مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر
در این محتوا چه میخوانیم؟

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر

معمولا جراحی‌هایی مانند درمان سیاتیک بدون جراحی، به هدف رفع علائم و نشانه‌های بیماری سیاتیک یا به طور کلی برطرف کردن مشکل کمر انجام می‌گیرد. با این وجود که روند عمل و توانایی پزشک در نتیجه جراحی اثرگذار است؛ اما مراقبت‌های پس از جراحی دیسک کمر نیز می‌تواند در نتیجه آن مؤثر باشد.

مدت زمان بهبودی پس از عمل جراحی دیسک کمر

اغلب بیمارانی که این جراحی را انجام می‌دهند، چند ساعت پس از جراحی می‌توانند ترخیص شوند؛ اما گاهی در افراد مختلف، این موضوع متفاوت است. 

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر که به بیماران توصیه می‌شود مانند خودداری کردن از خم شدن، بلند کردن وسیله‌های سنگین، پیچاندن کمر و… به مدت حداقل ۶ هفته جهت جلوگیری از فتق مجدد است.

  • با این وجود که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران فعالیت‌های خود را تا ۶ هفته جهت بهبودی کامل محدود کنند اما برخی از تحقیقات نشان داده است که تنها محدود شدن فعالیت‌ها طی ۲ هفته پس از جراحی کافی است.
  • رانندگی کردن و دیگر فعالیت‌های سبک حدودا پس از ۲ هفته انجام می‌شود.
  • فعالیت‌هایی از قبیل بازگشت به مدرسه و دانشگاه یا محل کار ممکن است پس از ۶ هفته امکان‌پذیر باشد.
  • امکان انجام فعالیت‌های شدید و ورزش‌های پربرخورد پس از ۱۲ هفته یا گاهی بیشتر (بسته به شرایط بیماری) وجود دارد.
  • درد و خستگی معمولا در روزهای اول پس از جراحی شدید است. به همین جهت بسیار مهم است طی این روزها فردی برای کمک به فعالیت‌های روزمره همراه شما باشد.

عواملی که منجر به روند کُند بهبودی پس از جراحی می‌شود

اگر به مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر توجه نداشته باشید، می‌تواند منجر به تاخیر روند بهبود شود که در ادامه این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

فعالیت‌های شدید

فعالیت‌های بیش از حد مانند بلند کردن وسیله‌های سنگین یا فشار ناشی از خستگی ممکن است منجر به افزایش درد پس از جراحی یا آسیب مجدد شود که نیاز به درمان‌های بیشتری خواهد داشت. درمان دیسک کمر بدون جراحی یکی از روش‌های رایج درمانی توسط پزشک فوق تخصص درد است.

عدم مراقبت از محل برش

در دوره نقاهت طی روزهای اول و انجام فعالیت‌های ممنوعه مانند شنا کردن یا استحمام، می‌تواند منجر به آلوده شدن محل برش شود.

بی تحرکی

عدم انجام فعالیت و بی‌تحرکی می‌تواند منجر به ضعف بیشتر عضلات، طولانی‌تر شدن درد و سفتی پس از جراحی شود. 

در حقیقت بی تحرکی بیش از حد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در هضم، خواب و تغییرات خلق‌وخو شود. اغلب جراحان توصیه می‌کنند بیماران طی روزهای اولیه پس از جراحی کمی پیاده روی داشته باشند، سپس به استراحت خود ادامه دهند.

عدم توجه به برنامه دارویی

رعایت نکردن برنامه دارویی در تسکین درد و روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. در صورتی که داروهای تجویز شده برای شما مؤثر نیست یا باعث ایجاد عوارض می‌شود، به پزشک اطلاع دهید تا داروهای دیگری را برای شما تجویز کند. اگر در حال مصرف دارو و مکمل‌های دیگری هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند منجر به کند شدن روند بهبودی شود. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است، نشان می‌دهد افراد دیابتی بیشتر دچار عارضه‌های پس از جراحی می‌شوند. سایر مواردی که می‌تواند در روند بهبودی خللی ایجاد کند، مرتبط با تغذیه و عدم تغذیه نامناسب است.

فعالیت‌هایی که طی دو هفته نباید انجام شود

تا دو هفته پس از جراحی نباید چنین فعالیت‌هایی را انجام دهید:

خم شدن

خم کردن کمر یکی از فعالیت‌های ممنوعه است؛ چراکه منجر به تحریک کمر و افزایش درد می‌شود.

بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام کوچک مشکلی ندارد؛ اما اگر جسمی وزنی بیش از یک پاکت شیر داشته باشد، نباید بلند کنید.

پیچش کمر

گاهی برخی از فعالیت‌ها برای جلوگیری از پیچش کمر توصیه نمی‌شود مانند سوار شدن ماشین.

رانندگی

احساس درد و خواب‌آلودگی از مواردی است که مانع از رانندگی می‌شود.

بعد از عمل دیسک چی بخوریم

تغذیه مناسب بعد از عمل دیسک بخش مهمی از روند بهبودی بعد از عمل است. در ادامه مواردی که باید بعد از جراحی مصرف کنید را برای شما آورده‌ایم:

نوشیدن آب به مقدار کافی

هیدراته نگه داشتن بدن برای بهبودی پس از عمل بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی این امکان را به بدن می‌دهد تا مواد مغذی در بدن به خوبی جریان داشته باشد.

پروتئین و غلات کامل

در صورتی که غذاهای فراوری شده از رژیم غذایی شما حذف شود و به جای آن از پروتئین و غلات کامل مصرف کنید، بدن شما عملکرد بهتری خواهد داشت. برخی مواد غذایی پیشنهادی شامل موارد زیر می‌شود:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • آجیل، انواع دانه‌ها
  • سینه مرغ
  • ماهی 

مواد غذایی حاوی فیبر

یبوست یکی از عوارض پس از جراحی است به همین جهت به بیماران توصیه می‌شود مواردی سرشار از فیبر مانند گلابی، کلم بروکلی، آووکادو، عدس و… میل کنید.

خانم‌ها باید در طی روز حدود ۲۱ تا ۲۵ گرم و آقایان بین ۳۰ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند.

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی

دو حالت از بهترین وضعیت خوابیدن بعد از جراحی خوابیدن به پشت یا پهلو است. زمانی که به پشت می‌خوابید احساس راحت‌تری دارید و احتمال ایجاد هرگونه عوارض نیز کاهش می‌یابد.

هنگام خوابیدن به پشت نباید دست‌های خود را در زیر گردن قرار دهید؛ چرا که فشار زیادی به گردن و شانه وارد می‌شود. همچنین باید یک بالش در زیر پاهای خود قرار دهید تا فشار روی کمر و قفسه سینه خود را کاهش دهید.

روش دیگر خوابیدن به پهلو است، این حالت خوابیدن نیز به کاهش درد و فشار کمک می‌کند. باید مدتی به به چپ و مدتی به راست بخوابید تا تنها فشار به یک طرف بدن وارد نشود. 

پس از جراحی نیز توصیه می‌شود یک بالش در زیر زانوهای خود قرار دهید، خم نگه داشتن زانوها منجر به کاهش فشار می‌شود و همچنین ستون فقرات را در یک راستا نگه می‌دارد.

نکاتی برای بهتر خوابیدن بعد از جراحی کمر

چند نکته برای خوابیدن بعد از جراحی آورده‌ایم که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

محدود کردن استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

حداقل نیم ساعت قبل از خواب از تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و… استفاده نکنید. استفاده از این موارد هنگام خواب باعث مختل شدن سطح ملاتونین می‌شود.

طبق برنامه خوابیدن

اگر طبق برنامه و به‌صورت منظم هر شب بخوابید، به شما در خواب کافی در طی شبانه‌روز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌ های بعد از لیزر دیسک

به حداقل رساندن خوابیدن در طول روز

چرت زدن در طول روز باعث مختل شدن خواب هنگام شب می‌شود.

خوابیدن در یک فضای راحت و آرام

حتما فضایی را برای خود فراهم کنید تا هر آنچه که لازم دارید در اطراف شما قرار داشته باشد. همچنین انتخاب فضای ساکت نیز به خواب کافی در طی شبانه‌روز نیز کمک می‌کند.

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

احساس درد و دیگر علائم طی دو هفته پس از جراحی طبیعی است. با این وجود برخی از علائم نیاز به بررسی فوری دارد:

  • دردی که پس از مصرف دارو بدتر می‌شود.
  • بی حسی و احساس ضعف در پاها
  • عدم کنترل در حرکات روده و مثانه
  • ایجاد قرمزی، درد یا ترشح در محل برش
  • تب یا لرز
  • حالت تهوع، سرگیجه و سردرد شدید

در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید. آندوسکوپی دیسک کمر نوعی جراحی بسته برای درمان است که متخصصین ممکن است برای شما در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
محبوب ترین ها
راه های ارتباط
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۴

    شماره تماس

  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۳

    شماره تماس

  • ۰۹۲۱-۲۱۶۸۱۶۸

    شماره تماس

  • ۰۹۳۵-۴۳۳۱۳۱۳

    شماره تماس

  • تهران، جردن، بعد از میرداماد خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه ۱، کلینیک درد راد

    آدرس مطب تهران

  • البرز، کرج، خیابان ٤٥ متری گلشهر، ارغوان غربی، بیمارستان مریم، کلینیک درد

    آدرس مطب کرج

درباره دکتر
درمان دردهای مزمن
متخصص بیهوشی و فلوشیپ فوق‌تخصصی کنترل درد با سال‌ها تجربه در زمینه کنترل دردهای شدید کمر و ستون فقرات. انجام زایمان طبیعی بدون درد و عضو کمیته کشوری زایمان طبیعی بی‌درد.انجام فرایند کنترل درد، پروسیجرها و بلوک‌های عصبی با هدایت سونوگرافی و فلوروسکوپی در اتاق عمل به روش جراحی بسته انجام می‌شود. رشته فوق‌ تخصصی درد به درمان‌ بیمارانی می‌پردازد که بههر دلیلی قادر به انجام عمل جراحی باز نیستند، مانند افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلات قلبی یا انجام اعمال جراحی در گذشته هستند