درمان بلوک ترانسفورمینال برای درمان کمردرد

بلوک ترانسفورمینال برای درمان کمردرد

بلوک ترانسفورمینال برای درمان کمردرد یکی از اقدامات مهم پزشکان برای تسکین درد کمر است. قطعا همه ما در طول زندگی به‌دلایل مختلفی دچار کمردرد شده‌ایم که با اقدامات ساده خانگی بهبود یافته است. گاهی درد به‌قدری جدی و شدید است که با روش‌های ابتدایی بهبود پیدا نمی‌کند، در این مواقع باید به فکر چاره‌ای حرفه‌ای برای درمان خود باشید.

با مراجعه به پزشک فوق تخصص درد می‌توانید دردهای خود را بدون جراحی و به روش‌های حداقل تهاجمی درمان کنید.

بیمار ۳۰ ساله‌ای به واسطه ورزش سنگین با کمر دردی که در پا انتشار یافته بود، به آقای دکتر محمد حسین دلشاد مراجعه کرد. آقای دکتر بلوکی تحت عنوان ترانسفورمینال برای بیمار در نظر گرفتند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با بلوک ترانسفورمینال برای شما ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با بلوک ترانسفورمینال

تزریق بلوک عصبی برای تسکین ناحیه کمر و حتی گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوک ترانسفورمینال علاوه بر تسکین درد، جنبه تشخیصی نیز دارد. در واقع زمانی که پزشک نمی‌تواند به‌طور دقیق منبع درد را تشخیص دهد، این روش را برای بیمار در نظر می‌گیرد. 

ریشه عصبی که منجر به درد می‌شود، با این روش قابل تشخیص خواهد بود. کسانی که این روش درمان برایشان به کار برده می‌شود، ممکن است به‌طور موقتی تسکین درد را تجربه کنند و مجدد لازم به تزریق داشته باشند. در برخی دیگر درد به‌صورت دائمی برطرف می‌شود.

عوارض احتمالی بلوک

این روش درمانی ممکن است همانند دیگر تزریق‌ها، عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد. عارضه‌هایی که از طریق این نوع بلوک ایجاد می‌شود، نادر است؛ چراکه، تزریق با هدایت اشعه ایکس برای بیمار انجام می‌گیرد. همچنین در صورت ایجاد عارضه، سریعا برطرف می‌شود. در ادامه هر یک از عارضه‌های احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • در طی یک یا دو روز اول ممکن است بیمار درد بیشتری را احساس کند. به‌دلیل اینکه بلوک در کنار ریشه عصبی که تحت فشار قرار دارد، تزریق می‌شود. تزریق در این فضای کم می‌تواند منجر به درد در بیمار شود، که پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.
  • تغییرات در فشارخون و قند خون که می‌تواند ناشی از نوع تزریق رخ ‌دهد.
  • خونریزی از دیگر عوارض و موارد نادری است که بسیار ناچیز است.
  • و در نهایت مانند تزریقات دیگر امکان ایجاد عفونت در محل نیز وجود دارد.

در این بیمار جوان که بلوک ترانسفورمینال انجام گرفت، هم به‌عنوان تشخیص ریشه عصبی که منجر به درد شده بود و هم به‌عنوان درمان کاربرد داشت. گزارش بیمار پس از تزریق به این گونه بود که پس از چند روز استراحت کاملا درمان شده است و توانسته فعالیت‌های روزانه خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

بلوک ترانسفورمینال برای درمان کمردرد

تزریق ترانسفورمینال چقدر موثر است

برخی از بیماران حدود ۳۰ دقیقه پس از تزریق تسکین درد را گزارش می‌دهند؛ اما، ممکن است چند ساعت پس از رفع بی حسی درد را دو چندان احساس کنند. تسکین درد معمولا طی دو الی سه روز تا زمانی که تزریق استروئیدی اثر کند، از سوی بیماران گزارش می‌شود.

مدت زمان تسکین درد برای هر بیمار متفاوت است، تسکین برای برخی از افراد پس از تزریق ترانسفورمینال چند ماه یا حتی ممکن است به‌صورت دائمی ادامه داشته باشد. در صورت نیاز به تزریق مجدد، طی زمانی که پزشک تعیین می‌کند، می‌بایست تزریق انجام گیرد.

تزریق ترانسفورمینال برای چه افرادی انجام می‌گیرد

اگر درد بیش از ۴ هفته ادامه داشته باشد و با هیچ روش درمان ابتدایی از جمله مصرف دارو تسکین پیدا نکند، تزریق ترانسفورمینال را برای تشخیص درد و درمان برای شما در نظر می‌گیرند.

زمانی که به پزشک فوق تخصص درد مراجعه می‌کنید، پزشک سعی بر آن دارد که تا حد امکان دردهای شما را به روش‌های غیر جراحی درمان کند. تزریق ترانسفورمینال یکی از این روش‌های درمانی موثر است که بسته به شرایط بیمار انجام می‌گیرد، علاوه بر این روش درمانی اقدامات نیمه تهاجمی دیگر مانند درمان سیاتیک بدون جراحی، درمان دیسک بدون جراحی، آندوسکوپی دیسک کمر و … انجام می‌شود.

چه افرادی کاندیدای خوبی برای تزریق ترانسفورمینال نیستند

با وجود اینکه تزریق ترانسفورمینال روش درمانی خوبی جهت درمان کمردرد برای برخی از افراد است؛ اما، قطعا همانند دیگر روش‌های درمانی محدودیت‌هایی دارد، در ادامه افرادی که کاندیدای خوبی برای این نوع تزریق نیستند را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • اگر بیمار از داروی رقیق‌کننده خون استفاده کند.
  • بیمار دچار عفونت فعال باشد.
  • بیمار دیابت یا بیماری قلبی غیر کنترل شده داشته باشد.

گاهی ممکن است تزریق برای این دسته از افراد به تعویق بیفتد یا به‌طور کلی شرایطی برای انجام تزریق نداشته باشند.

توصیه‌هایی که باید پس از تزریق توجه داشته باشید

پس از آنکه تزریق برای بیماران انجام می‌گیرد، می‌توانند به خانه بازگردند. از آنجایی که این تزریق تحت بی حسی موضعی برای بیمار انجام می‌گیرد، توصیه می‌شود جهت بازگشت به خانه رانندگی نکنند، می‌بایست دوست یا خانواده بیمار را همراهی کند. همچنین توصیه می‌شود به مدت یک الی دو روز استراحت کنند، سپس می‌توانند بدون هیچ مشکلی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

بلوک ترانسفورمینال برای درمان کمردرد

آیا تزریق ترانسفورمینال درد دارد

در طی این تزریق سوزن از راه پوست به بافت‌های عمیق‌تری وارد می‌شود، که طبیعتا درد خواهد داشت؛ اما، برای این که بیماران طی تزریق دردی نداشته باشند، از بی حسی موضعی جهت بی‌دردی حین درمان استفاده می‌کنند. در نهایت نگران درد نباشید. شما ممکن است تنها فشار ناشی از وارد شدن سوزن را احساس کنید.

پس از چه مدت تزریق ترانس فورمینال عمل می‌کند؟

داروی استروئیدی طی یک تا دو روز اثرگذاری خود را نشان می‌دهد و طی این مدت باید فوایدی را از این روش درمانی شاهد باشید. اثرات استروئیدی روز به روز بیشتر می‌شود تا زمانی که پس از گذشت دو هفته اثرات درمانی به اوج خود می‌رسد. 

پس از آن اثرات به همین شدت باقی می‌ماند و تا چند هفته تا چند ماه به همین صورت باقی خواهد ماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *