بلوک اعصاب ایلیواینگوینال

بلوک اعصاب ایلیواینگوینال چیست و چه کاربردی دارد

اعصاب ایلیواینگوینال حسی در قسمت عرضی شکم، قسمت فوقانی و قسمتی از دستگاه تناسلی هم در خانم‌ها و هم در آقایان ایجاد می‌کند. 

به همین جهت زمانی که عصب ایلیو اینگوینال درگیر باشد، بیمار در این قسمت‌های نام برده شده احساس درد خواهد داشت.

معمولا افرادی که در این عصب دچار مشکل باشند، به‌صورت خمیده حرکت می‌کنند؛ چراکه، زمانی که به حالت ایستاده قرار گرفته باشند یا پاهای خود را دراز کنند، عصب تحت کشش قرار می‌گیرد و طبیعتا درد آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تجربه درمان درگیری عصب ایلیواینگوینال

بیماری که برای تسکین دردهای خود مراجعه کرده بودند، بیماری ۴۰ ساله بودند که به دنبال انجام عمل جراحی فتق دچار درد در قسمتی که عمل انجام گرفته، در ناحیه کشاله ران، با انتشار به ناحیه تناسلی و پاها شده بود.

با توجه به علائمی که بیمار داشت، آقای دکتر محمد حسین دلشاد؛ فوق تخصص درد، تشخیص درگیری عصب ایلیواینگوینال را دادند. این عصب حسی است که به‌صورت عرضی از دیواره شکم عبور می‌کند.

به همین جهت اقدام درمانی که برای این دسته از افراد صورت می‌گیرد، این است که چندین جلسه تزریق با فواصل انجام شود تا بیمار تسکین درد خود را شاهد باشد. 

در نهایت ممکن است لازم باشد تا عصب بیمار سوزانده شود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که عصب ایلیواینگوینال عصب حسی است و پس از بلوک این عصب مشکلی در عملکرد او ایجاد نخواهد شد.

ایلیواینگوینال

روند بلوک عصب چگونه برای بیمار انجام می‌گیرد

برای تزریق این بلوک بیمار باید دراز بکشد، سپس با کمک اشعه ایکس از پشت بیمار تزریق انجام می‌گیرد تا تزریق را در محل دقیقی انجام شود. 

قسمت مورد نظر جهت انجام بلوک ایلیواینگوینال، ابتدا با استفاده از محلول بتادین تمیز می‌شود. داروی بی حسی برای بیمار تزریق می‌شود تا طی انجام بلوک عصب، دردی احساس نکند. 

پس از چند ثانیه سوزن را با استفاده از اشعه ایکس به عصب مورد نظر وارد می‌کنند. در این بلوک ترکیبی از داروهای بی حس کننده و ضد التهاب (کورتیزون یا استروئید) تزریق می‌شود.

پس از تزریق، به محل تزریق فشار وارد می‌کنند تا از بروز کبودی و تورم پس از بلوک جلوگیری شود. بیماران پس از انجام این نوع روش درمانی نیاز به بستری شدن ندارند و می‌توانند همان روز به خانه باز گردند.

بلوک عصب

به نکات قبل و بعد از بلوک عصب ایلیواینگوینال توجه داشته باشید

بیماران باید قبل از بلوک یک وعده غذایی سبک بخورند. اگر بیمار دچار دیابت است، باید انسولین را قبل از تزریق بزند و وعده غذایی خود را کامل بخورد. به‌طور کلی بیماران باید داروهای خود را طبق معمول و تجویز شده مصرف کنند.

بهتر است داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک در میان بگذارید تا در صورت وجود نکته‌ای، توصیه‌های لازم را برای شما داشته باشد. اگر به ماده حاجب حساسیت دارید، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از بلوک این عصب، بیمار باید مدت کمی را در مرکز درمانی بماند تا هرگونه عارضه‌های احتمالی را بررسی کنند و تحت کنترل باشد. برای بازگشت به خانه باید فردی همراه بیمار باشد و او را تا خانه همراهی کند.

بیماران یک روز پس از تزریق می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از جمله بازگشت به محل کار از سر بگیرند، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری برای بیمار داشته باشد.

اثرات بی دردی تا چه مدتی باقی می‌ماند

نتیجه بلوک عصبی معمولا فوری است و بیمار متوجه تسکین درد خود خواهد شد. مدت زمان باقی ماندن اثر بی دردی در هر فردی متفاوت است، ممکن است اثر بی دردی چندین هفته و گاهی بیشتر ادامه داشته باشد.

در صورت نیاز پزشک مجددا تزریقاتی جهت بلوک عصبی انجام می‌دهد یا راهکارهایی از قبیل سوزاندن عصب را در نظر می‌گیرد.

ضد التهاب

آیا بلوک عوارضی دارد

این نوع روش درمانی بی‌خطر است؛ چراکه اقدامات درمانی به‌صورت غیر جراحی و حداقل تهاجمی برای بیمار انجام می‌گیرد. با این حال برخی از خطرات احتمالی وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:

  • خونریزی و تشکیل هماتوم
  • عفونت
  • احساس ضعف در پاها و ایجاد مشکلاتی در روده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *