش شود، پزشک دارویی برای جلوگیری از چنین مشکلاتی تجویز خواهد کرد. تشخیص سردرد همی کرانیا

کلام آخر

در صورت ابتلا به سردرد همی‌ کرانیا باید معاینات منظم توسط پزشک داشته باشید. معمولا مصرف داروی ایندومتاسین در تسکین درد بسیار موثر عمل می‌کند. در اکثر افرادی که تحت درمان هستند، به راحتی درد کنترل می‌شود و بدون هیچی مشکلی می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. در صورتی که نتوانید به‌صورت طولانی مدت از این دارو مصرف کنید، پزشک داروی غیر استروئیدی تجویز می‌کند که تا حدی می‌تواند در کاهش سردرد کمک‌کننده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *