درمان دیسک کمر بدون جراحی یکی از نوین‌ترین روش‌های درمانی است. همه ما با بیماری دیسک کمر کم‌وبیش آشنایی داریم، به این جهت که بیماری بسیار رایجی‌ست. قطعا از دوست و آشنایان خود کسی را می‌شناسید که به این بیماری مبتلا شده و به‌دلیل ترس از عمل جراحی، قید درمان را زده باشد. تصور غلط بسیاری از بیماران مبتلا به دیسک کمر این است که انجام عمل جراحی را تنها راه درمان می‌دانند.

شاید در گذشته بسیاری از پزشکان برای افرادی که از درد مزمن دیسک کمر رنج می‌بردند، انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌دادند، با این وجود گاهی عمل جراحی برای آنها زیاد تأثیرگذار نبود. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص یکی از دغدغه‌های مهم افراد، یعنی درمان دیسک کمر بدون جراحی بپردازیم.

قطعا این امر زمانی امکان‌پذیر است که به پزشکی با مهارت در خصوص درمان دیسک کمر مراجعه کرده باشید. دکتر محمد حسین دلشاد؛ فوق تخصص درد با تبحر و تجربه‌ای که در این زمینه دارد، قادر است که درمان دیسک کمر بدون جراحی را برای بیماران واجد شرایط انجام دهد. در ادامه مقاله بیشتر در خصوص این موضوع توضیح می‌دهیم.

لیزر دیسک
لیزر دیسک

راه های تماس با مطب و گرفتن وقت

درمان دیسک کمر بدون جراحی

توسط دکتر محمد حسین دلشاد فوق تخصص درد

درخواست مشاوره آنلاین

به چه مشکل یا بیماری دیسک کمر گفته می‌شود؟

بین مهره‌های ستون فقرات هر فرد، بافت میانی مانند غضروف تشکیل شده که عملکردی مشابه بالشتک دارد. در واقع وجود این بافت میانی از ساییدگی بین مهره‌ها جلوگیری و به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند، اصطلاحا به غضروف میانی بین مهره‌ها دیسک گفته می‌شود.

همه افراد دارای دیسک کمر هستند، اما منظور از بیماری دیسک کمر، بیرون زدگی یا فتق دیسک است. ممکن است دیسک از بین مهره‌ها بیرون زده باشد و گاهی دچار پارگی شود. در صورتی که چنین مشکلاتی در فرد بروز کند، قطعا بیمار دچار درد در کمر، پا، بازو و گردن می‌شود. زمانی که دچار چنین دردهایی می‌شوید، قطعا مراجعه به پزشک فوق تخصص درد بهترین انتخاب برای درمان شماست.


هنگامی که به فوق تخصص درد مراجعه می‌کنید

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید در ابتدا، معاینات فیزیکی برای شما انجام می‌گیرد و گاهی برای تشخیص دقیق، انجام آزمایشاتی مانند ام آر آی از بیمار درخواست می‌شود. ابتدا پزشک درمان‌های ساده و اولیه را برای بیمار در نظر می‌گیرد، در صورتی که پاسخ مثبتی به درمان ندهد، راهکار‌هایی با تأثیرگذاری بیشتر برای بیمار انجام خواهد گرفت.
هدف متخصصین درد جهت درمان بیماران آن است که مشکلاتی از قبیل دیسک کمر را به‌صورت غیر جراحی و بسته، برای بیماران انجام دهد. به‌طور مثال تزریق دیسک کمر، یکی از درمان‌هایی است که برای بیماران مبتلا به دیسک انجام می‌گیرد و تأثیرگذاری بالایی دارد.

درمان لیزر دیسک کمر
درمان لیزر دیسک کمر

عوامل خطرساز در ایجاد کمردرد

هر کسی ممکن است در هر سنی مبتلا به این عارضه شود، حتی در کودکان و نوجوانان نیز مشاهده می‌شود. عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به کمردرد افزایش دهد به شرح زیر است:

سن

با افزایش سن، در حقیقت در افراد بیش از ۳۰ یا ۴۰ سال، احتمال ایجاد آن بیشتر خواهد شد. در این صورت پزشک درمان کمردرد بدون جراحی را در ابتدا پیشنهاد خواهد داد.

اضافه وزن

اضافه وزن فشار بیشتری را به کمر وارد می‌کند.

عدم فعالیت

افرادی که ورزش نمی‌کنند و عضلات ضعیفی دارند، در آینده امکان ایجاد کمردرد وجود دارد.

بیماری‌های زمینه‌ای

برخی از انواع آرتروز و بیماری‌های سرطانی می‌تواند در شروع این درد در کمر موثر باشد.

شرایط روانی

خطر ابتلا به کمردرد در افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب هستند، بیشتر است.

سیگار کشیدن

این احتمال در افراد سیگاری نیز بیشتر است. در واقع سیگار کشیدن منجر به سرفه می‌شود، سرفه زیاد می‌تواند بیرون زدگی دیسک را به‌همراه داشته باشد.

علاوه بر این سیگار کشیدن جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر افزایش پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

درمان بسته کمردرد
درمان بسته کمردرد

آیا دیسک کمر همیشه دارای علائم است؟

بسیاری از افراد ممکن است مبتلا به دیسک کمر باشند و خودشان از وجود این عارضه اطلاعی نداشته باشند. گاهی دیسک کمر هیچ علائم و حتی دردی ندارد، به همین خاطر فرد مبتلا به دیسک کمر متوجه وجود چنین مشکلی نخواهد شد. اگر جابه‌جایی دیسک وجود داشته باشد و بیمار دردی نداشته باشد، نیازی به درمان نیست.

افرادی که بیش از سایرین در معرض خطر جابه‌جایی دیسک قرار دارند، شامل موارد زیر است:

  • افرادی که اجسام سنگین بلند می‌کنند.
  • درگیر فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای هستند.
  • سیگاری هستند.
  • دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
  • علائم بیرون زدگی فتق می‌تواند با درد در هر دو پا، ضعف در یک یا دو پا، احساس سوزش در باسن یا پا، احساس درد هنگام نشستن، خم شدن و عطسه باشد.

آشنایی با درمان کمردرد بدون جراحی

امروزه به‌دلیل پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی ایجاد شده است، اغلب درمان‌هایی برای بیماران صورت می‌گیرد که کمترین عارضه را داشته باشد. قطعا درمان‌هایی که به‌صورت بسته و غیر جراحی مانند درمان کمردرد بدون جراحی انجام می‌شود، از کمترین عارضه برخوردار است و در عین حال مؤثرتر است.
امروزه متخصصان از درمان‌های غیر جراحی، مانند تزریق دیسک کمر (اپیدورال جهت بلوک‌های عصبی)، رادیوفرکوئنسی و… به‌عنوان درمان‌های غیر تهاجمی برای بیماران به کار می‌گیرند، در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص چنین مواردی برای شما بیان خواهیم کرد.


بلوک عصبی با استفاده از تزریق اپیدورال

این نوع تزریق، کورتیکواستروئید است که التهاب را در بافت اطراف نخاع کاهش می‌دهد. تزریق اپیدورال به‌صورت بلندمدت در تسکین درد بیماران بسیار تأثیرگذار عمل خواهد کرد.

رادیوفرکوئنسی

این نوع تزریق، کورتیکواستروئید است که التهاب را در بافت اطراف نخاع کاهش می‌دهد. تزریق اپیدورال به‌صورت بلندمدت در تسکین درد بیماران بسیار تأثیرگذار عمل خواهد کرد.
درمان‌های ساده دیگری که برای تسکین درد برای بیماران و درمان کمردرد بدون جراحی انجام می‌گیرد به شرح زیر است:

درمان با استفاده از یخ

بسیاری از درمان‌هایی که برای رفع درد دیسک کمر در نظر گرفته شده، بسیار ساده هستند و گاهی اوقات می‌توان به‌راحتی این نوع راهکارها را برای تسکین درد در منزل انجام داد.

یخ درمانی

استفاده از یخ یا کمپرس آب سرد می‌تواند در کاهش التهاب و اسپاسم مؤثر باشد، معمولا پس از انجام این درمان، درد ایجاد شده تا مدتی نه چندان زیاد تسکین می‌یابد.

مصرف داروهای مسکن

گاهی پزشک ممکن است برای کاهش التهاب و درد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای بیمار تجویز کند.

گرما درمانی

استفاده از کمپرس آب گرم می‌تواند منجر به بهبودی تسکین اسپاسم عضلانی و در نهایت تسکین درد شود.

فیزیوتراپی

در این نوع روش درمانی حرکات کششی و تمرینات هدفمندی برای درمان بیماران انجام می‌شود. در اغلب مواقع از این روش درمانی به‌عنوان مکمل، همراه با درمان‌های دیگر برای بیماران انجام می‌گیرد.انجام راهکارهایی از جمله تزریق اپیدورال می‌تواند عمل جراحی را به تأخیر بیندازد و گاهی بیمار دیگر نیاز به جراحی نداشته باشد. قطعا انتخاب متخصصان درد، روش‌هایی است که بیماران خود را با ساده‌ترین شکل ممکن درمان کنند.

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص روش درمان‌های غیر جراحی برای شما ارائه خواهیم داد تا آشنایی بیشتری در این مورد داشته باشید.

کمپرس یخ برای درمان کمردرد
کمپرس یخ برای درمان کمردرد
متخصص درد
متخصص درد

آشنایی با روش درمانی تزریق دیسک کمر (تزریق اپیدورال)

درمانی جهت توقف سیگنال‌های درد

بلوک‌های عصبی اپیدورال نوعی تزریق کورتیکواستروئید است که برای کاهش درد و التهاب ناشی از فتق دیسک، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی به کار رفته می‌شود. پزشک، بی‌حسی موضعی را برای بی‌حس شدن قسمت مورد نظر جهت تزریق انجام می‌دهد. سپس از ماده حاجب و فلوروسکوپی جهت هدایت سوزن به‌صورت دقیق استفاده می‌شود.

پروسه قبل از درمان

پزشک متخصص درد قبل از آنکه تزریقی برای بیمار انجام دهد، عکسبرداری‌هایی را از کمر درخواست می‌کند. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای شما را نیز جویا می‌شود تا بتواند بهترین درمان را متناسب با شرایط شما در نظر بگیرد. ممکن است پزشک صلاح بداند بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون، مانند آسپرین و پلاویکس مصرف می‌کنند، تا مدتی بیمار مصرف داروها را قطع کند. به‌طور کلی بیماران هر دارویی را که مصرف می‌کنند، باید با پزشک خود در میان بگذارند تا با تزریقی که انجام می‌گیرد، تداخلی نداشته باشد.

مراحل تزریق و درمان کمردرد بدون جراحی با استفاده از تزریق اپیدورال چقدر زمان می‌برد؟

تزریق دیسک کمر با استفاده از اپیدورال سرپایی برای بیمار انجام می‌گیرد. این نوع روش درمانی معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد و در ادامه ۴۵ دقیقه جهت مشاهده و احساس بهبودی زمان لازم خواهد بود.

نحوه انجام تزریق برای تسکین درد بیمار چگونه است؟

ابتدا بیمار روی تخت دراز می‌کشد. برای آنکه بیمار در طول درمان هیچگونه دردی را احساس نکند، از بی‌حسی موضعی در قسمت مورد نظر استفاده می‌شود. در واقع بیمار در طول درمان دیسک کمر بدون جراحی کاملا هوشیار خواهد بود. سپس در مرحله بعدی تزریق با استفاده از فلوروسکوپ برای بیمار انجام می‌گیرد. پزشک تزریق را در بین مهره‌ها و در فضای اپیدورال برای بیمار انجام می‌دهد. پزشک هنگام تزریق از مانیتور، محل دقیق تزریق را مشاهده می‌کند تا خطایی صورت نگیرد.

وضعیت عمومی بیمار پس از تزریق برای دیسک کمر

اغلب بیماران پس از اتمام تزریق می‌توانند راه بروند. از آنجایی که این نوع درمان به‌صورت سرپایی انجام می‌گیرد، پس از مدتی که وضعیت بیمار توسط پزشک بررسی می‌شود، بدون نیاز به بستری می‌تواند به منزل خود بازگردد.
در افراد کمی ضعف یا بی‌حسی در پا وجود دارد، با این وجود بهتر است بیماران فردی را همراه خود داشته باشند تا او را تا مقصد همراهی کند. بیمار یک روز پس از تزریق به‌راحتی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد. گاهی ممکن است پس از آنکه اثر بی‌حسی جهت انجام تزریق از بین رفت، کمی احساس درد داشته باشند که پزشک دراین‌باره نیز چاره‌ای خواهد اندیشید.

چند تزریق اپیدورال برای تسکین دیسک کمر انجام می‌گیرد؟

در اغلب مواقع سه تزریق در بازه زمانی ۶ ماه برای بیمار انجام می‌گیرد. گاهی بیماران پس از انجام یک یا دو تزریق، کاملا بهبودی خود را مشاهده می‌کنند که در این مواقع دیگر بیمار نیازی به انجام مجدد آن نخواهد داشت.


در چه مواقعی می‌توان گفت که تزریق اپیدورال قطعا مؤثر خواهد بود؟

درمان دیسک کمر بدون جراحی قطعا انتخاب اغلب افراد است، اما باید روشی انتخاب شود که بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد. با وجود اینکه تزریق دیسک کمر به‌روش اپیدورال یکی از تأثیرگذارترین روش‌های درمانی بدون جراحی است، اما قطعا باید شرایطی مهیا باشد تا بهترین تأثیر را برای بیماران به جا بگذارد. در ادامه کلیه شرایط را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • تزریق باید توسط پزشک فوق تخصص درد و با مهارت انجام گیرد.
  • در صورت داشتن هر سابقه بیماری مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی باید حتما به پزشک گفته شود تا او بهترین تصمیم را برای درمان بیمار بگیرد.
  • بیش از سه بار تزریق در سال نباید انجام گیرد.
  • علاوه بر تزریق، بهتر است فیزیوتراپی یا انجام تمرینات ورزشی مناسب جهت تسکین درد و نتیجه بهتر انجام شود.
تزریق اپیدورال
تزریق اپیدورال

اطلاعاتی در رابطه با نتایج پس از تزریق

تزریق بلوک‌های عصبی در ایجاد تسکین درد بسیار مؤثر هستند، معمولا افراد پس از درمان دیسک کمر بدون جراحی متوجه درمان و بهبودی خود می‌شوند، اما نتایج نهایی آن دو روز پس از عمل خواهد بود.

گاهی پزشک توصیه می‌کند که همراه با این نوع درمان، فیزیوتراپی نیز انجام گیرد تا نتایج درمانی بهتری حاصل شود.

قطعا بیماران پس از انجام این تزریق و توجه به توصیه‌های پزشک، سبک زندگی متفاوت‌تر و بدون مشکلی را تجربه خواهند کرد.

درمان‌های غیر جراحی بسیاری در خصوص درمان دیسک کمر وجود دارد که این نوع درمان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی به‌صورت کوتاه‌مدت و برخی به‌صورت بلندمدت هستند.

قطعا انتخاب هر فردی جهت درمان دیسک بلند مدت خواهد بود و گاهی برخی از افراد پس از انجام درمان‌های بلندمدت دیگر نیازی به عمل جراحی ندارند.

تزریق اپیدورال در حال حاضر یکی از بهترین درمان‌های مؤثری است که به‌عنوان درمان غیر جراحی شناخته می‌شود، به همین جهت قصد داریم به سوالات متداول در این خصوص پاسخ دهیم.

قطعا بیماران پس از انجام این تزریق و توجه به توصیه‌های پزشک، سبک زندگی متفاوت‌تر و بدون مشکلی را تجربه خواهند کرد.

درمان‌های غیر جراحی بسیاری در خصوص درمان دیسک کمر وجود دارد که این نوع درمان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی به‌صورت کوتاه‌مدت و برخی به‌صورت بلندمدت هستند.

قطعا انتخاب هر فردی جهت درمان دیسک بلند مدت خواهد بود و گاهی برخی از افراد پس از انجام درمان‌های بلندمدت دیگر نیازی به عمل جراحی ندارند.

تزریق اپیدورال در حال حاضر یکی از بهترین درمان‌های مؤثری است که به‌عنوان درمان غیر جراحی شناخته می‌شود، به همین جهت قصد داریم به سوالات متداول در این خصوص پاسخ دهیم.

فوق تخصص درد
فوق تخصص درد

راهکارهایی جهت جلوگیری از کمردرد

جهت قوی نگه داشتن عضلات کمر و جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی قبل از اقدام به درمان کمردرد بدون جراحی، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • انجام تمرینات ورزشی
  • انجام حرکات قدرتی و انعطافی برای
  • عضلات
  • حفظ وزن متعادل
  • ترک سیگار
  • صحیح ایستادن
  • صحیح نشستن
  • خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

باید به این نکته نیز اشاره کرد که انجام لیزر دیسک کمر یکی از موثرترین راهکارهای درمان کمردرد بدون جراحی است که در آن دیسک کمر به روش غیر جراحی و بسته تحت درمان قرار می‌گیرد.

درمان کمردرد خانگی

گاهی کمردرد را می‌توان به روش‌های خانگی بهبود بخشید که این موارد به شرح زیر است:

  • باید طی روز فعالیت داشته باشید.
  • تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید.
  • وضعیت بدنی مناسب خود را حفظ کنید.
  • به وزن نرمال و ایده‌آل خود برسید.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه مصرف کنید.
  • کرم‌های حاوی مواد منتول، کافور یا لیدوکائین استفاده کنید.

درمان کمردرد در پنج دقیقه

اگر قصد تسکین کمردرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارید، استفاده از بسته یخ تا حد زیادی در کاهش التهاب موثر است.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید یخ را به‌طور مستقیم روی پوست قرار دهید. همچنین برخی از تمرینات یوگا و حرکات کششی در کمترین زمان تاثیرات مثبتی در تسکین درد خواهد داشت.

نوشیدنی برای درمان کمردرد

مصرف این نوشیدنی‌های سالم به کاهش کمردرد کمک می‌کند:

شیر زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و در تسکین آرتروز موثر است. مقدار کمی از زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم کنید. اگر طعم شیرین دوست دارید، مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.بهتر است این نوشیدنی را قبل از خواب مصرف کنید تا پروسه ضد التهابی هنگام خواب عمل کند.
مصرف لبنیات گاهی باعث التهاب در برخی از افراد می‌شود، می‌توانید با شیرهای گیاهی مانند شیر بادام جایگزین کنید.

چای سبز و زنجبیل

می‌توانید نوشیدنی‌های گیاهی دم کرده مانند چای سبز و زنجبیل را مصرف کنید، این نوشیدنی تسکین دهنده درد است. در طی یک دوره زمانی این عوامل ضد التهابی برای تسکین درد موثر عمل می‌کند.به همین جهت توصیه می‌شود این نوشیدنی را در رژیم غذایی روزانه خود برای جلوگیری از دردهای التهابی بگنجانید.

قهوه

قهوه از نوشیدنی‌های ضد التهابی است. کافئین، پلی فنول و سایر موارد موجود در قهوه به کاهش کمردرد کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قهوه می‌نوشند، نشانه‌های التهابی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد.

پماد برای درمان کمردرد

باید از پماد و کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی چنین مواردی باشند؛ زیرا مورد تایید متخصصین هستند:

  • لیدوکائین
  • متیل سالیسیلات
  • کپسایسین
  • کافور
  • منتول

برای درمان کمردرد چی بخوریم؟

غذایی که می‌خوریم نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد. به همین جهت یکی از نکات مهمی که علاوه بر درمان پزشکی باید در نظر داشته باشید، رژیم غذایی سالم است. مواد غذایی که به شما می‌تواند در تسکین کمردرد کمک کند به شرح زیر است:

روغن زیتون

روغن زیتون خواص ضد التهابی دارد و به کاهش درد مفاصل و تسکین درد کمر کمک می‌کند. روغن زیتون را در دمای بالا گرم نکنید؛ چرا که خواص خود را از دست می‌دهد. باید به جای دیگر روغن‌ها برای غذا درست کردن، از روغن زیتون استفاده کنید.

ماهی چرب

مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، سالمون، ساردین و قزل آلا منابع سرشار از چربی امگا ۳ است. ماهی چرب علاوه بر این که خواص ضد التهابی دارد، درد مفصل و سفتی بدن را نیز رفع می‌کنند.

این دسته از ماهی‌ها سرشار از ویتامین D است که کمبود آن منجر به تشدید کمردرد می‌شود. افرادی که تمایل به مصرف ماهی ندارند، می‌توانند مکمل‌های امگا ۳ مصرف کنند.

انواع آجیل و دانه‌ها

آجیل خام و دانه‌هایی مانند گردو، بادام، دانه چیا و دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌توان برای درمان خانگی کمر درد مصرف کرد.

مصرف روزانه این دانه‌ها به اندازه یک مشت منجر به کاهش التهاب و ترمیم بافت‌ها می‌شود. علاوه بر این در تقویت استخوان‌ها نیز نقش دارد.

سبزیجات

سبزیجاتی از جمله کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم و... باید بخشی از رژیم روزانه شما باشد؛ چرا که سرشار از ویتامین‌های A ،C و K و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که منجر به تسکین التهاب می‌شود. 

علاوه بر این حاوی آنزیم‌هایی است که در نهایت تسکین درد و التهاب مفاصل را به دنبال دارد.

حبوبات

حبوباتی از جمله عدس، لوبیا و نخود سرشار از پروتئین، فلاونوئیدها، مواد معدنی و فیبر است. مصرف این دسته از مواد غذایی علاوه بر تقویت بدن، خواص ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی دارد که تا حد زیادی به تسکین درد کمر کمک می‌کند.

انواع میوه‌ها

مصرف میوه‌های آبدار باید بخش ضروری از برنامه غذایی روزانه شما باشد. میوه‌های زیر از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها تشکیل شده است: 

  • سیب
  • آناناس
  • توت
  • گیلاس
  • مرکبات
  • انگور

این ترکیبات به کاهش التهاب و در نهایت تسکین کمردرد کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف منظم گوجه فرنگی نیز توصیه می‌شود؛ زیرا حاوی لیکوپن بوده که حاوی آنتی اکسیدان بسیار قوی است.

چای سبز

چای سبز سرشار از فلاونوئیدهاست که التهاب در نواحی آسیب‌دیده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این با مصرف این نوشیدنی سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و احتمال پارگی غضروف یا بافت کاهش می‌یابد. می‌توانید روزانه یک الی دو فنجان چای سبز بنوشید.

نوشیدنی برای درمان کمردرد
نوشیدنی برای درمان کمردرد
آیا تزریق دوز بالای اپیدورال تأثیر بیشتری برای درمان خواهد داشت؟

مطالعات و شواهدی که در این خصوص وجود دارد، نشان می‌دهد که دوز بالای تزریق مزیت آن را افزایش نمی‌دهد. در واقع همان قدر که تزریق دوز بالا و متوسط مؤثر است، به همان میزان دوز پایین آن نیز مؤثر خواهد بود و تفاوتی نخواهد داشت. انتخاب دوز تزریق بسته به شرایط بیمار، توسط پزشک تصمیم گرفته می‌شود.

آیا مدت تسکین درد و بهبودی پس از تزریق برای هر فرد متفاوت است؟

اثرات درمان کمر درد بدون جراحی بین ۱ تا ۱۴ روز پس از تزریق کاملا مشخص می‌شود، ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.

آیا عارضه‌ای پس از تزریق دیسک در بیماران مشاهده شده است؟

با توجه به مشاهداتی که تا به امروز وجود داشته، هیچ عارضه‌ای در بیماران پس از تزریق مشاهده نشده است. گاهی ممکن است در برخی از افراد عارضه‌های کوتاه مدتی همچون افزایش قند خون (گلوکز)، گرگرفتگی، ورم معده و بی‌خوابی وجود داشته باشد

آیا تزریق جهت درمان کمردرد بدون جراحی برای افراد دیابتی بی‌خطر است؟

همانطور که گفته شد تزریق اپیدورال در برخی از افراد منجر به افزایش قند خون می‌شود. در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، این افزایش یک روز است و در افراد دیابتی ۲ روز یا بیشتر خواهد بود. انجام تزریق برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که باید افراد دیابتی کنترل بیشتری به قند خون خود جهت انجام این تزریق داشته باشند.بهتر است قبل از اینکه پزشک راهکاری برای شما جهت درمان در نظر بگیرد، بیماری‌های خود را با او در میان بگذارید تا بهترین درمان بسته به شرایط شما در نظر بگیرد.

چه مدت پس از تزریق می‌توان به حمام رفت؟

بیماران هیچ مانعی جهت حمام یا استخر رفتن پس از تزریق ندارند، در واقع مشاهداتی در خصوص عارضه‌هایی مانند عفونت مشاهده نشده است.

دکتر متخصص درد
دکتر متخصص درد
آیکون سایت دکتر محمد حسین دلشاد

خدمات دکتر دلشاد