درد مفصل و ویتامین D

آیا ارتباطی بین درد مفصل و ویتامین D وجود دارد

در این مقاله قصد داریم که ارتباط بین درد مفصل و ویتامین D را بررسی کنیم. ویتامین D یکی از موارد ضروری در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. 

یکی از عوارض کمبود این ویتامین در بدن درد مزمن است. علاوه بر این، مصرف ویتامین دی جهت استحکام استخوان و دندان نقش بسیار مهمی دارد.

از آنجا که این ویتامین برای رشد استخوان بسیار مهم است، برخی از محققان بررسی کرده‌اند که آیا مصرف مکمل‌های آن به درد مفصل کمک می‌کند یا خیر؟

در ادامه هر آنچه را که باید در رابطه با درد مفصل و ویتامین D باید بدانید، برای شما ذکر خواهیم کرد.

ارتباط بین درد مفصل و ویتامین D

برخی از مطالعات نشان می‌دهد بیمارانی که درد مزمن دارند، کمبود ویتامین D دارند و باید طبق تجویز پزشک به اندازه مورد نیاز از این ویتامین مصرف کنند، با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

منبع دیگری از مطالعات نشان می‌دهد افراد بالای ۵۰ سال که کمبود ویتامین D در بدن دارند، بیشتر در معرض درد مفصل ران و زانو هستند. 

در صورتی که چنین دردهای مزمنی درمان نشود، درد بیشتری را تجربه خواهند کرد. جهت بررسی علت درد و درمان باید به متخصص درد مراجعه شود.

همچنین محققان پس از بررسی بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید (RA) که یک بیماری خود ایمنی است، متوجه شدند که این دسته از بیماران دچار سطح پایینی از ویتامین D در بدن هستند.

دلایل دیگری نیز ممکن است منجر به درد شده باشد که از سوی پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز درمان‌های موثر دیگری جهت تسکین درد برای بیماران در نظر گرفته خواهد شد.

ویتامین دی و درد مفاصل

چرا به ویتامین D نیاز داریم

شناخته شده‌ترین مزیت ویتامین D این است که منجر به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. کودکانی که در گذشته کمتر غذاهای غنی شده از این ویتامین مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمبود این ویتامین و بیماری راشیتیسم قرار داشتند.

در بزرگسالی مصرف ویتامین D به اندازه مورد نیاز، از استئومالاسی (نرم شدن استخوان) و پوکی استخوان (از دست دادن توده استخوانی) جلوگیری می‌کند. 

احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت و مقاومت به انسولین در افرادی با کمبود این ویتامین، بسیار زیاد است. برخی از مطالعات کمبود ویتامین D را با بیماری «عروق کرونر» مرتبط می‌دانند.

چگونه می‌توان از کمبود ویتامین D در بدن جلوگیری کرد

یکی از روش‌های طبیعی و آسان که می‌توانید کمبود این ویتامین را در بدن جبران کنید، این است که زیر نور آفتاب قرار بگیرید. 

اما این نکته را به یاد داشته باشید که نباید مدت زمان طولانی در معرض آفتاب باشید؛ چراکه، مشکلات دیگری مانند آفتاب سوختگی را در پی خواهد داشت.

همچنین از دیگر روش‌های تامین و جلوگیری از کمبود ویتامین دی در بدن مصرف منبع غذایی ویتامین D یا غذاهای غنی شده با این ویتامین است. 

این مواد غذایی شامل ماهی، لبنیات و غلات غنی شده است. همچنین میزان مکمل توصیه شده روزانه ۶۰۰ واحد است. نوزادان تا ۱ سالگی تنها به ۴۰۰ و افراد بالای ۷۰ سال به ۸۰۰ نیاز دارند. 

برای اطمینان بیشتر و اینکه به چه میزان ویتامین نیاز دارید باید حتما در خصوص مصرف مکمل با پزشک مشورت داشته باشید؛ زیرا، مصرف بیش از نیاز این ویتامین عوارضی را برای شما در پی خواهد داشت.

تامین ویتامین D موردنیاز

عوارض مصرف بیش از نیاز ویتامین D

همانطور که کمبود این ویتامین عوارضی را در پی دارد، مصرف بیش از نیاز این ویتامین شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد، به همین جهت توصیه می‌شود جهت مصرف مکمل این ویتامین حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

مصرف مکمل ویتامین دی به مدت چند ماه می‌تواند شما را با مسمومیت مواجه کند. مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به تجمع کلسیم در خون شود، چنین حالتی به عنوان «هایپر کلسمی» شناخته می‌شود. 

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • کم اشتهایی
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • تکرر ادرار
  • مشکلات کلیوی

درمان اولیه که در این مواقع در نظر گرفته می‌شود، کاهش یا قطع مصرف مکمل‌های ویتامین D است. در موارد شدید ممکن است بیمار نیاز به دریافت دارو داشته باشد.

درمان درد مزمن

کلام آخر

افرادی که کمبود ویتامین D دارند، اغلب دچار درد مفصل می‌شوند. گاهی ممکن است مصرف به اندازه این ویتامین برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، در درمان درد مفاصل موثر باشد.

دلایل احتمالی دیگر که منجر به درد مفصل می‌شود، از سوی فوق تخصص درد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، درمان‌های بیشتری برای بیماران در نظر گرفته خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *