درمان کمردرد

کمردرد از مشکلات شایعی است که امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی آن را تجربه می‌کنند. معمولا درد در ناحیه کمر با روش‌های خانگی و بدون نیاز به مراجعه به پزشک بهبود پیدا می‌کند، یعنی شما همیشه نیاز به مراجعه به پزشک ندارید.

تنها زمانی که به هیچ روش خانگی بهبود پیدا نکرد، وقت آن است که به متخصص درد مراجعه کنید. امروزه با وجود پبیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی داشته‌ایم حتی درمان کمردردهای مزمن بدون نیاز به جراح بهبود پیدا می‌کند.

به همین جهت توصیه ما به شما این است که هیچ ترسی از درمان کمردرد مزمن خود نداشته باشید؛ چراکه در کلینیک درد آقای دکتر محمد حسین دلشاد همه تمامی روش‌های درمانی بدون جراحی برای شما انجام می‌گیرد.

دو مورد از راهکارهای درمانی احتمالی که بسیار نتایج موفقیت‌آمیزی را به همراه داشته، درمان به روش لیزر و همچنین آندوسکوپی است. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص این دو روش درمانی غیر تهاجمی به شما خواهیم داد.

درمان چگونه با لیزر امکان‌پذیر است؟

زمانی که به متخصص درد مراجعه می‌کنید، ابتدا معاینات لازم را انجام می‌دهد و در صورت نیاز از شما می‌خواهد از کمر عکسبرداری انجام دهید تا متوجه علت دقیق درد شود. اگر این درد مرتبط با دیسک کمر باشد، یکی از روش‌های موثر پیش رو که بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا می‌کنید، استفاده از روش لیزری است.

در طی این روش نور لیزر به بخشی یا تمام قسمت مرکزی دیسک تابیده می‌شود که بیرون زده است تا فشاری روی نخاع یا ریشه‌های عصبی وارد نشود.

در حقیقت فشاری که به این اعصاب به دلیل فتق دیسک یا خار استخوانی وارد می‌شود، منجر به احساس درد ناشی از فتق دیسک خواهد شد.

گاهی برخی به دلیل چنین مشکلاتی سیاتیک را تجربه می‌کنند، زمانی که رگ سیاتیک تحت فشار قرار گیرد، منجر به درد در ناحیه کمر و ساق پا می‌شود.

حال با بخار شدن این قسمت بیرون‌زده، فشار از اعصاب آن قسمت برداشته می‌شود. خوشبختانه بسیاری از بیماران با انجام این روش درمانی متوجه تسکین درد خود شده‌اند. به‌طور کلی باید بگوییم با کمک لیزر می‌توان به کاهش فشار عصب با هدف تسکین درد کمک کرد.

نگران درد این روش درمانی نباشید، این روش نیازی به بیهوشی ندارد و تحت بی حسی موضعی انجام گیرد و بیمار متوجه هیچ دردی در حین درمان نخواهد شد. از آنجایی که این روش باید با دقت بالا انجام گیرد، درمان همراه با تصویربرداری انجام خواهد گرفت.

لیزر دیسک

مزیت لیزر برای درمان 

از مزیت‌های مهم لیزر دیسک کمر می‌توان به این مورد اشاره کرد که نسبت به روش جراحی باز و قدیمی به صورت حداقل تهاجمی یا غیر تهاجمی انجام می‌گیرد.

علاوه بر این می‌توان این روش درمانی را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام داد. از آنجایی که طی این روش هیچ اقدام تهاجمی برای بیمار انجام نمی‌گیرد، روند بهبودی بسیار سریع‌تری نسبت به هر روش دیگری دارد.

همچنین بیمار می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد و به محل کار خود بازگردد. از همه این موارد مهم‌تر بیماران عارضه‌های ناشی از درمان مانند جراحی باز را تجربه نمی‌کنند.

همه این موارد مثبت، نکات بسیار مهمی است که در نهایت هر فردی را مجاب می‌کند برای تسکین دردهای خود به متخصص درد برای دریافت درمان‌های تخصصی بدون هیچ عارضه‌ای مراجعه کند.

درمان با آندوسکوپی چگونه است؟

جراحی آندوسکوپی (ESS) نوعی روش جراحی بسیار کم تهاجمی است که به‌طور موثری منجر به تسکین درد در کمر و حتی پا درد می‌شود. آندوسکوپی به صورت بسته برای بیماران انجام می‌گیرد و هیچ برش بزرگی برای باز کردن کمر انجام نمی‌شود.

این نوع از پیشرفته‌ترین جراحی در ستون فقرات است که به دوربین HD متصل کرده‌اند و تنها با برش بسیار کوچکی، آندوسکوپ وارد ستون فقرات می‌شود.

از آنجایی که همراه با دوربین است پزشک کاملا بافت و ستون فقرات را از طریق مانیتور مشاهده می‌کند. در طی آندوسکوپی دیسک کمر نیز بیماران نیاز به بیهوشی ندارند و تحت بی حسی موضعی اقدامات درمانی لازم انجام می‌گیرد.

سوزن نخاعی نیز به ناحیه دیسک دردناک هدایت می‌شود تا اقدامات درمانی برای بیمار جهت تسکین درد انجام گیرد.

اندوسکوپی دیسک کمر

مزیت جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

این روش درمانی با وجود اینکه به‌صورت بسته انجام می‌گیرد؛ اما موثرترین روش درمانی برای تسکین کمردرد، سیاتیک و فتق دیسک است.

از آنجایی که برش بسیار کوچکی زده می‌شود، بیماران سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند. از دیگر مزیت‌های این روش درمانی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پروسه بهبودی کوتاه‌تر و بازگشت زودتر به محل کار
  • عدم تجربه درد زیاد به دلیل برش
  • استفاده از روش بی حسی موضعی به جای بیهوشی عمومی
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت نسبت به عمل جراحی باز
  • جایگزین روش فیوژن ستون فقرات

این عمل جراحی ستون فقرات درد ناشی از فتق دیسک، سیاتیک، تنگی کانال نخاعی و سندرم مفصل فاست را درمان می‌کند، راهکار بسیار خوبی برای افرادی است که از شدت درد زیاد رنج می‌برند و همچنین نیاز به بازگشت سریع برای شروع کار خود دارند.

حتما برای درمان به متخصص درد مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین راهکار درمانی بدون جراحی برای شما در نظر بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *