عوارض استفاده از تلفن همراه بر گردن

عوارض استفاده از تلفن همراه بر گردن

آیا از عوارض استفاده از تلفن همراه بر گردن آگاهید؟ امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، از افراد کوچک تا بزرگ به دلایل مختلفی ساعت‌های زیادی در طول روز از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند. 

استفاده مداوم از موبایل یا تلفن همراه می‌تواند آسیب‌های جدی را به فرد وارد کند. به‌طور مثال درد عضلانی در گردن، شانه و حتی گاهی اوقات در کمر نیز احساس می‌شود. چنین علائمی از عوارض استفاده از تلفن همراه در گردن است.

این عوارض حتی در نوجوانان و کودکان کم سن و سال نیز مشاهده می‌شود. پزشک متخصص درد در این باره می‌گوید: در حالت عادی احتمال ایجاد گردن درد با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ اما متاسفانه امروزه بیماران بیشتری به ما مراجعه می‌کنند که بخش زیادی از این افراد را جوان‌ترها تشکیل می‌دهند که در گذشته هیچ دردی در ناحیه گردن خود گزارش نداده نبوده‌اند.

نحوه استفاده از تلفن همراه

شاید یکی از سوالاتی که برای افراد به وجود آمده باشد این است که استفاده از گوشی چگونه می‌تواند چنین صدماتی را وارد کند؟ 

عوارض استفاده از تلفن همراه بر گردن، تنها به نحوه نگاه کردن شما به تلفن همراه بستگی خواهد داشت. اگر نگاه کردن شما به سمت پایین باشد و سر خود را به سمت جلو ببرید، انحنای طبیعی گردن تغییر خواهد کرد.

با گذشت زمان چنین عدم انطباقی می‌تواند عضلات شما را تحت فشار قرار دهد و منجر به ساییدگی ساختارهای گردن شود. زمانی که سرتان پایین است و به گوشی خود نگاه می‌کنید، چنین اتفاقی رخ می‌دهد:

  • گردن به سمت جلو حرکت می‌کند.
  • شانه‌ها نیز به سمت جلو متمایل می‌شود و به سمت گوش‌ها کمی بالا می‌رود.
  • عضلات گردن و شانه نیز دچار اسپاسم یا انقباض می‌شود.

زمانی که عضلات گردن در موقعیت مناسبی قرار دارد، حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم از وزن سر را تحمل می‌کند. به ازای هر سه سانتی متری که سر خود را به جلو می‌برید، وزن وارد شده به گردن دو برابر می‌شود. اگر نگاه کردن به تلفن همراه طوری باشد که چانه روی سینه قرار گیرد، حدود ۲۸ کیلوگرم وزن به گردن شما فشار وارد می‌شود.

علاوه بر اینکه چنین حالتی می‌تواند منجر به درد عضلانی شود، مشکلات دیگری نیز ایجاد خواهد شد. به‌طور مثال هنگامی که نشسته‌اید و حالت خمیده یا افتاده‌ای دارید، منجر به کاهش رشد ریه‌ها و اختلال در ظرفیت ریه‌ها خواهد شد. حال اگر اکسیژن کمتری دریافت کنید، قلب برای خونرسانی، پمپاژ بیشتری خواهد داشت.

نکاتی جهت استفاده صحیح از تلفن همراه جهت جلوگیری از گردن درد

هنگام استفاده از تلفن همراه باید به حالت خود توجه داشته باشید:

  • گردن خود را کاملا صاف نگه دارید. برای مطمئن شدن از حالت صحیح گردن نیم رخ خود را از آینه مشاهده کنید. حالت صحیح گردن به این صورت است که گوش تا شانه در یک خط عمودی قرار داشته باشد.
  • اگر بدن شما حالت نامناسبی دارد، سعی کنید که گردن و قسمت بالای کمر خود را به سمت عقب ببرید و شانه‌های خود را به سمت گوش بیاورید. این حرکات کششی ساده می‌تواند فشار و دردهای عضلانی را کاهش دهد.
  • به جای آنکه برای مشاهده عکس، ویدئو یا نوشتن متنی چانه خود را به سمت پایین متمایل کنید، گوشی خود را به سمت چشم بالا بیاورید. در رابطه با استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ نیز به همین صورت است که باید مانیتور تا سطح چشم بالا بیاورید تا مجبور نباشید سرتان را به سمت پایین بگیرید و منجر به خستگی عضلانی شود.

سندرم گردن پیامکی یا جلو آمدگی سر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با توجه به برخی از علائم این عارضه که نشان از این سندرم می‌دهد به راحتی توسط پزشک قابل تشخیص است:

  • درد شدید یا آزاردهنده در ناحیه شانه و گردن
  • چشم درد
  • احساس سفتی در شانه و گردن و به دنبال آن کاهش دامنه حرکتی
  • درد عصبی همراه با بی حسی و گزگز در اندام‌های فوقانی
  • سردردهای مداوم

آیا قابل درمان است؟

علائم و درد ناشی از گردن درد را می‌توان با داروهای ضدالتهابی تا حد زیادی کنترل کرد. در صورت نیاز پزشک شرکت در جلسات فیزیوتراپی را نیز به شما توصیه می‌کند.

اگر درد خفیفی دارید، معمولا بدون نیاز به مراجعه به متخصص درد می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه به شما خواهیم گفت درد خود را تسکین دهید.

راهکارهایی جهت درمان

اگر گردن درد دارید، بهتر است ابتدا راهکارهای خانگی را برای درمان انجام دهید. استفاده از کمپرس آب یخ و آب گرم یکی از روش‌های موثری است که می‌تواند برای تسکین به کار گرفته شود. از دیگر راهکارها انجام حرکات کششی و مصرف داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن است.

اگر بخواهیم به شما بگوییم که مدت کوتاهی را در طول روز از تلفن همراه استفاده کنید، امری غیر ممکن است؛ اما باید استراحت کافی به گردن و شانه‌های خود بدهید و به طرز صحیح حالت بدنی توجه داشته باشید.

اگر علاوه بر گردن درد علائم دیگری مانند بی حسی یا گزگز را احساس کردید، حتما با فوق تخصص درد در میان بگذارید تا راهکار درمانی موثری اعم از تجویز دارو یا حتی در صورت لزوم تزریقات موثر مانند تزریق داروهای استروئیدی برای شما انجام گیرد.

نکاتی برای کاهش درد هنگام استفاده از تلفن همراه

مواردی که برای جلوگیری از درد باید توجه داشته باشید به شرح زیر است:

  • گوشی را بالا بیاورید و به چشمان خود نزدیک‌تر کنید تا نیازی به خم کردن سر به سمت جلو نداشته باشید.
  • به طور مکرر استراحت کنید و گوشی خود را کنار بگذارید.
  • صاف بایستید و شانه‌ها را به سمت عقب نگه دارید.
  • گردن و ناحیه بالای کمر خود را به حالت تمرین کششی به عقب ببرید تا به تسکین درد عضلانی کمک کند.
  • باید تمرینات ورزشی ناحیه گردن و کمر را انجام دهید تا از فشار وارد شده به این نواحی از بدن کم کند.

علائمی که نشان از عوارض استفاده از تلفن همراه بر گردن را می‌دهد

  • احساس درد در گردن، قسمت بالایی کمر و شانه
  • حالت سر رو به جلو و شانه‌های گرد شده
  • انواع سردرد
  • افزایش درد هنگام خم کردن گردن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *