دکتر محمدحسین دلشاد

لوگو

تزریق سوپرا اسکاپولار جهت تسکین درد شانه

مفصل شانه، پرحرکت‌‌ترین مفصل در بدن انسان است. گاهی اوقات برخی از افراد به‌دلیل فعالیت‌های مکرر روزانه یا به واسطه شغلی که دارند، دچار درد شانه مزمن می‌شوند.

به‌طور مثال عکاسی کردن و گذاشتن دوربین روی شانه یکی از این مواردی است که می‌تواند پس از طی مدتی منجر به شانه درد شود. همچنین استفاده مکرر از کوله پشتی سنگین نیز به همین صورت است. 

در این مواقع جهت تسکین درد شانه مزمن می‌بایست به پزشک متخصص درد مراجعه کنید تا بهترین درمان موثر غیر تهاجمی برای بیمار در نظر گرفته شود.

تسکین درد شانه

آشنایی با تزریق یا بلاک عصبی سوپرا اسکاپولار

عصب سوپرا اسکاپولار یک عصب حسی و حرکتی است. در حقیقت این عصب شاخه‌های حسی شانه را تامین می‌کند. دکتر محمد حسین دلشاد؛ فوق تخصص درد، برای خانمی که با دردهای مزمن شانه به ایشان مراجعه کرده بودند با بلوک عصب سوپرا اسکاپولار تسکین درد را ایجاد کرد تا بتواند فعالیت‌های روزمره خود را همانند سابق انجام دهد.

پزشک قبل از تزریق، سابقه بیماری هر فرد را در نظر می‌گیرد تا از ایجاد هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود. قبل از تزریق جهت بلوک عصب، به بیمار بی حسی تزریق می‌شود تا بیمار در طی تزریق داروی استروئیدی در شانه، دردی را احساس نکند.

به‌طور کلی پزشک با تزریق داروی بی حسی در حفره سوپرا اسپیناتوس تسکین درد را برای بیمار ایجاد می‌کند. برای انجام این بلوک، بیمار در حالت نشسته قرار می‌گیرد و پزشک بلوک را که ترکیبی از بی حسی و داروی استروئیدی است، تحت هدایت سونوگرافی انجام می‌دهد.

پس از تزریق، بیمار حداقل ۳۰ دقیقه تحت کنترل قرار می‌گیرد، تا مشکلی وجود نداشته باشد، پس از آن اجازه بازگشت به خانه را خواهد داشت.

درد بیمار با استراحت و با استفاده از داروهای ضد التهاب به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت این درد از ۱۰ به عدد ۲ کاهش پیدا می‌کند. در نهایت عملکرد و حرکت شانه را می‌توان با این روش درمانی بهبود داد.

بیمار پس از تزریق خواب راحت‌تری را تجربه می‌کند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشد که باید با انجام حرکات ورزشی بتواند عملکرد شانه خود را بهبود ببخشد.

تزریق سوپرا اسکاپولار در چه مواقعی کاربرد دارد؟

همانطور که پیش از این برای شما گفتیم بلوک عصب اسکاپولار جهت تسکین درد مزمن و حاد شانه کاربرد دارد. در حقیقت هدف از انجام آن کاهش درد و بهبود عملکرد شانه است.

به‌طور مثال دردهای ایجاد شده را در افرادی که به‌دلیل فعالیت‌های مکرر روزانه دچار آسیب یا پس از جراحی دچار درد می‌شوند، می‌توان با انجام این تزریق تسکین داد.

عوارض ناشی از تزریق بلاک سوپرا اسکاپولار

این روش درمانی همانند راهکارهای درمانی دیگر ممکن است عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد. یکی از عوارض خطرناک ناشی از تزریق بلوک عصبی در شانه به‌دلیل نزدیک بودن تزریق به ریه «نوموتراکس» یا همان سوراخ شدن ریه است که باید به آن هنگام تزریق توجه زیادی شود.

به جهت آنکه این تزریق با استفاده از سونوگرافی انجام می‌شود، احتمال ایجاد این عارضه به حداقل خود خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: علائم و درمان آرتروز شانه

نتیجه تزریق سوپرا اسکاپولار جهت تسکین درد شانه

همانطور که می‌دانید گروهی از اعصاب در بدن قرار دارند که وارد شدن آسیب به آنها می‌تواند منجر به درد شود. زمانی که به فوق تخصص درد جهت دردهای مزمن و حاد خود مراجعه می‌کنید، پزشک سعی بر آن دارد که با روش‌های غیر تهاجمی یا حداقل تهاجمی درد بیمار را بهبود بخشد. 

ابتدا پزشک جهت درمان درد، داروهای متفاوتی را برای تسکین بیمار تجویز می‌کند، در صورت عدم درمان، تزریق را جهت بلوک کردن عصب با دقت بالا انجام می‌دهد. پس از تزریق ماده بی حسی در قسمت عصب شانه بیمار تسکین درد را شاهد خواهد بود.

مطالب مرتبط: سندرم پارسوناژ ترنر چیست و چه علائمی دارد

اغلب بیماران پس از بلوک عصب شانه، کاهش درد قابل توجهی را شاهد خواهند بود. گزارشات از سوی بیماران به این صورت بوده است که به‌طور میانگین تا ۸۰ درصد تسکین درد را پس از انجام این روش درمانی احساس می‌کنند. پزشک ممکن است همراه انجام این روش درمانی راهکارهای دیگری از قبیل انجام فیزیوتراپی را به بیماران پیشنهاد دهد.

 

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

اطلاعات تماس

تماس با ما

البرز، کرج، خیابان ۴۵ متری گلشهر، ارغوان غربی

با ما در ارتباط باشید

خانهتماسخدماتویدیو هامشاوره