بورسیت ایلیوپسواس

منظور از بورسیت ایلیوپسواس چیست

منظور از بورسیت ایلیوپسواس التهاب بورس زیر عضله ایلیوپسواس است. این عضله در جلوی لگن قرار می‌گیرد، بورس نوعی کیسه پر از مایع بین استخوان‌ها، تاندون، ماهیچه‌ها و پوست است.

در واقع حالت بالشتکی بورس بین بافت‌ها برای کاهش اصطکاک و تحریک عمل می‌کند. بورسیت ایلیوپسواس فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و انجام تمرینات ورزشی را برای فرد دشوار می‌کند. اگر علائم تشدید شود، باعث کاهش تحرک فعالیت‌های روزانه شما می‌شود.

بورسیت ایلیوپسواس چه علائمی دارد؟

درد از علائم اولیه این بیماری است، شما درد را در قسمت جلوی مفصل ران تجربه می‌کنید و ممکن است درد تا زانو و مفصل ران سرایت کند و در این قسمت‌ها درد را احساس کنید. معمولا بیماران هنگام صبح احساس سفتی دارند.

گاهی هنگام انجام برخی از فعالیت‌ها، احساس ناراحتی خفیفی دارید که این موارد به شرح زیر است:

  • بالا رفتن از پله
  • ورزش کردن
  • دراز کردن پا
  • بلند شدن از حالت نشسته

این عارضه می‌تواند پیشرفت کند و در طی چند ماه یا طی چند هفته درد بیشتری ایجاد شود. احساس درد و ضعف باعث لنگیدن شما هنگام راه رفتن شود.

علت بورسیت ایلیوپسواس

اگر فعالیت‌های تکراری انجام می‌دهید، خطر بورسیت ایلیوپسواس وجود دارد. این آسیب گاهی به دلیل استفاده بیش از حد مفصل، تاندون و عضلات رخ می‌دهد. 

احتمال ایجاد این عارضه در ورزشکاران یا هر فرد دیگری مانند دوندگان و شناگران که از نظر بدنی فعال هستند، وجود دارد.

افرادی که عضلات سفتی در این ناحیه دارند، می‌توانند به دلیل افزایش فشار، دچار بورسیت ایلیوپسواس شود. چنین فشاری باعث اصطکاک بین تاندون‌ها و بورس خواهد شد.

بیماری‌های آرتریت مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت در ایجاد این نوع بورسیت نقش دارد. آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به مفاصل حمله می‌کند، چنین حملاتی باعث التهاب مفاصل می‌شود.

استئوآرتریت یک بیماری آرتریت مزمن است، این شکل از آرتریت باعث تخریب غضروف مفصل می‌شود. انحطاط باعث ساییدگی استخوان‌ها به یکدیگر و در نهایت التهاب خواهد شد.

علت بورسیت ایلیوپسواس

بورسیت ایلیوپسواس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر دردی را در اطراف باسن دارید که به پایین ساق پا منتشر می‌شود، حتما به فوق تخصص درد مراجعه کنید. 

هنگام مراجعه، پزشک در خصوص علائم شما سوال خواهد کرد، باید توضیح دهید که چه مدت این عارضه را احساس کرده‌اید و چه احساسی دارید.

برای تشخیص بورسیت ایلیوپسواس پزشک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد که به‌صورت وارد کردن فشار به بورس است. 

بورسیت می‌تواند علائمی مانند تاندونیت را ایجاد کند، به همین جهت تنها از معاینه فیزیکی نمی‌توان آن را تشخیص داد.

پزشک گاهی آزمایش‌های تصویربرداری را برای رد سایر شرایط و تایید تشخیص انجام می‌دهد. تست‌های تصویربرداری تصاویر دقیقی از داخل بدن می‌گیرد و به پزشک این امکان را می‌دهد تا ناهنجاری‌های مفصل را شناسایی کند. 

از تست‌های تصویربرداری می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • اشعه ایکس
  • MRI
  • سونوگرافی
  • اسکن از استخوان

عوارض بورسیت ایلیوپسواس

به علائم بورسیت توجه داشته باشید، در صورت عدم درمان، درد بدتر خواهد شد. علاوه بر این، امکان پاره شدن بورس ایلیوپسواس وجود دارد و در این صورت عفونی می‌شود. 

احتمال ایجاد عفونت نادر است؛ اما در صورتی ایجاد عفونت، امکان ایجاد چنین علائمی وجود دارد:

  • تب یا لرز
  • درد مفصل
  • قرمز و گرم شدن پوست
  • احساس بیماری

عوارض بورسیت ایلیوپسواس

بورسیت ایلیوپسواس چه درمانی دارد؟

درمان این بیماری به علت و شدت آن بستگی دارد. اگر بورسیت خفیفی دارید، به مفاصل خود استراحت دهید و از داروهای خانگی برای تسکین درد خود استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید کمپرس یخ را روی مفصل دردناک بگذارید تا التهاب برطرف شود.

همچنین فعالیت یا برنامه‌های ورزشی را تغییر دهید تا از تحریک بورسیت جلوگیری شود. استفاده از عصا هنگام پیاده روی می‌تواند به کاهش فشار کمک کند و درد را تسکین دهد. سایر روش‌های درمانی به شرح زیر است:

  • داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین
  • تزریق کورتیکواستروئید به بورس برای تسکین التهاب
  • فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات لگن
  • در صورت مشاهده علائم عفونت، تجویز آنتی بیوتیک خوراکی

کلام آخر

اصلاح فعالیت‌ها و مصرف داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای به تسکین درد و التهاب مرتبط به بورسیت ایلیوپسواس کمک می‌کند. 

برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، از هرگونه فعالیتی که فشار مکرر به باسن وارد می‌کند، باید خودداری کنید. حتما در صورت تجربه علائمی که ذکر کردیم، به متخصص درد برای بررسی و درمان به موقع مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *