تزریق ژل هیالورونیک اسید به مفصل زانو

تزریق ژل هیالورونیک اسید به مفصل زانو یکی از روش‌های درمانی برای درد زانو است. بدن به‌طور طبیعی اسید هیالورونیک می‌سازد. این ماده در حقیقت یک قسمت از مایعات در بدن است که به روان شدن مفاصل کمک می‌کند و باعث می‌شود که مفاصل هنگام فعالیت کاملا نرم در حرکت باشند. زمانی که به بیماری آرتروز مبتلا باشید، اسید هیالورونیک در مفصل آسیب‌دیده کمتر می‌شود.به همین جهت زمانی که به فوق تخصص درد، به دلیل درد ناشی از آرتروز زانو مراجعه می‌کنید، بسته به شرایط شما جهت تسکین درد و عملکرد بهتر تزریق ژل هیالورونیک اسید به مفصل زانو را انجام می‌دهد. پزشک تزریق را با کمک هدایت سونوگرافی برای بیمار انجام خواهد داد.

تزریق به مفصل زانو
تزریق به مفصل زانو

راه های تماس با مطب و گرفتن وقت

انجام رادیوفرکوئنسی مفاصل

توسط دکتر محمد حسین دلشاد فوق تخصص درد

درخواست مشاوره آنلاین

آیا تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو برای همه افراد موثر است؟

پزشکان نمی‌توانند به‌طور دقیق پیش‌بینی کنند که چه افرادی نتیجه خوبی را از این تزریق ژل به زانو شاهد خواهند بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که این راهکار درمانی، زمانی انجام می‌گیرد که بیمار با راهکارهای اولیه مانند مصرف دارو نتیجه مؤثری را شاهد نباشد. در اغلب مواقع این تزریق زمانی برای بیماران انجام می‌شود که با مصرف مسکن به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکرده است یا قادر به انجام عمل جراحی مانند تعویض مفصل زانو نباشد. به‌طور کلی زمانی که به‌دلیل دردهای مزمن و حاد به فوق تخصص درد مراجعه می‌کنید، آنها در پی آن هستند که بهترین روش‌های تسکین درد را به روش غیر جراحی برای شما انجام دهند تا متحمل عارضه‌های ناشی از عمل جراحی نشوید.

تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته است، نشان می‌دهد که تزریق ژل به زانو بهتر از مسکن‌ها اثر می‌کند. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد، که این تزریق همراه با کورتیکواستروئید عملکرد بهتری خواهد داشت. نتیجه‌ای که ناشی از این تزریق در همه افراد مشاهده می‌شود، یکسان نیست.به‌طور مثال تزریق ژل در افراد مسن و افرادی که نوع شدید آرتروز زانو را دارند، ممکن است تأثیرگذاری کمتری را نسبت به دیگران داشته باشد.

هیالورونیک اسید
هیالورونیک اسید
درمان زانو درد
درمان زانو درد

آیا تزریق ژل به زانو عوارض دارد؟

شایع‌ترین عارضه‌های ناشی از این تزریق، درد جزئی در محل تزریق و تجمع جزئی مایعات مفصلی است. جای نگرانی وجود ندارد، این موارد ذکر شده طی مدت کوتاهی برطرف خواهد شد. به ندرت در افراد دیده می‌شود که پس از تزریق دچار التهاب در مفصل زانو شوند. گاهی اوقات یک واکنش شدید همراه با تورم مفصل، قرمزی و درد که یک واکنش کاذب است، در بیمار ایجاد می‌شود.

نحوه عملکرد تزریق ژل هیالورونیک اسید چگونه است؟

مایع مفصلی طبیعی، حاوی ماده‌ای به نام هیالورونان است، این ماده همانند کمک فنر در مفصل شما عمل می‌کند. در حقیقت این مایع جهت عملکرد صحیح مفصل زانو مورد نیاز است.  به‌دلیل چسبناک بودن این ماده به سطح غضروف اجازه می‌دهد تا به آرامی روی یکدیگر بلغزند. در نهایت تزریق هیالورونیک به مفصل زانو منجر به کاهش علائم در بیمار خواهد شد. تزریق این دارو تنها برای درمان آرتروز خفیف تا متوسط در نظر گرفته می‌شود.

چه افرادی کاندیدای تزریق به مفصل زانو هستند؟

تزریق این دارو برای درمان درد زانو در افرادی که تسکین چندانی ناشی از درد آرتروز با راهکارهای زیر احساس نکرده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. فیزیوتراپی
  2. ورزش
  3. گرما یا سرما درمانی
  4. مصرف مسکن‌های بدون نسخه

نحوه تزریق ژل به مفصل زانو

  • بیمار به پشت دراز می‌کشد، زانو را صاف یا به صورت خم روی تخت قرار می‌دهد. نحوه قرار دادن پا را پزشک به شما خواهد گفت.
  • زانو با استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده، مانند الکل کاملا پاک می‌شود.
  • از بیمار خواسته می‌شود که عضلات پا را کاملا شل کند، شل کردن پا به تزریق آسان‌تر کمک خواهد کرد. همچنین بیمار درد کمتری را حین تزریق احساس می‌کند.
  • ممکن است پزشک بی‌حس‌کننده موضعی مانند لیدوکائین را برای بی‌حس کردن در نظر بگیرد.
  • اگر زانو به دلیل مایعات اضافی متورم باشد، پزشک مایعات اضافی را با سرنگ خارج خواهد کرد.
  • این تزریق زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود، که اسید هیالورونیک مستقیما به مفصل زانو تزریق شود. برای دقت بیشتر برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند که با استفاده از هدایت سونوگرافی تزریقات انجام گیرد.
  • زانو پس از اتمام تزریق، بانداژ و تمیز خواهد شد.
  • از بیمار خواسته می‌شود که برای پخش داروی تزریق شده زانو را صاف و خم کند.
  • انجام این تزریقات که نیاز به دقت و توانایی بالایی دارد، تنها می‌بایست توسط متخصص با تجربه انجام گیرد.

نتیجه نهایی تزریق ژل به زانو

تعداد دفعاتی که تزریق انجام می‌گیرد، در هر فردی متفاوت است. تزریق هیالورونیک در مفصل زانو ممکن است تنها یک بار یا به صورت هفتگی به مدت سه تا پنج هفته برای بیماران انجام شود. تسکین درد پس از تزریق معمولا پس از ۴ تا ۱۲ هفته ایجاد می‌شود. مشاهدات اینگونه بوده است که اثرات درمان تزریق تا چندین ماه ادامه دارد. در صورت لزوم و صلاحدید پزشک این تزریقات مجددا برای ادامه روند تسکین درد انجام خواهد گرفت.

تزریق به زانو
تزریق به زانو
آیکون سایت دکتر محمد حسین دلشاد

خدمات دکتر دلشاد