کلینیک درد

کلینیک درد چیست

شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که منظور از کلینیک درد چیست؟ امروزه بسیاری از افراد با درد مزمن زندگی می‌کنند و احساس درد، کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی از افراد هنگام احساس درد سردرگم هستند که باید به چه پزشک و کلینیکی مراجعه کنند. با مراجعه به کلینیک درد تمامی‌ دردهای مزمن بدون نیاز به جراحی با روش‌های نوین پزشکی درمان خواهد شد.

آشنایی با کلینیک درد

این مرکز بر تشخیص و کنترل درد مزمن بیماران تمرکز دارد. گاهی در کلینیک چندین تخصص پزشکی برای تشخیص و درمان وجود دارد تا به روش‌های مختلفی بتوانند درد بیماران را درمان کنند.

به‌طور مثال درد مزمن ناشی از آرتروز باعث مختل شدن زندگی بیمار می‌شود. با این دردها از فعالیت‌ شغلی گرفته تا فعالیت‌های روزمره ساده می‌تواند غیر ممکن شود.

در چنین مواقعی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها با روش‌های تهاجمی و جراحی باز، باید درمان شوند و به همین جهت از درمان صرف نظر می‌کنند.

اما، در کلینیک درد به هیچ وجه روش‌های درمانی باز مانند جراحی برای بیماران در نظر گرفته نمی‌شود، پزشک متخصص درد سعی بر این دارد که بیمار به روش‌های غیرجراحی تسکین درد را تجربه کند.

تمامی روند درمان به‌صورت سرپایی بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌گیرد. ممکن است تنها چند ساعت یا در نهایت یک روز کامل برای کنترل شرایط بیمار نیاز به ماندن در کلینیک باشد.

چه زمانی بیماران به کلینیک درد ارجاع داده می‌شوند

اگر درد مزمن داشته باشید، یعنی در واقع دردی که بیش از سه ماه طول بکشد، پزشک ممکن است شما را به کلینیک درد برای بررسی بیشتر ارجاع دهد.

اگر درد تا حدی است که زندگی روزمره شما را مختل کرده است، قطعا شما به متخصص درد ارجاع داده خواهید شد تا اقدامات تخصصی‌تری برای شما انجام گیرد.

بسته به علت درد ایجاد شده و همچنین شدت آن، بهترین راهکار درمانی با کمترین عوارض ممکن برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

متخصص درد

هدف از مراجعه به کلینیک درد چیست

برای هر فردی بسته به نیازی که دارد راهکار درمانی متفاوتی در نظر گرفته می‌شود؛ اما هدف یکسانی در این کلینیک برای تمامی بیماران در نظر گرفته شده که این موارد به شرح زیر است:

  • معرفی ابزاری برای کنترل درد
  • افزایش عملکرد بیمار
  • کاهش علائم درد
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کنترل بیشتر بر زندگی و شرایط خود

چه افرادی باید به کلینیک درد مراجعه کنند

هر فردی که احساس درد دارد، می‌تواند برنامه درمانی برای کنترل درد از پزشک متخصص درد دریافت کند. 

گاهی یک برنامه درمانی جامع در نظر می‌گیرند که به کنترل درد طی چند روز کمک می‌کند، به‌طور مثال مواردی مانند درد پس از عمل جراحی.

همچنین افرادی که دچار درد مزمن طولانی مدت هستند نیز می‌توانند برنامه درمانی متفاوتی را دریافت کنند تا بتوانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

درد نشانه مشکلات مختلفی از جمله عفونت، آسیب و بسیاری از بیماری‌هاست. به‌طور مثال درد ناشی از سرطان یکی از مواردی است که باید برای بهبود کیفیت این دسته از بیماران راهکار درمانی اثربخشی را در نظر گرفت.

از شایع‌ترین شرایط دیگری که درد را به همراه دارد به شرح زیر است:

آرتروز، آسیب‌های عضلانی و مفاصل

انواع مختلف آرتریت از جمله آرتروز و نقرس باعث درد شدید مفصل می‌شود. آسیب‌های ارتوپدی مانند شانه یخ زده، تحرک شما را محدود می‌کند و منجر به درد و سفتی خواهد شد.

بیماری خود ایمنی

بیماری‌هایی از جمله لوپوس، بیماری کرون و دیگر اختلالات خود ایمنی باعث حمله سیستم ایمنی به بدن می‌شود.

آسیب‌های کمری

مشکلاتی از جمله فتق دیسک، سیاتیک و سایر مشکلات در ناحیه کمر از علل شایع درد و محدودیت حرکتی است.

اختلالات درد مزمن

چندین اختلال و بیماری وجود دارد که منجر به درد در سرتاسر بدن می‌شود. بیماری‌هایی از جمله فیبرومیالژیا، سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (CRPS) و سندرم درد مرکزی جزء بیماری‌هایی است که منجر به درد در بدن می‌شود و نیاز به مراجعه کلینیک درد دارد.

درمان درد مزمن

اندومتریوز

چنین وضعیت دردناکی باعث می‌شود که پوشش داخلی رحم در قسمتی جای خارج از دیواره رحم رشد داشته باشد. اندومتریوز باعث درد شکم و پریودهای نامنظم می‌شود.

درد صورت

شرایط متعددی از جمله دردهای عصب سه قلوی صورت (TN)، آبسه دندان و سایر مشکلات دندانی می‌تواند منجر به درد صورت می‌شود.

سردرد

به‌طور مثال سردردهای میگرنی باعث ایجاد درد در ناحیه سر و گردن می‌شود.

سنگ کلیه و مشکلات مجاری ادراری

سنگ کلیه زمانی که با ادرار از بدن شما عبور می‌کند منجر به درد شدید می‌شود. سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک) منجر به درد و فشار در لگن می‌شود.

آسیب عصبی (نوروپاتی)

اعصاب آسیب‌دیده می‌تواند منجر به درد، سوزش و گزگز شود، به‌طور مثال سندرم تونل کارپال یکی از انواع شایع نوروپاتی است.

چه راهکارهای درمانی در کلینیک درد انجام می‌گیرد

راهکارهای زیادی بسته به نوع و شدت دردی که دارید، وجود دارد. ممکن است تنها یک روش یا ترکیبی از روش‌ها برای درمان درد در نظر گرفته شود که این موارد به شرح زیر است:

درمان خانگی

ممکن است بتوانید آسیب‌های وارد شده به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم را به روش‌های خانگی تسکین دهید. روش درمانی RICE ( استراحت، یخ، ارتفاع و بستن) معمولا موثر است.

در حالی که در حال استراحت هستید، هر ۲۰ دقیقه یا بیشتر از یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و درد کاهش یابد.

مشاوره و درمان

درمان شناختی رفتاری و بیوفیدبک به مدیریت درد مزمن و تغییر واکنش ذهن شما به درد فیزیکی کمک می‌کند. 

از آنجایی که درد مزمن می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب نیز شود، ممکن است پزشک انواع دیگر درمان، از جمله مشاوره یا مدیتیشن را برای کنترل این موارد توصیه کند.

تمرینات ورزشی

گاهی تمریناتی از جمله پیلاتس، یوگا، تای‌چی، پیاده‌روی یا شنا توصیه می‌شود. تمرینات ورزشی، درد مزمن را کاهش می‌دهد، وضعیت بدن را بهبود می بخشد و به عملکرد بهتر بدن کمک خواهد کرد.

علاوه بر این چنین تمریناتی به سلامت روان و به حفظ تعادل نیز کمک می‌کند.

درمان‌های دستی

بسیاری از افراد با فیزیوتراپی، ماساژ، طب سوزنی، درمان استئوپاتی و… متوجه تسکین دردهای خود می‌شوند.

تزریقات و موارد دیگر در کلینیک درد

پزشک گاهی تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یا رادیوفرکوئنسی برای تسکین درد عصبی به کار می‌گیرد. تزریق استروئید، داروهای مسکن را مستقیما به ناحیه دردناک می‌رساند.

کلینیک درد و درمان درد

تغییرات سبک زندگی

برخی از تغییرات سبک زندگی می‌تواند در تسکین درد موثر باشد. به‌طور مثال اگر اضافه وزن دارید، پزشک کاهش وزن را به شما توصیه می‌کند.

افرادی که رژیم غذایی متعادل و سالمی‌ دارند، آب کافی می‌نوشند، خواب کافی دارند و سطح استرس خود را کنترل می‌کنند، کمتر دچار درد مزمن می‌شوند.

داروها

بسته به نوع درد پزشک ممکن است داروهای تجویزی یا بدون نسخه را برای تسکین درد ایجاد شده توصیه کند. 

برای درمان عفونت به مواردی مانند آنتی بیوتیک، شل‌کننده‌های عضلانی برای اسپاسم یا داروهای ضد التهابی برای تسکین تورم نیاز دارید.

حتما به دستورالعمل مصرف داروها توجه داشته باشید تا به نتیجه خوبی برسید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *