استئیت پوبیس

منظور از استئیت پوبیس وضعیتی است که استخوان شرمگاهی راست و چپ در قسمت پایین و جلوی لگن که به یکدیگر می‌رسند، ملتهب می‌شود. منظور از لگن مجموعه‌ای از استخوان‌هاست که پاها را به قسمت بالایی بدن متصل می‌کند.

علاوه بر این استخوان لگن، نگهدارنده برخی از اندام‌های داخلی از جمله مثانه، روده و اندام‌های جنسی است. پوبیس یا استخوان شرمگاهی یکی از سه استخوانی است که باعث تشکیل لگن می‌شود. 

مفصلی که در آن قسمت استخوان‌های شرمگاهی به یکدیگر می‌رسند، به عنوان سمفیز شرمگاهی شناخته می‌شود که از غضروف ساخته شده است. 

زمانی که این قسمت و عضلات اطراف آن به دلیل فشار روی مفصل ملتهب می‌شود، باعث استئیت پوبیس خواهد شد. در این موقع می‌توانید با مراجعه به دکتر محمد حسین دلشاد، مشکل ایجاد شده را برطرف کنید.

استئیت پوبیس چه درمانی دارد

استئیت پوبیس نیازی به عمل جراحی یا داروهای تجویزی ندارد. بهترین راهکار درمان این بیماری استراحت است. این عارضه معمولا به دلیل زیاده‌روی در یک فعالیت خاص مانند دویدن یا پریدن رخ می‌دهد.

به همین جهت بسیار مهم است که از تمرینات یا فعالیت‌هایی که منجر به درد می‌شود، خودداری کنید. 

هرچه بیشتر درگیر فعالیت‌هایی باشید که باعث درد یا افزایش التهاب می‌شود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا مفصل بهبود پیدا کند.

علاوه بر استراحت راهکارهای درمانی دیگری نیز وجود دارد که به تسکین درد کمک می‌کند، برای تسکین درد، یک کیسه یخ روی مفصل قرار دهید. این راهکار را هر سه تا چهار ساعت به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید. 

در صورتی که درد شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه کند. استامینوفن نیز منجر به تسکین درد می‌شود. 

اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده دوز زیاد احتمال خطرات کبدی و سایر عوارض افزایش می‌یابد. در برخی موارد تزریق کورتیکواستروئید التهاب و علائم را کاهش می‌دهد.

علائم استئیت پوبیس

استئیت پوبیس چه علائمی‌ دارد

مهم‌ترین علائم این عارضه درد کشاله ران و پایین شکم است. همچنین ممکن است هنگام اعمال فشار به ناحیه جلوی استخوان شرمگاهی، درد یا حساسیت داشته باشید. فوق تخصص درد با راهکارهایی موثر بسته به شرایط بیمار، به تسکین درد بیمار کمک می‌کند.

علت استئیت پوبیس چیست

استئیت پوبیس، ورزشکاران و سایر افرادی که از نظر بدنی فعال هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌طور مثال بازیکنان فوتبال، دوندگان و بازیکنان هاکی بیشتر در معرض خطر این عارضه هستند.

تکرار چنین فعالیت‌هایی می‌تواند قسمت سمفیز شرمگاهی را تحت فشار بگذارد. علاوه بر فعالیت‌هایی مانند دویدن، پریدن، اسکیت، لگد زدن و حتی دراز و نشست می‌تواند فشار ناسالمی را به مفصل وارد کند.

استئیت پوبیس ممکن است پس از زایمان نیز رخ دهد. زایمان طولانی که منجر به کشیدگی عضلات لگن می‌شود باعث التهاب شده و در نهایت تسکین پیدا می‌کند. جراحی یا آسیب به لگن نیز ممکن است منجر به این بیماری شود.

نحوه تشخیص چگونه است

اگر مشکوک به این عارضه هستید، برای تایید حتما باید به متخصص درد مراجعه کنید. پزشک با توجه به سابقه پزشکی و علائم بیمار، این عارضه را تشخیص می‌دهد و برای تایید آن آزمایشاتی را تجویز خواهد کرد:

  • اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • آزمایش خون و ادرار
  • سی تی اسکن
  • اسکن استخوان
  • ام آر آی

برخی از این آزمایشات برای از بین سایر علل احتمالی مانند فتق یا آسیب به مفصل کاربرد دارد.

تشخیص استئیت پوبیس

تمرینات ورزشی برای استئیت پوبیس

ورزش‌هایی که عضلات اطراف سمفیز شرمگاهی را تقویت می‌کند، به بهبودی و جلوگیری از مشکلات مکرر نیز کمک خواهد کرد. اگر هنوز درد دارید، چنین تمریناتی نباید انجام گیرد.

آیا راهکاری برای جلوگیری از استئیت پوبیس وجود دارد

اگر در معرض خطر این بیماری هستید، باید راهکارهای جلوگیری از آن را به خوبی بشناسید. ایجاد قدرت و انعطاف‌پذیری در ناحیه لگن خطر آسیب‌های ورزشی را کاهش می‌دهد. 

باید روی هر دو طرف بدن تمرکز داشته باشید تا تمرینات در دو طرف انجام گیرد. تنها تمرین دادن بدن در یک طرف می‌تواند عامل خطری برای ایجاد آسیب باشد.

برخی از فعالیت‌های تمرینی که به جلوگیری از استئیت پوبیس کمک می‌کند به شرح زیر است:

  • تقویت فلکسور لگن و اداکتورهای لگن
  • تقویت عضلات شکم
  • تقویت عضلات کمر
  • تقویت عضلات همسترینگ و چهارسر ران
  • تمرینات کششی
  • شنا کردن

اگر تحت نظر یک مربی فیزیوتراپی کار کنید، آنها فعالیت‌های بیشتری را پیشنهاد می‌دهند که قطعا به درمان و پیشگیری از این عارضه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کنترل درد بعد از جراحی

روند بهبودی در افراد مبتلا به استئیت پوبیس

بسته به شدت آسیب‌دیدگی، بهبودی کامل و از سرگیری فعالیت‌های بدنی می‌تواند دو تا سه ماه به‌طول می‌انجامد. 

باید در حین بهبودی، فعالیت‌هایی را انجام دهید که فشار زیادی بر سمفیز شرمگاهی وارد نکند. اگر دونده هستید، شنا کردن گزینه بهتری برای شماست.

پزشک شما معمولا فیزیوتراپی را توصیه می‌کند که در آن چندین تمرین کششی و تقویتی را انجام دهید. پس از انجام فعالیت بدنی باید استراحت داشته باشید.

همچنین جهت جلوگیری از آسیب‌های بعدی، زمانی برای ریکاوری مانند یک روز استراحت بین تمرینات را در نظر داشته باشید. نباید ورزش روی سطح سخت یا ناهموار را انجام دهید.

استئیت پوبیس یک بیماری دردناک است؛ اما با راهکارهایی مانند استراحت و مصرف داروهای تسکین‌دهنده می‌توانید مجدد به فعالیت‌های خود بازگردید. 

پزشک متخصص درد با توجه به نیاز و شدت بیماری شما بهترین راهکارهای درمانی را در نظر خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *