تعویض مفصل زانو

درد بعد از تعویض مفصل زانو یکی از مشکلات رایجی است که برخی از بیماران بعد از عمل تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود برای کنترل درد به فوق تخصص درد مراجعه شود.

تعویض مفصل زانو یکی از جراحی رایج ارتوپدی است که در اغلب مواقع نتایج موفقیت‌آمیزی را به همراه دارد. این عمل زمانی انجام می‌شود که مفصل زانو کارایی خود را از دست داده باشد که معمولا به دنبال ساییدگی و پارگی رخ می‌دهد.

زمانی که تعویض مفصل زانو انجام می‌شود، بیمار توانایی خود را تا بیش از ۹۰ درصد به دست می‌آورد. 

به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از افراد از درد پس از تعویض مفصل رنج می‌برند که حتما نیاز به کنترل درد بعد از تعویض مفصل زانو خواهد بود.

از دیگر دلایل نارضایتی پس از انجام این عمل، عفونت پس از عمل یا شکستگی استخوان در اطراف قسمت تعویض شده است. به‌طور کلی احساس درد مداوم از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلی است که پس از این عمل از سوی بیماران گزارش می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت و درمان کوفتگی زانو

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

مهم‌ترین اقدامی‌ که باید در مرحله اول برای درمان انجام دهید، تشخیص علت درد بعد از تعویض مفصل زانو است. 

در غیر این صورت درمان چنین مشکلی از سوی متخصص درد برای شما دشوار می‌شود. از شایع‌ترین دلایلی که منجر به درد بعد از عمل می‌شود به شرح زیر است:

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

شل شدن ایمپلنت

چنین دردی معمولا بعد از گذشت مدت زیادی پس از عمل در بیمار ایجاد می‌شود. معمولا این مشکل بلافاصله پس از عمل ایجاد نمی‌شود.

عفونت

عفونت یکی از دیگر از موارد جدی است که احتمال ایجاد آن پس از عمل وجود دارد و همچنین می‌تواند عامل مهمی در ایجاد درد باشد.

اگر پس از عمل متوجه بدتر شدن درد شده‌اید، احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. در اغلب مواقع نشانه‌های عفونت کاملا مشخص است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کنترل درد بعد از جراحی را مطالعه کنید.

مشکلات مرتبط با کاسه زانو

مشکل مربوط به کاسه از دیگر دلایل احتمالی درد بعد از تعویض مفصل زانو است. فشار و نیروی قابل توجهی حتی هنگام انجام فعالیت‌های عادی مانند بلند شدن از روی صندلی یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها به مفصل وارد می‌شود.

عملکرد کاسه زانو با انجام این عمل جراحی حتی اگر جراح ماهری عمل را انجام داده باشد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مشکل در هماهنگی

بسیاری از بیماران بیشتر روی برند یا نوع ایمپلنت تمرکز دارند؛ اما نحوه انجام عمل و نوع مناسبی که باید برای شما انتخاب شود، بسیار مهم‌تر از برندی است که انتخاب می‌کنید. در غیراین‌صورت ایمپلنت به کار برده شده گاهی عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت.

درد بعد از تعویض مفصل زانو چگونه تشخیص داده می‌شود

زمانی که برای کنترل دردهای خود به متخصص درد مراجعه می‌کنید، چندین مرحله را برای بررسی دردهای شما انجام می‌دهد. اولین قدم برای تشخیص، توضیح خواستن در خصوص علائمی است که تجربه می‌کنید. 

دردی که هنگام بلند شدن احساس می‌کنید، معمولا طی چند ماه برطرف می‌شود؛ اما انواع دیگر دردها ممکن است نشان‌دهنده وضعیت جدی‌تری باشد که حتما نیاز به بررسی و درمان خواهد داشت.

محل درد و زمانی که احساس درد دارید، به پزشک کمک می‌کند تا علت اصلی آن مشخص شود.

متخصص درد

چند علائم تشخیصی رایج

  • درد مداوم هنگام شروع راه رفتن نشانه شل شدن مفصل است.
  • درد هنگام راه رفتن از پله‌ها نشان‌دهنده مشکلات مرتبط با کاسه زانو است.
  • ایجاد درد ناگهانی نشان‌دهنده شکستگی یا آسیب است.
  • دردی که همراه با قرمزی، تورم و تب باشد، نشان از عفونت دارد.
  • تغییر شکل زانو نشانه مشکل زانوی دونده یا پاتلوفمورال است.

در ادامه معاینات فیزیکی به تشخیص عفونت، سفتی و بسیاری از موارد دیگر کمک می‌کند.

تصویربرداری

تصویربرداری با اشعه ایکس به شما کمک می‌کند تا هر مشکلی اعم از شل شدن ایمپلنت و مشکل در تراز زانو تشخیص داده شود. 

MRI دیگر روش تصویربرداری است که به‌طور تخصصی‌تر برای بررسی آسیب‌های بافت نرم انجام می‌گیرد.

تست آزمایشگاهی

با روش‌های آزمایشگاهی نشانگرهای التهاب مانند میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) و تست‌های پروتئینی واکنشی (CRP) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. افزایش این نشانگرهای التهاب نشان‌دهنده عفونت یا سایر مشکلات التهابی است.

بیشتر بخوانید: التهاب مفصل زانو 

برای تست‌های آزمایشگاهی آسپیراسیون مفصل انجام می‌گیرد. این روش شامل وارد کردن سوزن به مفصل زانو برای خارج کردن مقداری مایع از اطراف مفصل جدید است.

این مایع به عنوان مایع سینوویال شناخته می‌شود که به عنوان علائم عفونت یا کریستالیزاسیون غیر طبیعی در اطراف مفصل زانو مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

آزمایشاتی که معمولا روی مایع سینوویال انجام می‌شود، شامل شمارش گلبول‌های سفید، کشت باکتریایی و… است.

درمان درد بعد از تعویض مفصل زانو

درمان درد بعد از تعویض مفصل زانو

همانطور که گفتیم مهم‌ترین اقدامی‌ که باید در مرحله اول درمان انجام دهید، تشخیص علت ایجاد درد است. دکتر درد سعی بر این دارد که تسکین درد را به روش‌های ساده انجام دهد.

برخی از بیماران تنها با مصرف دارو و انجام فیزیوتراپی متوجه تسکین درد بعد از تعویض مفصل زانو می‌شوند. 

در موارد دیگر اگر بیمار مشکوک به عفونت یا شل شدن ایمپلنت یا مشکلات مرتبط با تراز باشد، ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

به‌طور کلی اگر مشکل جدی نباشد و دردهای مداوم پس از عمل را تجربه کنید، در نهایت پزشک راهکارهای غیر جراحی برای تسکین درد بسته به شرایط شما در نظر خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *