درد ساق پا

درد ساق پا می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب به ماهیچه‌ها، اعصاب و استخوان‌ها رخ داده باشد. همچنین ضربه وارد شدن یا وجود یک بیماری زمینه‌ای نیز می‌تواند بسیار نقش داشته باشد که در ادامه به طور کامل به آن می‌پردازیم.

درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. اگر درد خفیفی داشته باشید، می‌توانید با راهکارهای خانگی آن را درمان کنید؛ اما در صورت داشتن درد شدیدتر، طولانی‌تر یا ناگهانی نیاز به مراجعه به متخصص درد دارید.

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص دلایل احتمالی و راهکارهای درمانی برای شما خواهیم داد.

بیماری شریان محیطی (PAD)

با وجود این بیماری معمولا پاهای شما به اندازه کافی خون دریافت نمی‌کنند. این عارضه معمولا زمانی رخ می‌دهد که شریان‌ها باریک شده باشند.

در این مواقع هنگام راه رفتن احساس ضعف، بی حسی یا گرفتگی دارید. همچنین از دیگر علائم آن می‌توان به احساس سری و تغییر رنگ ساق پا اشاره کرد.

بسیاری از افراد می‌توانند بیماری شریان محیطی را با تغییرات عادت سبک زندگی مانند ترک مصرف سیگار درمان کنند. اگر این راهکار درمانی موثر نباشد، در ادامه مراحل درمانی برای شما دارو تجویز می‌شود. در مواقع نادر برخی نیاز به انجام عمل جراحی دارند.

ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

این عارضه وجود لخته خون در ورید است که معمولا در ران یا ساق پا ایجاد می‌شود. همیشه منجر به علائم در شما نمی‌شود؛ اما احتمال ایجاد تورم و درد ساق پا وجود دارد و گاهی قسمت آسیب دیده قرمز و گرم می‌شود.

در صورتی که هر یک از این علائم را داشتید، فورا برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنید. این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بیماری جدی به نام آمبولی ریه شود، در این حالت لخته از بین می‌رود و به ریه‌ها انتقال پیدا کند. پزشک برای شما دارویی تجویز می‌کند تا از ایجاد تشکیل لخته خون یا رشد آن جلوگیری کند.

علت درد ساق پا

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی زمانی رخ می‌دهد که به اعصاب بدن که پیام را از به مغز و از مغز به سایر قسمت‌ها منتقل می‌کند، آسیب وارد شود. شایع‌ترین دلیل ایجاد این عارضه دیابت است؛ اما سایر بیماری‌ها، جراحت، دارو و عفونت‌ها در ایجاد این بیماری نقش دارند.

اگر روی اعصاب پا تاثیر بگذارد، ممکن است احساس ضعف و گزگز روی ساق پا نیز داشته باشید. پزشک بسته به علت ایجاد آن راهکار درمانی مناسبی در نظر می‌گیرد.

عدم تعادل الکترولیت

الکترولیت‌ها مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم یا پتاسیم هستند که به عملکرد صحیح ماهیچه‌ها کمک می‌کند. هنگام ورزش تعریق می‌کنید، زمانی که تعریق بیش از حدی داشته باشید، در پاهای خود احساس گرفتگی، ضعف یا درد در ساق پا خواهید داشت.

این حالت معمولا زمانی ایجاد می‌شود که برخی از درمان‌های پزشک مانند شیمی درمانی را دریافت می‌کنید. مصرف نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت می‌توانند کمک کننده باشد.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی زمانی ایجاد می‌شود که فضای درون ستون فقرات باریک شود. این فضا باعث می‌شود که اعصاب این ناحیه فشار وارد شود و در نهایت سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف و درد ساق پا را تجربه کنید.

همچنین این افراد تعادل ندارند. در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه کردید، برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنید. تجویز دارو و انجام فیزیوتراپی می‌تواند در تسکین درد ساق پا موثر باشد، در نهایت ممکن است نیاز به عمل جراحی نیز داشته باشید.

سیاتیک

درد ناشی از سیاتیک منجر به پا درد از جمله درد ساق پا می‌شود. دردی که احساس می‌کنید، به دنبال فشرده شدن عصب در ستون فقرات رخ می‌دهد.

این شرایط می‌تواند به صورت گرفتگی تا یک درد تیر کشنده شدید که حتی نشستن یا ایستادن را سخت می‌کند، باشد. این عارضه می‌تواند دلایل مختلفی از جمله لیز خوردگی یا فتق دیسک، اسپاسم عضلات باسن، تنگی ستون فقرات و لغزش مهره‌ها داشته باشد.

پزشک در این مواقع معمولا داروهای مسکن یا فیزیوتراپی را برای بیمار در نظر می‌گیرد؛ اما در موارد جدی‌تر که بیمار با هیچ روشی بهبود پیدا نمی‌کند، در نهایت عمل جراحی توصیه خواهد شد.

آرتروز

آرتروز بیماری شایعی است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به علائمی از جمله درد، سفتی و تورم می‌شود. زمانی که شما در نواحی مانند لگن، زانو یا مچ پا رخ می‌دهد ممکن است راه رفتن یا انجام فعالیت‌های روزمره برای شما دشوار شود.

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، انجام تمرینات ورزشی و حفظ وزن نرمال می‌تواند کمک کننده باشد. استفاده از پدهای گرم کننده یا کیسه یخ روی مفاصل دردناک منجر به کاهش درد و تورم نیز می‌شود. مصرف مسکن‌های بدون نیز کمک کننده‌اند.

درمان درد ساق پا

کشیدگی عضلات

این حالت زمانی رخ می‌دهد که عضلات بیش از حد کشیده شود. درد ساق پا ناشی از کشیدگی عضلات بیشتر در ورزشکاران رخ می‌دهد.

معمولا درد شدید و بلافاصله پس از کشیدگی درد احساس می‌کنید و ناحیه آسیب دیده هنگام لمس حساس است. بهترین درمانی که می‌توان برای این بیماری در نظر گرفت، استفاده کیسه‌های سرد به مدت ۲۰ دقیقه طی چندین‌بار در روز است.

همچنین باید پای خود را ببندید و در صورت امکان بالا نگهدارید و به آن استراحت دهید. مصرف مسکن‌های بدون نسخه می‌تواند در تسکین درد نیز موثر باشد.

پیچ خوردگی

چنین آسیبی زمانی رخ می‌دهد که بافتی به نام رباط که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، دچار کشیدگی یا پارگی شود. پیچ خوردگی مچ پا بسیار شایع است.

ناحیه آسیب دیده دردناک و متورم می‌شود و نمی‌توانید وزن خود روی آن قسمت پا یا ساق پا وارد کنید. بهترین روش درمانی  استراحت، استفاده از کمپرس یخ، بستن پا و قرار دادن آن در ارتفاع است.

در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از اشعه ایکس بررسی‌های لازم انجام گیرد.

گرفتگی عضلات

این زمانی رخ می‌دهد که یک عضله به طور ناگهانی در ساق پا سفت می‌شود و می‌تواند همراه با درد شدیدی باشد. شما در این مواقع ممکن است یک توده عضلانی سفتی را احساس کنید.

این عارضه با افزایش سن رخ می‌دهد. همچنین زمانی که در معرض آب و هوای گرم قرار دارید و بدن خود را هیدراته نگه ندارید  دچار گرفتگی عضلات خواهید شد.

این عارضه معمولا خود به خود از بین می‌رود و مشکلی جدی برای شما ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر در اغلب مواقع دچار این عارضه می‌شوید با پزشک خود در میان بگذارید.

شین اسپلینت

شین اسپلینت زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف استخوان ساق پا ملتهب شده و باعث آسیب به لبه داخلی استخوان می‌شود.

این بیماری در بین افرادی که دوندگی زیادی دارند، مشاهده می‌شود. صافی کف پا یا استفاده از کفش‌های نامناسب می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

بهترین درمان استراحت دادن به پاهاست یا چند بار در طی روز کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه روی قسمت آسیب دیده قرار دهید و در صورت نیاز از مسکن مصرف کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *