درمان درد دست

آیا با انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر آشنایی دارید

شاید شما هم پس از فعالیت‌های پرتکرار با انگشتان دست، دچار انگشت ماشه ‌ای شده باشید؛ اما با اسم آن آشنا نبوده‌اید. در واقع این مشکل حالتی است که انگشتان شما هنگام باز و بسته شدن گیر می‌کنند. عملکرد انگشتان دست همانند ماشه ای است که ناگهان آزاد می‌شود. 

اگر اطلاعی در رابطه با این عارضه ندارید، ادامه با ما همراه باشید تا هر آن چیزی را که لازم است بدانید، برای شما بگوییم.

منظور از انگشت ماشه ای چیست

انگشت ماشه ‌ای به‌دلیل التهاب تاندونی‌ست که وظیفه خم کردن انگشت شما را دارد و منجر به درد و حساسیت در انگشتان شما می‌شود. این وضعیت حرکات انگشتان شما را محدود می‌کند.

انگشت ماشه ‌ای چه علائمی دارد

علائم اولیه شایع ناشی از این بیماری شامل موارد زیر است:

  • احساس درد طولانی مدت در پایین انگشت شست یا در دیگر انگشتان
  • برآمدگی یا توده در اطراف انگشتان، نزدیک کف دست
  • صدای کلیک کردن از انگشتان هنگام باز و بسته شدن
  • احساس سفتی در انگشتان به خصوص هنگام صبح
  • حساسیت در اطراف انگشتان

اگر درمان به موقعی برای این بیماری انجام نگیرد، امکان پیشرفت آن وجود دارد.

علت انگشت ماشه ای

علت ایجاد انگشت ماشه ای چیست

انگشت چندین استخوان کوچک دارد. تاندون‌ها این استخوان‌ها را به عضلات متصل می‌کنند، هر تاندون توسط غلاف محافظت شده است. انگشت ماشه ای زمانی اتفاق می‌افتد که غلاف تاندون دچار آسیب‌دیدگی و التهاب شود. اگر طی مدت زمان طولانی غلاف تاندون تحریک شود، باعث زخم، ضخیم شدن و گره تاندون می‌شود، در نهایت حرکت تاندون مختل خواهد شد.

چه افرادی در معرض خطر انگشت ماشه ای قرار دارد

طبق تحقیقاتی که انجام شده خانم‌ها بیش از آقایان دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند. سایر عوامل خطرساز به شرح زیر است:

  • افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال
  • افراد مبتلا به دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • آرتریت روماتوئید
  • افراد مبتلا به سل

انجام فعالیت‌های پرتکرار مانند نواختن ساز موسیقی، تایپ کردن و… نیز می‌تواند دست را خسته کند و فرد را بیش از سایرین در معرض خطر انگشت ماشه ای قرار دهد.

انگشت ماشه‌ ای در کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان زمانی که دچار این عارضه می‌شوند، هنگام خم و صاف کردن انگشت خود، متوجه قفل شدن انگشت خود می‌شوند و حرکت آزادانه‌ای ندارد. معمولا انگشت ماشه‌ای بیشتر در کودکان بالای یک سال مشاهده می‌شود.

انگشت ماشه‌ ای در بارداری

شرایطی از جمله احتباس مایعات و تورم در بارداری می‌تواند احتمال و ایجاد این عارضه را تشدید کند. با باز و بسته کردن انگشتان ممکن است احساس درد داشته باشید. اغلب هنگام صبح شرایط بدتر می‌شود.

انگشت ماشه ای چگونه تشخیص داده می‌شود

زمانی که به فوق تخصص درد مراجعه می‌کنید، ابتدا پزشک در خصوص علائم شما سوالاتی خواهد پرسید و سپس معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد. انگشتان شما را باز و بسته می‌کند تا قفل شدن انگشتان را مورد بررسی قرار دهد. معمولا برای تشخیص این بیماری نیاز به تصویربرداری نیست.

انگشت ماشه ای چگونه درمان می‌شود

چندین راهکار درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

درمان‌های خانگی

درمان‌هایی که در نظر گرفته شده، بسته به شدت عارضه متفاوت است که باید نوع مناسبی را برای خود در نظر داشته باشید. درمان‌های خانگی شامل موارد زیر است:

  • اگر فعالیت‌های تکراری با دستان خود انجام می‌دهید، باید به مدت ۴ تا ۶ هفته استراحت کنید.
  • برای محدود کردن حرکت و استراحت دادن به دست از بریس یا آتل استفاده کنید.
  • از کمپرس گرم و سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • چندین بار در روز دستان خود را در آب گرم قرار دهید تا تاندون‌ها و عضلات شل شود.
  • انگشتان خود را به آرامی باز و بسته کنید تا دامنه حرکات شما افزایش یابد.

تریگر فینگر

جراحی انگشت ماشه ای

اگر در مواقع نادر، بیمار با روش‌های خانگی و دارو درمانی بهبود پیدا نکند، پزشک ممکن است عمل جراحی را به بیماران پیشنهاد دهد. در واقع طی عمل، برشی در کف دست زده می‌شود و سپس غلاف تاندون را که سفت شده است، برش می‌دهند. 

زمانی که غلاف تاندون بهبود یابد، این قسمت شل‌تر می‌شود و انگشتان به آرامی حرکت می‌کنند. در عمل‌های جراحی پزشکان متخصص بیهوشی نقش موثری را ایفا می‌کنند.

بهبودی کامل پس از عمل ممکن است از چند هفته تا شش ماه طول بکشد. پزشک تمرینات فیزیوتراپی را برای رفع سفتی انگشتان دست پس از جراحی توصیه می‌کند. معمولا بیماران طی چند روز به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند. طی مدت ۷ الی ۱۴ روز بعد بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

تزریق کورتیزون برای انگشت ماشه ای

تزریق کورتیکواستروئید باعث بهبود این عارضه می‌شود؛ اما در برخی موارد پس از درمان عود می‌کند. در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید تزریق را مجدد تکرار کنید. معمولا عارضه‌ای ناشی از این روش درمانی گزارش نشده است.

عوارض درمان نکردن انگشت ماشه ای

در بیشتر موارد این عارضه شرایط آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند. با این حال اگر درمان نشود، انگشت یا شست آسیب‌دیده ممکن است برای همیشه در حالت خمیده باقی بماند. باقی ماندن انگشت در این حالت انجام کارهای روزمره را برای شما دشوار می‌کند.

فیزیوتراپی انگشت ماشه ای

درمان فیزیوتراپی به کاهش تورم، سفتی، تسکین درد و همچنین عملکرد بهتر دست کمک می‌کند و در نهایت می‌توانید هرچه زودتر فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. برخی از نمونه‌های فیزیوتراپی برای رفع این عارضه به شرح زیر است:

ماساژ دادن

ماساژ بند انگشت آسیب‌دیده به بهبود جریان خون و همچنین روان شدن مفاصل کمک می‌کند و در نهایت مشکل در حرکت دادن آن نیز برطرف خواهد شد.

انگشت خود را در یک حالت راحت قرار دهید و به آرامی شروع به ماساژ انگشت به صورت دایره‌ای کنید. ماساژ را ۲ تا ۳ دقیقه ادامه دهید.

سرما و گرما درمانی

این روش درمانی برای کاهش درد بسیار موثر است. پس از ورزش و بعد از هر فعالیتی که باعث درد می‌شود، از کمپرس یخ برای تسکین درد استفاده کنید. برای کاهش تورم و درد می‌توانید انگشت آسیب‌دیده را به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید.

ورزش برای انگشت ماشه ای

باید تمرینات تقویتی و کششی به‌طور منظم انجام شود. با انجام تمرینات می توان به بازگشت قدرت دست کمک کرد. همچنین لازم به ذکر است حرکت کششی در انگشتان علاوه بر تاثیر مثبت بر عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای تمرین دادن، دست خود را روی سطحی صاف قرار دهید و به آرامی انگشتان خود را از هم باز کنید تا جایی که کشش را در انگشتان خود احساس کنید. این حالت کششی را به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید و تمرین را تا ۱۰ بار تکرار کنید.

کلام آخر

با تغییر شیوه زندگی و پرهیز از برخی از عادت‌های غلط، انگشت ماشه ای برطرف می‌شود. تزریق کورتیکو استروئیدها برای درمان بسیار موثر است؛ اما امکان بازگشت علائم وجود دارد. بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، محققان متوجه شده‌اند که ۱۲ ماه پس از تزریق کورتیکو استروئیدها علائم نیمی از افراد پس از چندین ماه بازگشته است و نیاز به تزریق مجدد دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *