تزریق استروئید

تزریق استروئید چه کاربردهایی دارد

تزریق استروئید یا کورتون، نسخه مصنوعی و مشابه با هورمونی‌ست که توسط غدد فوق کلیه تولید می‌شود. این دارو طیف گسترده‌ای از بیماری‌‎ها را درمان می‌کند، همچنین تاثیرگذاری سریعی برای بیماران دارد.

تزریق استروئید منجر به کاهش التهاب، کاهش پاسخ ایمنی بدن و کنترل سایر عملکردهای بدن می‌شود. با این حال که استروئیدها می‌توانند در درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌‎ها موثر باشد؛ اما قطعا این روش درمانی برای همه افراد مناسب نیست. ما در این مقاله در خصوص تزریق داروهای استروئیدی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نحوه تزریق استروئید چگونه است

پزشکان ممکن است این دارو را به شکل‌های متفاوتی تزریق کنند، که این موارد به شرح زیر است:

  • مفاصل، عضلات و بافت‌های اطراف آن
  • اطراف ستون فقرات
  • خون

تزریق استروئید به مفصل، عضلات و سایر بافت‌های نرم معمولا آرتروز یا آسیب‌دیدگی را در نقاط مختلف بدن تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. پزشکان اغلب برای تسکین درد، داروهای استروئیدی را در نزدیک ستون فقرات تزریق می‌کنند. در صورتی که دارو در خون تزریق شود، التهاب در سراسر بدن درمان می‌شود.

تزریق استروئید برای چه بیماری‌‎هایی کاربرد دارد

تزریق استروئید برای درمان چندین بیماری کاربرد دارد. در واقع از این دارو می‌توان برای بیماری‌‎های مرتبط با سیستم ایمنی استفاده کرد که این موارد به شرح زیر است:

  • روماتیسم مفصلی
  • لوپوس
  • بیماری التهابی روده
  • اسکلروز چندگانه
  • آلرژی

علاوه بر این برای درمان بیماری‌‎های مفصلی و عضلانی کاربرد دارد، که این موارد به شرح زیر است:

تزریق داروهای استروئیدی برای درد عضلات و مفاصل

از کاربردهای رایج تزریق استروئید برای کاهش درد، التهاب در مفاصل و بافت اطراف آن است. به‌عنوان مثال برای درمان آرتروز، استروئید کاربرد بسیار موثری دارد. اغلب پزشکان هیدروکورتیزون را به‌دلیل آسیب‌دیدگی و بیماری آرتروز به مفاصلی که دردناک و متورم شده‌اند، تزریق می‌کند.

علاوه بر این، تزریق استروئید می‌تواند مشکلاتی از قبیل بورسیت، دردهای عضلانی و تاندون را درمان کند. سایر داروهای استروئیدی که درد مفصل را درمان می‌کند، شامل تریامسینولون و متیل پردنیزولون است.

تزریق استروئید برای سرطان

پزشک ممکن است استروئیدها را به‌صورت تزریقی برای تسکین دردهای بیماران سرطانی تجویز کند. در واقع برای چنین اهدافی داروهای استروئید برای بیماران مبتلا به سرطان تزریق می‌شود:

  • جهت اینکه بیمار در طول درمان خود اشتهای کافی داشته باشد.
  • واکنش‌های آلرژیک به داروهای مصرفی برای درمان سرطان برطرف شود.
  • التهاب ایجاد شده درمان شود.
  • پاسخ ایمنی در مواردی که بیمار به‌طور مثال برای درمان، پیوند مغز استخوان را انجام داده است، کاهش دهد.

تزریق استروئید برای افراد مبتلا به MS

گاهی پزشک صلاح می‌داند که بیمار آمپول‌های استروئیدی را برای درمان افراد مبتلا ام اس تزریق کند. یک دوره درمانی که برای این دسته از افراد در نظر گرفته می‌شود، شامل تزریقات وریدی پردنیزولون در طی ۳ الی ۵ روز است. در غیر این صورت همان دارو به‌صورت خوراکی برای بیمار تجویز می‌شود.

تزریق استروئید برای افراد مبتلا به کرونا

کورتیکواستروئیدها مانند دگزامتازون در دستورالعمل‌های سازمان جهانی قرار دارد که برای شرایط بحرانی جهت کنترل شرایط بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.

تزریق استروئید به ستون فقرات

برخی اوقات دکتر محمد حسین دلشاد صلاح می‌داند که کورتیکو استروئید را به قسمت اپیدورال در ناحیه ستون فقرات تزریق کند. در واقع این تزریقات برای درمان‌ مشکلاتی از جمله درد بازو، پا درد و کمردرد کاربرد دارد، که به‌دلیل التهاب عصب نخاعی ایجاد شده است. برخی از شرایط مانند خارهای استخوانی یا فتق دیسک می‌تواند منجر به التهاب عصب نخاعی شود.

تزریق استروئید برای دیسک کمر

تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند در کاهش التهاب موثر باشد و زمانی که در ناحیه دردناک تزریق انجام گیرد، می‌تواند تاثیرگذاری خوبی به همراه داشته باشد.

لازم است بدانید که با تزریق، فتق دیسک کوچک نمی‌شود، تنها با دفع پروتئین‌هایی که باعث تورم می‌شود بر اعصاب نخاعی تاثیر می‌گذارد.

تزریق استروئید در شانه

تزریقات استروئیدی بر شانه منجر به تسکین درد بسیاری از بیماران شده و مطالعات نشان داده است که تسکین درد به‌طور میانگین تا سه ماه پس از تزریق ادامه دارد. کورتیزون که نوعی داروی استروئیدی است با کاهش التهاب منجر به تسکین درد می‌شود.

خطرات و عارضه‌های جانبی تزریق داروهای استروئیدی

همانطور که گفتیم این دارو جایگاه بسیار مهمی در درمان بسیاری از بیماری‌‎ها و تسکین درد دارد. اما همانند سایر روش‌های درمانی امکان ایجاد عارضه‌های احتمالی وجود دارد، که این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • احساس درد و تورم طی دو روز در قسمتی که تزریق شده
  • کبودی در محل تزریق
  • افزایش قند خون
  • افزایش فشار خون برای چند روز (برای افرادی که فشار خون مزمن دارند)
  • احتمال ایجاد عفونت در برخی از مواقع نادر

تزریق اپیدورال

افرادی که این تزریقات را انجام می‌دهند، در برخی موارد سردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند. گاهی ممکن است متخصص بیهوشی برای خانم‌هایی که قصد زایمان طبیعی را دارند با تزریق اپیدورال زایمان را کاملا برای آنها بی درد کند که در صورت وجود عوارضی مانند سردرد قطعا راهکاری برای درمان این عارضه موقتی در نظر خواهند گرفت.

تزریق داخل وریدی

تزریقات در جریان خون ممکن است عارضه‌های جانبی متفاوتی داشته باشد که این موارد احتمال به شکل زیر است:

  • تغییرات خلق‌وخو
  • افزایش اشتها
  • ایجاد مشکلاتی هنگام خواب

دیگر خطرات احتمالی پس از دریافت این دارو

گاهی اوقات ممکن است بدن پاسخ ایمنی بدن را نسبت به عفونت‌ها کاهش دهد، به همین جهت ممکن است افرادی که مبتلا به این عفونت هستند یا واکسیناسیون شده‌اند، اجازه دریافت این دارو را نداشته باشند. به همین جهت پزشک قبل از تجویز استروئید شرایط بیمار را به‌طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهد تا فرد کاندیدای خوبی برای تزریق استروئید باشد.

اثر دریافت تزریق استروئید پس از چه مدتی احساس می‌شود

از آنجایی که این دارو برای طیف گسترده‌ای از درمان‌ها کاربرد دارد و در دوزهای متفاوتی نسبت به شرایط بیمار تجویز می‌شود، مدت عملکرد تزریق دارو برای هر فرد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر استروئید برای بازه زمانی کوتاه تزریق شود، اثرات پس از دریافت دارو، بعد از چند ساعت مشخص خواهد شد.

اثر تزریق داروی استروئید تا چه مدت باقی می‌ماند

اثر تزریق استروئید روی مفاصل، بسته به نوع دارویی که تزریق می‌شود، متفاوت است. اگر داروی استروئید با اثر کوتاه مدت باشد، تنها تا یک هفته اثر درمانی آن باقی می‌ماند و برخی دیگر که دارو را برای درمان طولانی دریافت می‌کنند، ممکن است اثرات آن را تا چندین ماه تا یکسال تجربه کنند.

بهترین زمان برای تزریق استروئید چه زمانی است

نتیجه اکثر تحقیقات نشان داده است که تزریق استروئید ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد. به همین جهت برای اینکه حداکثر فواید استفاده از تزریق را بیمار شامل شود، توصیه می‌شود که برای دفعات تزریق بین ۷ تا ۱۰ روز قبل از شروع درد مجدد اقدام به تزریق کنند.

درد بعد از تزریق استروئید

عوارض جانبی تزریق دارو بلافاصله یا گاهی تا ۴۸ ساعت پس از تزریق رخ می‌دهد. شایع‌ترین عارضه احساس درد در محل تزریق است.

ممکن است در ماهیچه‌هایی که اطراف مفصل آسیب‌دیده قرار دارد، احساس درد داشته باشید. گاهی برخی بلافاصله پس از تزریق کمی خونریزی را تجربه می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *