کمردرد در سرماخوردگی

کمردرد در سرماخوردگی یکی از علائم رایج گزارش شده از سوی بیماران است. اگر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده‌اید، ممکن است علائم مختلفی از جمله درد بدن را تجربه کنید.

زیرا در این مواقع بدن در حال تلاش برای از بین بردن مشکل و بیماری به وجود آمده است. اگر شما نیز در مواقع سرماخوردگی این عارضه را تجربه می‌کنید و می‌خواهید در خصوص روش درمان آن بدانید در ادامه توضیحات کاملی داده‌ایم.

بررسی دلایل کمردرد در سرماخوردگی

دلایل زیادی می‌تواند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد، در ادامه برخی از دلایل احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

پاسخ التهابی بدن

زمانی که ویروس یا باکتری منجر به بیماری در بدن می‌شود، سیستم ایمنی شروع به فعالیت بیش از قبل می‌کند تا بر آن غلبه کند. در طی این مقابله سطح مولکول‌های خاصی به نام کموکاین‌ها و سیتوکین‌ها در بدن افزایش پیدا می‌کند.

این مولکول‌ها توسط سلول‌های تحت تاثیر آنفولانزا ایجاد می‌شوند و هر دوی این موارد نام برده شده پیش التهابی هستند. 

التهاب باعث تحت فشار قرار گرفتن ناحیه آسیب‌دیده و همچنین اعصابی که در امتداد کانال نخاعی قرار گرفته‌اند می‌شود. در این مواقع است که امکان احساس درد موضعی و تابشی وجود دارد.

مطالب مرتبط: کمردرد ناشی از کرونا

سرفه

یکی دیگر از دلایلی که منجر به کمردرد در سرماخوردگی می‌شود، فشار ناشی از سرفه است. اگر نوع شدید این بیماری را گرفته‌اید و بیش از حد معمول سرفه می‌کنید، این سرفه‌ها باعث انقباض شدید عضلات و ستون فقرات می‌شود.

اگر زیاد یا شدید سرفه می‌کنید، عضلات کمر تحت فشار قرار می‌گیرد که در نهایت منجر به درد و ناراحتی در این ناحیه می‌شود.

علت کمردرد در سرماخوردگی

مشکلات مرتبط با ذات الریه

از عوارض آنفولانزا در افراد مسن، ذات الریه است. این بیماری باعث التهاب کیسه‌های هوایی در ریه‌ها شده و چنین شرایطی باعث درد در قسمت میانی کمر می‌شود.

همچنین این عارضه حملات شدید سرفه را نیز به دنبال دارد و همانطور که در مورد بالا توضیح دادیم احتمال آسیب به کمر نیز وجود دارد.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد کمردرد در سرماخوردگی به دنبال التهاب رخ داده است، با درمان بیماری فورا کمردرد نیز بهبود پیدا می‌کند.

اگر درد ناشی از کشیده شدن عضله باشد، تمرکز روی درمان سرماخوردگی و کمتر کردن سرفه قطعا به آرام شدن کمردرد کمک خواهد کرد.

چه راهکار درمانی وجود دارد؟

بهترین روش درمان، رفع عامل اصلی کمردرد یا همان سرماخوردگی است. روش‌های درمانی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

استراحت کردن

هنگام بیماری، داخل بدن فعالیت‌های زیادی رخ می‌دهد تا عامل اصلی ایجاد بیماری از جمله ویروس یا باکتری را از بین ببرد. حال اگر بدن طی این مدت تحت فشارهای استرسی قرار گیرد باعث کند شدن روند بهبودی می‌شود.

در نتیجه اگر استراحت نداشته باشید، التهاب ناشی از بیماری برطرف نمی‌شود و تا مدت‌ها کمردرد در سرماخوردگی را تجربه خواهید کرد.

نوشیدن آب کافی

هیدراته نگه داشتن بدن با مایعات در طول بهبود بسیاری ضروری است. به‌طور کلی نوشیدن آب در هر شرایطی برای سلامت ستون فقرات بسیار مهم است.

در صورتی که بدن کمبود آب داشته باشد، به‌طور مستقیم بر ساختار دیسک ستون فقرات تاثیر می‌گذارد. با نوشیدن آب به رفع بیماری و همچنین کاهش التهاب کمک می‌کند. 

همچنین به این نکته توجه داشته باشید از نوشیدنی‌هایی که منجر به کم آبی بدن می‌شود مانند نوشیدنی‌های شیرین و الکل خودداری کنید.

مطالب مرتبط: لیزر دیسک کمر

درمان کمردرد در سرماخوردگی

مصرف مسکن

اگر درد برای شما غیر قابل تحمل شده است می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

مصرف غذاهای کاهش التهاب

مصرف انواع خاصی از غذاهای ضد التهابی مانند سبزیجات، گوجه فرنگی و ماهی چرب می‌تواند اثرات ضد التهابی داشته باشد.

گرم کردن عضلات با کمپرس گرم یا دوش آب گرم

استفاده از کمپرس گرم یا دوش آب گرم به شل شدن عضلات و همچنین کاهش درد بدن کمک می‌کند. اگر تب دارید بهتر است آب ولرم باشد تا منجر به افزایش دمای بدن نشود. تب باعث سرگیجه و همچنین ضعف عمومی بدن می‌شود.

اگر تب شدیدی ندارید می‌توانید از پدهای گرم‌کننده یا کمپرس گرم در ناحیه‌ای کمر که احساس درد دارید استفاده کنید.

دیگر نکاتی که باید برای بهبودی در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  • باید وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.
  • تمرینات کششی را انجام دهید.
  • استراحت داشته باشید.

تشخیص علت کمردرد در سرماخوردگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شما نباید پس از رفع سرماخوردگی کمردرد داشته باشید. اگر پس از بهبود از بیماری همچنان کمردرد داشتید یا در طول بیماری درد شما شدیدتر شد، به پزشک برای بررسی و درمان کمردرد بدون جراحی مراجعه کنید.

در حالت معمولی کمردرد اغلب به عنوان علائم اولیه و مهم شناخته نمی‌شود، تنها یکی از علائم احتمالی است. 

بنابراین اگر کمردرد در سرماخوردگی را بسیار شدید یا مداوم احساس کردید، ممکن است دلیل جدی دیگری داشته باشد که باید توسط فوق تخصص درد تحت بررسی و درمان قرار گیرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *