دکتر محمدحسین دلشاد

لوگو

بلوک گانگلیون ستاره ای

گانگلیون ستاره ای بخشی از عصب سمپاتیک است که در گردن و دو طرف جعبه صدا قرار دارد. 

زمانی که درمان بلوک گانگلیون ستاره ای از سوی دکتر محمد حسین دلشاد برای بیمار گرفته می‌شود، منظور این است که تزریق دارو به این عصب می‌تواند منجر به تسکین درد در قسمت سر، گردن، بالای بازو و سینه شود.

علاوه بر این، به افزایش گردش خون و خونرسانی به بازو کمک می‌کند. بلوک گانگلیون ستاره ای برای تشخیص یا درمان مشکلات مرتبط با گردش خون یا آسیب‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلوک عصبی گانگلیون ستاره ای

بلوک گانگلیون ستاره ای برای رفع چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

همانطور که گفته شد از این روش جهت افزایش گردش خون و خونرسانی به بازو استفاده می‌شود. علاوه بر این، برای مشکلات دیگری نیز کاربرد دارد که این موارد به شرح زیر است:

  • دیستروفی سمپاتیک
  • کوزالژی
  • سندرم درد پیچیده منطقه ای
  • عفونت هرپس زوستر که قسمت‌هایی از جمله سر، گردن، بازو یا بالای سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • درد اندام فانتوم

نحوه انجام بلوک گانگلیون ستاره ای چگونه است؟

ابتدا ممکن است پزشک آرامبخشی برای شما در نظر بگیرد. سپس روی میز به پشت دراز خواهید کشید. گردن شما را کاملا تمیز می‌کنند. یک سوزن نازک به گردن شما وارد می‌کند و در نهایت بی حسی موضعی برای بیمار تزریق می‌شود.

با کمک اشعه ایکس یا سونوگرافی، سوزن را جهت تزریق دارو وارد می‌کنند. معمولا پروسه انجام این روش درمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بیمار می‌تواند پس از اتمام این روش درمانی به خانه بازگردد.

بلوک گانگلیون ستاره ای چقدر موثر است؟

برخی از بیماران بلافاصله پس از تزریق بلوک عصبی، تسکین درد خود را به پزشک اعلام می‌کنند؛ اما، با از بین رفتن بی حسی موضعی، درد پس از چند ساعت باز خواهد گشت. 

به طور کلی در پی انجام این روش درمانی برخی از بیماران تسکین طولانی مدت را تجربه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا مصرف دارو کاهش یابد و قادر به شرکت در فیزیوتراپی باشند.

مدت زمان باقی ماندن تسکین درد در هر فردی متفاوت است. برخی از بیماران ممکن است روزها و تا هفته‌ها بی درد باشند. معمولا جهت ادامه بی دردی به یک سری تزریق دیگر نیاز خواهد بود. 

در طی این روش پزشک داروی بی حسی را در اطراف عصب گانگلیون ستاره ای تزریق می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به تسکین درد و شل شدن رگ‌های خونی شود.

افرادی که دچار درد نوروپاتیک یا عروقی هستند می‌توانند با انجام این روش درمانی، شاهد روند بهبود خود باشند. در صورت نیاز به تسکین طولانی‌تر پزشک ممکن است در برنامه‌ درمانی شما تزریق مجدد استروئید را مدنظر داشته باشد.

خطرات ناشی از بلوک گانگلیون ستاره ای

خطرات ناشی از این نوع روش درمانی بسیار کم است. با این حال برخی از موارد احتمالی از قبیل کبودی یا درد در محل تزریق وجود دارد. عوارض جدی احتمالی ناشی از این بلوک شامل عفونت، خونریزی، آسیب به عصب و… است. از عوارض جانبی دیگر این تزریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افتادگی پلک
  • قرمزی چشم
  • اشک چشم
  • گرفتگی بینی
  • گرفتگی صدا
  • احساس توده در گلو
  • احساس مشکل در بلعیدن
  • احساس گرما یا سوزن سوزن شدن بازو یا دست

نکاتی که باید پس از بلوک گانگلیون ستاره ای بدانید

۲۴ ساعت پس از بلوک گانگلیون ستاره ای نباید رانندگی یا فعالیت‌های سختی انجام دهید. پس از آن مانعی برای انجام دادن فعالیت‎های روزمره خود ندارید. 

زمانی که صدای شما به حال عادی برگشت، می‌توانید ابتدا با استفاده از نی نوشیدنی مصرف کنید، سپس کم‌کم مصرف غذاهای جامد را شروع کنید.

آیا نیاز به تزریق مجدد عصب گانگلیون ستاره ای وجود دارد؟

معمولا تزریق با فاصله زمانی دو تا سه هفته انجام می‌شود. با این حال زمان و تعداد تزریقات بسته به شرایط بیمار و میزان پاسخ‌دهی به تزریق اولیه متفاوت است. 

بسیاری از بیماران پس از انجام تزریق اول یا دوم تسکین قابل توجهی را شاهد هستند که در این مواقع پزشک تزریق مجدد را برای بیمار در نظر نخواهد گرفت.

بلوک گانگلیون ستاره ای برای چه افرادی کاربرد دارد؟

اگر دچار درد عصبی در سر، گردن، بالای بازو یا سینه هستید و با راهکارهای دیگری که در کلینیک درد در نظر گرفته می‌شود، دردهایتان بهبود پیدا نکرده است، در نهایت ممکن است بلوک گانگلیون ستاره ای برای شما در نظر گرفته شود.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

اطلاعات تماس

تماس با ما

البرز، کرج، خیابان ۴۵ متری گلشهر، ارغوان غربی

با ما در ارتباط باشید

خانهتماسخدماتویدیو هامشاوره