دردهای عصب سه قلو

دردهای عصب سه قلو یا نورالژی تری ژمینال

زمانی که صحبت از درد است، ذهن همه اغلب درگیر دردهایی مانند درد مفاصل یا سردرد می‌شود. امکان ایجاد درد در هر قسمت از بدن شما وجود دارد، این موضوع را افرادی که دچار دردهای عصب سه قلو هستند، بیشتر متوجه می‌شوند.

نورالژی تری ژمینال نوعی بیماری است که به‌صورت دردهای مزمن در صورت ایجاد می‌شود. اگر به این بیماری مبتلا شده باشید، هنگام انجام کارهای روزانه و ساده مانند مسواک زدن یا آرایش کردن دردهای شدیدی را احساس می‌کنید.

در ابتدای این بیماری ممکن است علائم خفیفی را احساس کنید. با پیشرفت بیماری عصب سه قلو، درد طولانی و مکرری را احساس خواهید کرد. آمارها نشان می‌دهد نورالژی تری ژمینال در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

درد عصب سه قلو چه علائمی به همراه خود دارد

درد ناشی از عصب سه قلو علائمی را به همراه دارد که با وجود این علائم متوجه این بیماری خواهید شد:

  • دردهای شدیدی وجود دارد که مانند شوک الکتریکی احساس می‌کنید.
  • درد شدیدی در صورت هنگامی که صورت خود را لمس می‌کنید، مسواک می‌زنید، صحبت می‌کنید، در حال غذا خوردن هستید و … ایجاد می‌شود.
  • حملات ناشی از دردهای عصب سه قلو از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.
  • درد در قسمت‌هایی مانند گونه، فک، دندان‌ها، لثه‌ها، چشم و پیشانی که عصب سه قلو وجود دارد، احساس می‌شود.
  • دردی که هربار یک طرف صورت را درگیر می‌کند، به ندرت ممکن است هر دو طرف صورت درگیر شود.

اگر دردهای ایجاد شده به‌صورت طولانی مدت ایجاد شده است و توسط مسکن‌های بدون نسخه بهبود پیدا نمی‌کند، در این مواقع می‌بایست به فوق تخصص درد مراجعه کنید.

دردهای عصب سه قلو چیست؟

علت ایجاد دردهای عصب سه قلو چیست

دردهای ناشی از عصب سه قلو به‌دلیل اختلال در عملکرد عصب سه قلو است. معمولا این مشکل، مرتبط با برخورد رگ‌های خونی و عصب سه قلو در مغز است. تماس یا برخورد می‌تواند به عصب فشار وارد کند و باعث اختلال در عملکرد آن شود.

احتمال ایجاد نورالژی تری ژمینال معمولا با افزایش سن بیشتر می‌شود. همچنین ممکن است عواملی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا همان MS موثر باشد که در این حالت به غلاف میلین آسیب وارد شده است. گاهی برخی از افراد به‌دلیل ضایعات مغزی و سایر ناهنجاری‌های دیگر، درد ناشی از عصب سه قلو را تجربه کند.

موارد دیگری مانند آسیب‌های ناشی از جراحی، سکته مغزی یا آسیب وارد شدن به‌صورت منجر به اختلال در عملکرد عصب سه قلو در صورت شود.

بیشتر بخوانید: علت سوزن سوزن شدن صورت

معمولا دردهای صورت در این مواقع در بیمار احساس می‌شود:

  • اصلاح صورت
  • لمس کردن صورت
  • شستن صورت
  • خندیدن
  • غذا خوردن
  • باد وزیدن در مقابل صورت
  • مسواک زدن
  • آرایش کردن
  • صحبت کردن
  • نوشیدن

راه تشخیص عصب سه قلو

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، با توجه به علائم علت درد را تشخیص می‌دهد. به‌طور مثال مشکل بیمارانی که دچار این بیماری هستند بر اساس عوامل زیر تشخیص داده می‌شود:

  • درد به‌صورت ناگهانی، مانند شوک و کوتاه احساس می‌شود.
  • قسمت‌هایی از صورت که دچار درد شده است، مشخص می‌شود.
  • عواملی مانند صحبت کردن یا غذا خوردن شروع‌کننده درد هستند.

