زونا و دردهای آن

درمان دردهای ناشی از زونا

بیماری زونا یک عفونت ویروسی است که منجر به ضایعات پوستی دردناک می‌شود. امکان ایجاد زونا در هر نقطه از بدن وجود دارد؛ اما، در اغلب مواقع تاول به‌صورت نواری شکل، قسمت چپ یا راست تنه را درگیر می‌کند.

زونا ناشی از ویروسی به نام «واریسلا زوستر» است، همان ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان می‌شود. در واقع پس از ابتلا به آبله مرغان، ویروس در بافت عصبی، نزدیک نخاع و مغز به‌صورت غیرفعال باقی می‌ماند.

ممکن است پس از چند سال ویروس به‌صورت زونا مجددا فعال شود. زونا بیماری جدی و خطرناکی نیست؛ اما، می‌تواند برای بیمار بسیار دردناک باشد.

با واکسن زدن می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. درمان زودهنگام زونا می‌تواند به کوتاه شدن دوره بیماری کمک کند و احتمال ایجاد عوارض را کاهش دهد. 

شایع‌ترین عارضه‌ای که ناشی از این بیماری در افراد احساس می‌شود، ایجاد درد طولانی مدت است. برای کاهش دردهای ناشی از زونا باید به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید.

زونا چه علائمی دارد

نشانه‌های ناشی از این بیماری تنها روی قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما تاثیر می‌گذارد. این علائم می‌تواند شامل هر یک از این موارد زیر باشد:

  • درد، سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • حساسیت هنگام لمس
  • ایجاد دانه‌های قرمز رنگ چند روز پس از درد
  • تاول‌های پر از مایع، گاهی به‌صورت باز و پوسته پوسته شده
  • خارش

گاهی برخی از افراد ممکن است چنین علائمی را نیز تجربه کنند:

  • تب
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • خستگی

درد معمولا از اولین علائم ناشی از زوناست که می‌تواند برای برخی از افراد به‌صورت شدید باشد. گاهی اوقات برخی از بیماران بدون ایجاد عارضه پوستی، درد ناشی از زونا را تجربه می‌کنند.

علائم زونا

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که به زونا مشکوک‌اید، به‌ویژه در شرایط زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • درد و ضایعات پوستی در نزدیک چشم ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، این عفونت می‌تواند به‌صورت دائمی به چشم آسیب وارد کند.
  • در سن ۶۰ سالگی یا بیشتر هستید؛ چراکه، افراد با سنین بیشتر عارضه‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.
  • بدن دچار سیستم ایمنی ضعیفی است (به‌دلیل سرطان، مصرف برخی داروها یا بیماری‌های مزمن).
  • ضایعات پوستی، گسترده و دردناک شد‌ه‌اند.

بیشتر بخوانید: درمان دردهای بیماران سرطانی

علت ایجاد زونا

همانطور که پیش از این برای شما گفتیم، زونا ناشی از ویروس واریسلا زوستر است، همان ویروسی که منجر به آبله مرغان می‌شود. هر فردی که آبله مرغان گرفته باشد، ممکن است پس از سال‌ها دچار زونا شود.

پس از اینکه آبله مرغان بهبود پیدا می‌کند، ویروس وارد سیستم عصبی می‌شود و به‌صورت غیر فعال می‌ماند. در نهایت ممکن است دوباره فعال شود، در امتداد مسیر عصبی پوست برسد و باعث ایجاد زونا شود.

علت دقیق ایجاد زونا مشخص نیست؛ اما، ممکن است این عارضه به‌دلیل کاهش ایمنی به دنبال افزایش سن ایجاد شده باشد. به‌طور کلی زونا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مسن بسیار شایع‌تر از افراد دیگر است.

علت ایجاد زونا

عوامل خطر در ایجاد بیماری زونا

هر فردی که مبتلا به آبله مرغان شده باشد، پس از مدتی امکان مبتلا شدن به زونا را دارد. عواملی که ممکن است خطر ابتلا به زونا را افزایش دهد، به شرح زیر است:

بالای ۵۰ سالگی

زونا بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است. احتمال خطر چنین بیماری با افزایش سن، بیشتر می‌شود.

ابتلا به بیماری‌های خاص

بیماری‌هایی مانند HIV که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، خطر ابتلا به زونا را افزایش می‌دهد.

بیماران تحت درمان سرطان

پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی می‌تواند مقاومت شما در برابر بیماری‌ها کاهش دهد و در نهایت منجر به زونا شود.

مصرف برخی از داروهای خاص

داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن پیوند عضو مصرف می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. همچنین استفاده طولانی مدت از استروئیدها مانند پردنیزون نیز همینطور است.

عوارض ناشی از زونا

در بسیاری از موارد، زونا پس از طی دوره‌ای برطرف خواهد شد؛ اما، در مواردی نورالژی پس از هرپس (PHN) به وجود خواهد آمد که از شایع‌ترین عوارض زوناست. 

این عارضه رشته‌های عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت عدم درمان، درد تا سال‌ها باقی می‌ماند، دردها به‌صورت سوزاننده و حساس به لمس‌اند.

درمان زونا

درمان بیماری زونا و درد ناشی از آن

مهم‌ترین اقدام جهت پیشگیری از ابتلا به عوارض بلند مدت زونا این است که اقدامات درمانی را در اسرع وقت و بلافاصله پس از ابتلا آغاز کنید. 

در صورتی که دردها به‌صورت مزمن شوند، می‌توان با استفاده از دارو درمانی، تزریق در محل و بلوک‌های عصبی و در نهایت سوزاندن اعصاب ناحیه درگیر، دردها را تا حد بسیاری کنترل کرد و کاهش داد.

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد؛ اما، با مصرف داروهای ضد ویروس می‌توان به تسریع روند درمان کمک کرد و خطر عوارض ناشی از این بیماری را کاهش داد. 

از آنجایی که زونا می‌تواند منجر به درد شود، ممکن است داروهایی مانند آمی تریپتیلین یا داروهای بی حسی مانند لیدوکائین تجویز شود. همچنین تزریقاتی از جمله تزریق داروهای استروئیدی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

۲ دیدگاه

  • سلام آقای دکتر ،
    ببخشید مزاحمتون شدم, مادر خانمم داروهاش سلسپت ، پردنیزولون و داروی فشار خون هم دوتا میخورن یکیش متوراله.
    الان زونا گرفتن دکتر بهشون اسیکلوویر ۸۰۰ دادن هر شش ساعت ، گاباپنتین ۱۰۰
    مسکن با الپرازولام هیچ تاثیری نداره و شب تا صبح اذیت میکنه درد ؟ تا چقدر مجاز هست دوز مسکن بالا ببریم؟ بخاطر مشکل روماتیسمشون و اینکه همه جا تعطیل هست یکی دو روز آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *