علت خشکی گردن

قطعا زمانی که صبحِ خود را با علائمی مانند خشکی و سفتی گردن آغاز کنید، در ادامه انجام تمام فعالیت‌های روزانه شما چالش‌برانگیز می‌شود.

معمولا این دسته از بیماران هنگام بیدار شدن از خواب، چرخیدن، خم شدن و… احساس درد یا سفتی در گردن خود دارند.

خشکی و سفتی گردن نه تنها وضعیت ناخوشایندی است، بلکه اگر مراقبت و درمان‌های لازم صورت نگیرد منجر به درد مزمن و طولانی مدت در ناحیه گردن می‌شود.

در ادامه این مقاله به دلایل اصلی سفتی در ناحیه گردن می‌پردازیم و راهکارهای درمانی و پیشگیری را برای شما ذکر خواهیم کرد.

چه دلایلی منجر به خشکی و سفتی گردن می‌شود

این عارضه در ناحیه گردن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در اغلب مواقع جای نگرانی ندارد. مواردی مانند خوابیدن در وضعیت نامناسب یا کشیده شدن عضله هنگام بلند کردن وسیله می‌تواند منجر به خشکی و سفتی در ناحیه گردن شود.

مطالب مرتبط: علت صدا دادن گردن

از دیگر دلایل شایع می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

ورزش یا کشش عضلانی

اگر هنگام ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و سایر فعالیت‌های فیزیکی شدید اقدامات احتیاطی انجام نگیرد، منجر به سفتی گردن می‌شود.

اگر عادت به انجام فعالیت بدنی ندارید یا سطح تمرینات خود را تغییر داده‌اید، ممکن است عضله گردن تحت فشار قرار گیرد و منجر به سفتی و احساس درد در ناحیه گردن شود.

وضعیت نامناسب

اگر وضعیت نامناسبی در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده داشته باشید، منجر به خشکی گردن می‌شود. اگر روی بالشتی می‌خوابید که احساس راحتی ندارید یا باعث کشیدگی گردن می‌شود، ممکن است با احساس سفتی و خشکی گردن از خواب بیدار شوید.

معمولا فعالیت‌های تکراری و پوزیشن‌های بی‌تحرک نیز می‌تواند منجر به پیچ خوردگی و سفتی در ناحیه گردن شود. همچنین استفاده از تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها در موقعیت نامناسب برای مدت زمان طولانی در ایجاد چنین شرایطی نقش دارد.

علت سفتی گردن

صدمات و تصادفات

تصادف با وسیله نقلیه منجر ضربه به گردن، پیچ خوردگی، خشکی و سفتی گردن و… می‌شود. اگر دچار هر نوع حادثه‌ای شده‌اید، از جمله افتادن، برخورد جسمی به سر یا قسمت‌های دیگر از بدن و…. باید به دنبال راهکارهای درمانی باشید.

برخی از بیماری‌ها

اختلالاتی مانند پلی میالژی روماتیکا، مننژیت، آرتریت، اسپوندیلوز گردن، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان می‌تواند منجر به خشکی و سفتی گردن شود.

از آنجایی که بیماری‌هایی از جمله آرتریت باعث محدود شدن توانایی‌ها و فعالیت‌های شما می‌شود، باید برای بررسی و درمان به متخصص درد مراجعه کنید. شروع ناگهانی درد شدید یا دردی که بیش از چند روز طول می‌کشد، نیاز به بررسی تخصصی دارد.

از دیگر دلایل کمتر رایج

دلایل دیگری برای سفتی گردن وجود دارد و بسیار نادر است. با وجود اینکه چنین مواردی نادر است؛ اما باید اطلاعاتی در خصوص آنها داشته باشید و در صورت داشتن علائم، به موقع به پزشک مراجعه کنید.

سکته مغزی یا حمله قلبی

در برخی موارد حمله قلبی یا سکته مغزی با درد در قسمت بالایی بدن، گردن و شانه‌ها شروع می‌شود. اگر گردن درد همراه با درد قفسه سینه، تنگی نفس است یا تصور می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید.

بیشتر بخوانید: دیستونی گردن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که گفتیم این روش درمانی در اغلب مواقع با راهکارهای خانگی بهبود می‌یابد تنها در صورت عدم درمان و مشاهده چنین علائمی برای درمان به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد
  • تب
  • درد در سایر قسمت‌های بدن
  • بی حالی یا خستگی
  • بی حسی و گزگز در هر قسمتی از بدن
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • حالت تهوع و استفراغ
  • صدمات و تصادفات رانندگی
  • درد شدید و غیر قابل تحمل
  • تاری دید

دیدگاه ها غیرفعال است