پزشک ممکن است آزمایش‌های مختلفی را نیز جهت تشخیص این بیماری در نظر داشته باشد تا نورالژی عصب سه قلو به‌طور دقیق تشخیص داده شود:

معاینه عصب

پزشک با لمس و معاینه برخی از قسمت‌های صورت می‌تواند محل دقیق درد را تشخیص دهد.

انجام تصویربرداری MRI

گاهی از پزشک درخواست می‎شود تا با انجام ام آر آی عواملی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا تومور مورد بررسی قرار گیرد.

به‌طور کلی تشخیص و بررسی دقیق از سوی پزشک بسیار مهم است تا درمان موثری برای بیمار در نظر گرفته شود.

علت دردهای عصب سه قلو

درد ناشی از عصب سه قلو چگونه درمان می‌شود

دارو درمانی را در قدم اول برای بیماران در نظر می‌گیرند که برخی از افراد در این مرحله بهبود پیدا می‌کنند و نیاز به اقدام خاصی جهت درمان ندارند.

بیشتر بخوانید: علت درد صورت

پروسه درمانی معمولا با تجویز دارو شروع می‌شود، برخی از افراد نیاز به درمان بیشتری ندارند. با این حال ممکن است برخی از افراد با مصرف دارو درمان نشوند یا عوارض ناخوشایندی را تجربه کنند.

در مرحله بعد پزشک بسته به شرایط بیمار گزینه‌های درمانی تزریقی یا جراحی را برای بیمار در نظر می‌گیرد. اگر بیمار مشکل زمینه‌ای مانند مولتیپل اسکلروزیس داشته باشد، ابتدا باید این عارضه تحت درمان قرار گیرد.

معمولا درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای شل کننده عضلانی
  • تزریق بوتاکس

در صورتی که دارو درمانی موثر نباشد، پزشک در مرحله بعد راهکارهای موثر کم تهاجمی دیگری مانند رادیوفرکوئنسی را در نظر می‌گیرد. در این روش عصب‌هایی که منجر به درد می‌شود را از بین می‌برند.

پزشک فوق تخصص درد سوزن توخالی را وارد صورت می‌کند تا جریان الکتریکی ملایمی به عصب مورد نظر فرستاده و منجر به بی‌دردی بیماران ‌شود. گاهی ممکن است درد پس از سه الی چهار سال مجدد برگردد.

درمان خانگی

بسیاری از افراد با گرم کردن ناحیه دردناک متوجه تسکین درد خود می‌شوند. برای انجام این کار می‌توانید یک بطری آب گرم یا کمپرس آب گرم را در نقطه دردناک بگذارید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد نیز دوش آب گرم بگیرید.

دیگر مواردی که می‌تواند به تسکین عارضه کمک کند انجام مدیتیشن، تغییرات سبک زندگی و فعالیت بدنی است.

آیا راهکاری برای جلوگیری وجود دارد

متاسفانه این عارضه قابل پیشگیری نیست؛ اما می‌توانید از محرک‌هایی که باعث تشدید و ایجاد درد می‌شود خودداری کنید. در خصوص استرس نیز باید بگوییم هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد که درد عصب سه قلو به دنبال استرس ایجاد شده است.

ماساژ عصب سه قلو

ماساژ درمانی به بهبود گردش خون در ناحیه صورت کمک می‌کند و منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن نورالژی سه قلو، کاهش تنش در عضلات، رباط‌ها و در نهایت کاهش درد در افراد مبتلا به این عارضه می‌شود.

تکنیک ماساژ درمانی برای بسیاری از افراد به کار گرفته شده است و نتایج نشان می‌دهد درد و دفعات حملات پس از چندین‌بار ماساژ بسیار کمتر شده است.

سوزاندن عصب سه قلو

در این روش درمانی پزشک یک سوزن تو خالی از طریق گونه وارد عصب سه قلو می‌کند، با وارد کردن گرما، عصبی که منجر به درد می‌شود و رفع سیگنال درد به مغز، درد عصبی را تسکین می‌دهد.

بهترین متخصص عصب سه قلو

برای درمان درد عصب سه قلو حتما باید به متخصص درد مراجعه کنید تا پزشک با تخصصی که دارد علت ایجاد عارضه را بررسی کرده و به روش‌های نوین غیر جراحی و بسته، مراحل درمانی را آغاز کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *