دیسک کمر در بارداری

کمردرد از مشکلات رایج در بین خانم‌های باردار است؛ اما همیشه نشانه دیسک کمر در بارداری نیست. فتق دیسک طی این مدت می‌تواند شرایط دردناکی را ایجاد کند. 

اگر سابقه این عارضه را قبل از بارداری داشته‌اید، طی این مدت شرایط شما نیز بدتر می‌شود. در حقیقت به دلیل افزایش فشار و وزنی که روی ستون فقرات وارد می‌شود، احتمال تجربه چنین موردی وجود دارد.

با این حال بسیاری از افراد با وجود دیسک کمر در بارداری هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. معمولا درد ناشی از فتق دیسک با بزرگ‌تر شدن جنین بیشتر می‌شود.

آیا امکان ایجاد فتق دیسک کمر در بارداری وجود دارد؟

به ندرت ممکن است این عارضه در طول بارداری رخ دهد، مگر اینکه بیمار دچار عارضه‌هایی از جمله پوکی استخوان یا آسیب تروماتیک باشد.

وارد شدن آسیب در ناحیه کمر نیز احتمال این عارضه را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی لازم است بدانید که بیماری دیسک در بین آقایان بیشتر از خانم‌هاست؛ با این حال امکان ایجاد آن در هر فردی وجود دارد.

نکات مراقبتی از ستون فقرات

با تغییر برخی از عادت‌ها و جلوگیری از برخی اقدامات می‌توانید از ستون فقرات خود محافظت کنید. این مواردی که برای شما ذکر خواهیم کرد، با پیشرفت بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند:

  • اجسام سنگین بلند نکنید. برای بلند کردن هر وسیله‌ای از سطح زمین به جای خم کردن کمر، زانوهای خود را خم کرده و کمر خود را صاف نگه دارید.
  • می‌بایست وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید. لگن را باید در یک راستا نگه دارید و وزن باید به‌طور مساوی بین هر دو پا تقسیم شود. کمر و ستون فقرات خود را کاملا صاف نگه دارید.
  • از ایستادن طی طولانی مدت خودداری کنید و در صورت نیاز کمی روی صندلی با کمری صاف بنشینید.
  • از فعالیت‌هایی که باعث آسیب به کمر از جمله خم کردن، پیچاندن و… می‌شود، خودداری کنید.
  • هنگام خوابیدن باید یک بالشت بین زانوهای خود قرار دهید.
  • از پوشیدن کفش‌های کاملا تخت و پاشنه بلند خودداری کنید. کفشی را تهیه کنید که استاندارد بوده و کمی لژ داشته باشد.

درمان دیسک کمر در بارداری

آیا دیسک کمر در بارداری خطرناک است؟

اگر این عارضه از خفیف تا متوسط باشد خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ اما اگر میزان شدیدتری را تجربه می‌کنید حتما نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک دارید.

نکاتی برای تقویت کمر در بارداری

سلامت کمر در بارداری بسیار مهم است به همین منظور باید تمریناتی را برای تقویت کمر در بارداری در نظر داشته باشید. طی این مدت فعال بمانید و اگر پزشک به شما اجازه می‌دهد، می‌توانید پیاده‌روی داشته باشید یا ورزش‌های آبی نیز انجام دهید.

تمرینات مکمل از جمله یوگا و پیلاتس پیشنهاد می‌شود؛ اما بدون اجازه پزشک هیچ تمرینی انجام ندهید. می‌توانید با فیزیوتراپیست مشورت داشته باشید تا بهترین تمرین در بارداری برای سلامت نگه داشتن ستون فقرات انجام دهید.

چه راهکار درمانی وجود دارد؟

برای درمان دیسک کمر در بارداری از شدید تا متوسط نیاز به مراجعه به متخصص ستون فقرات یا متخصص درد دارید. در صورتی که درد خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنید جای نگرانی برای شما و نوزاد وجود ندارد.

اما در صورتی که موارد شدیدتری را تجربه می‌کنید، به درمان یا توانبخشی نیاز خواهید داشت. مواردی از جمله کمردرد در بارداری و مشکلات لگنی در سه ماهه سوم بارداری بسیار شایع هستند، شما با افزایش آگاهی در خصوص سلامت ستون فقرات می‌توانید بارداری بدون مشکلی را سپری کنید.

اگر درد شدیدی تجربه می‌کنید، حتما مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید. با مصرف داروهای تجویزی از سوی پزشک، استراحت کردن، ورزش‌های ایمن برای جلوگیری از آسیب می‌توانید مشکل خود را کنترل و درمان کنید.

در صورت نیاز، دکتر محمد حسین دلشاد روش‌های درمانی را برای شما در نظر می‌گیرد که بدون جراحی بوده و همچنین کم تهاجمی است.

در فیزیوتراپی ورزش و تمرینات کششی برای خانم‌های باردار در نظر گرفته می‌شود که بی‌خطر است و می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • ماساژ قبل از تولد نوزاد
  • گرما یا سرما درمانی
  • طب سوزنی
  • و….

تشخیص دیسک کمر در بارداری

برای دیسک کمر زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

اینطور به نظر می‌رسد که زایمان سزارین نسبت به طبیعی جهت جلوگیری از بدتر شدن علائم و همچنین به پیشرفت به عارضه سندرم دم اسبی پیشنهاد می‌شود. در نهایت شما با توجه به وضعیتی که دارید، بهترین روش زایمان را به شما پیشنهاد خواهند داد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس درد شدید یا مداوم داشتید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید. همیشه کمردرد در بارداری فتق دیسک کمر در بارداری یا دیگر مشکلات این چنینی نیست، بر خلاف تصور ما ممکن است نشانه‌ای از زایمان زودرس یا عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری باشد.

اگر علاوه بر این مورد، نشانه‌های دیگری مانند خونریزی از واژن، احساس درد هنگام ادرار کردن یا دیگر نشانه‌ای از زایمان زودرس داشتید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *