تغذیه بعد از عمل دیسک کمر

تغذیه بعد از عمل دیسک کمر یکی از موارد مهمی است که باید برای بهبودی پس از جراحی توجه داشته باشید تا به تسریع روند بهبودی کمک کند.

هر عمل جراحی از جمله جراحی در ناحیه ستون فقرات یا لیزر دیسک نیاز به مراقبت‌های پس از لیزر دیسک کمر دارد که یکی از این موارد تغذیه سالم پس از عمل است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

تغذیه‌ای که باید بعد از جراحی داشته باشید

مواد غذایی مفید بسیاری وجود دارد که باید بعد از جراحی در ناحیه ستون فقرات میل کنید تا به روند بهبودی شما کمک کند و احتمال عوارضی مانند عفونت را کاهش دهد.

در ادامه در خصوص تغذیه بعد از عمل دیسک کمر برای شما توضیح خواهیم داد. 

چربی‌های سالم

مصرف چربی‌های سالم برای بدن مفید و ضروری است، به خصوص پس از جراحی دیسک کمر باید به مقدار کافی مصرف کنید.

با مصرف چربی‌های سالم این امکان به بدن داده می‌شود تا ویتامین‌هایی را که از میوه و سبزیجات دریافت می‌کنید جذب شود. علاوه بر این به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و احتمال عفونت را کاهش خواهد داد.

از چربی‌های سالمی که باید به عنوان تغذیه بعد از عمل دیسک کمر مصرف کنید می‌توان به مواردی از جمله روغن نارگیل، انواع دانه‌ها، آووکادو و آجیل اشاره کرد.

با مصرف این چربی شما طی طولانی مدت با انرژی هستید. این چربی‌ها دارای ویتامین E هستند که بهبود زخم و همچنین بهتر شدن زخم کمک خواهد کرد.

انواع ویتامین‌ها

با مصرف سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به بدن می‌رسانید که از مهم‌ترین مواد مغذی است که برای کمک به بهبودی عمل دیسک کمر توصیه می‌شود.

به سبد غذایی خود مواردی مانند هویج، گل کلم، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکسل، سیب زمینی و.. را اضافه کنید؛ زیرا به دلیل وجود کربوهیدرات به رفع خستگی پس از ترخیص از بیمارستان کمک می‌کند و انرژی کافی نیز به مغز شما می‌رسد. 

علاوه بر این ویتامین‌های A و C به بدن می‌رساند و به دلیل وجود فیبر به کاهش یبوست نیز کمک می‌کند.

اهمیت تغذیه بعد از عمل دیسک

سبزیجات با برگی تیره رنگ

سبزیجات برگ‌دار را باید به رژیم غذایی خود به عنوان تغذیه بعد از عمل دیسک کمر اضافه کنید. این دسته از سبزیجات حاوی ویتامین‌های E و A است و در برخی ویتامین K نیز وجود دارد که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.

این سبزیجات شامل اسفناج، کلم پیچ، کاهو و… می‌شود. با مصرف این دسته از سبزیجات، ویتامین‌های B نیز جذب بدن می‌شود و در نهایت به بهبود سطح انرژی نیز کمک می‌کند.

علاوه بر این سبزیجات منابع خوبی از منیزیم، کلسیم، فیبر، آهن و پتاسیم هستند و به هر دو صورت خام و پخته می‌توانید مصرف کنید.

مصرف گوشت و جایگزین‌های آن

مصرف مقدار کافی پروتئین برای بدن بسیار ضروری است، به خصوص که سن بالا می‌رود. بعد از عمل بدن شما به مقدار کافی آهن و پروتئین نیاز دارد؛ چرا که عضلات آسیب دیده‌اند یا در طول جراحی حرکت داده شده‌اند.

اسید آمینه‌ای که در پروتئین وجود دارد به تسریع روند بهبودی زخم و بازسازی بافت عضلانی کمک خواهد کرد.

دریافت آهن از تغذیه بعد از عمل دیسک کمر به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی خوبی داشته باشید. با مصرف غذاهای دریایی، عدس، لوبیا، مرغ، تخم مرغ و… پروتئین را به میزان کافی به بدن می‌رسانید.

پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها از جمله باکتری‌های سالمی هستند که به هضم غذا، مقابله با عفونت‌ها و میکروب‌هایی که در طی بستری شدن در بیمارستان یا در حین عمل وارد بدن شده است، کمک می‌کند. مواد غذایی غنی از پروبیوتیک شامل مواردی از جمله ماست، ترشی کلم، کفیر و… می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که مصرف مسکن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و بی‌حس‌کننده‌ها باعث بهم خوردن تعادل در سیستم گوارش می‌شود و عوارضی از جمله یبوست، حالت تهوع و دیگر ناراحتی‌های گوارشی را به دنبال دارد که با مصرف پروبیوتیک همه این موارد برطرف خواهد شد.

تغذیه بعد از دیسک کمر

خوراکی‌های ممنوعه بعد از عمل دیسک کمر

علاوه بر اینکه باید به تغذیه بعد از عمل دیسک کمر دقت داشته باشید، حذف خوراکی‌های ممنوعه نیز بسیار مهم است و به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله لیزر دیسک کمر را مطالعه کنید.

لبنیات پرچرب

شما باید مصرف لبنیات پرچرب از جمله بستنی، خامه و… را به حداقل برسانید. در صورت مصرف لبنیات پرچرب به خصوص زمانی که مسکن مصرف می‌کنید، می‌تواند منجر به یبوست شود.

غذای کم آب

معده پس از جراحی حساس می‌شود و نمی‌تواند غذاهای خشک را به خوبی هضم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف میوه خشک، انواع چیپس و گوشت گاو خودداری کنید. تنها مورد استثنایی که وجود دارد مصرف آلو خشک است؛ زیرا به رفع یبوست کمک می‌کند.

گوشت قرمز

با وجود اینکه در قسمت بالا به شما توصیه به دریافت پروتئین از مواد غذایی کردیم؛ اما نباید از گوشت قرمز به دلیل چربی اشباع شده بالایی که دارد، مصرف کنید.

چربی اشباع شده منجر به یبوست و مشکلات گوارشی می‌شود و این شرایط روند بهبودی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *