نورولیز برای دردهای سرطان

کاربرد نورولیز در کلینیک درد

نورولیز، یکی از روش‌های درمانی است که برای تسکین درد که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب ایجاد شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

متخصص درد در کلینیک درد سعی بر آن دارد که علت دردهای ایجاد شده در بیماران را تشخیص دهد و با توجه به علت ایجاد درد، درمان موثر و غیر تهاجمی یا حداقل تهاجمی را برای آنها در نظر بگیرد.

هر بافتی مانند فاسیا، عضله، تاندون و حتی گاهی استخوان ممکن است که منجر به فشرده شدن عصب شوند. با استفاده از این راهکار چسبندگی و فشار را از روی عصب جدا می‌کنند و فرصتی برای بازسازی غلاف میلین نیز ایجاد می‌شود.

در حقیقت چسبندگی عصب به هر بافتی در اطراف آن آزاد می‌شود. در صورتی که درمان به موقعی انجام گیرد باعث بازگشت حرکت، احساس و عملکرد سریع‌تر بیمار خواهد شد.

منظور از نورولیز چیست؟

نورولیز در حقیقت راهکاری برای رفع فشار بر عصب است، در این روش بافت اسکار ایجاد شده در اطراف عصب بریده می‌شود تا فشار از عصب برداشته شود.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای انجام نورولیز هستند؟

صدمات ناشی از گیر افتادن عصب یا آسیب‌های کششی می‌تواند به دلیل ساختارهای فاسیا، عضله، تاندون و حتی استخوان باشد. در این شرایط عصب به‌مدت طولانی در این حالت باقی می‌ماند و منجر به وارد شدن آسیب به آن می‌شود.

در این مواقع بافت اسکار جایگزین بافتی به نام میلین می‌شود. با جایگزینی بافت اسکار به جای میلین سیگنال‌ها به خوبی هدایت نمی‌شوند. 

به همین جهت عضلات سیگنال انقباض نمی‌دهد و این ناحیه بی حس می‌شود. در این مواقع برای این دسته از افراد رفع فشار عصب یا نورولیز ممکن است یک گزینه درمانی موثر و مفید باشد.

روند بهبودی پس از انجام نورولیز چه مدت است؟

روند درمان نورولیز کمتر از یک ساعت به‌طول می‌انجامد که می‌توان آن را تحت بی حسی موضعی انجام داد. پس از اتمام اقدامات درمانی ناحیه درمان شده بانداژ می‌شود.

معمولا بیماران پس از یکی دو ساعت ترخیص می‌شوند. همچنین با مصرف داروهای مسکن طی مدت کوتاهی به‌طور کلی بهبود پیدا می‌کنند.

یک هفته پس از انجام نورولیز بیماران می‌توانند بانداژ خود را بردارند و محل درمان را بدون هیچ مشکلی بشویند. پس از شش هفته به‌طور کامل می‌توانند کلیه فعالیت‌های خود را همانند سابق انجام دهند.

چه بیماری و مشکلاتی را می‌توان با استفاده از نورولیز درمان کرد؟

از آنجایی که این روش برای رفع فشار عصبی مفید است، این دسته از بیماری‌ها با روش نورولیز درمان می‌شود:

پروسه انجام نورولیز چگونه است؟

در نورولیز با تخریب عصب یا شبکه اعصاب در هم تنیده شده، به هدف تسکین دائمی درد با قطع سیگنال‌های درد، بیمار پس از درمان احساس بهبودی دارد. برای انجام نورولیز تکنیک‌های مختلفی وجود دارد.

متداول‌ترین روشی که برای این نوع درمان در نظر گرفته می‌شود، تزریق ماده شیمیایی است. همراه با آن ممکن است از روش‌ها و تکنیک‌های دیگری با توجه به صلاحدید پزشک برای از بین بردن عصب بهم تنیده شده نیز به کار برده شود.

برای انجام این راهکار از یک سوزن یا پروب حرارتی استفاده می‌شود. اگر بلوک عصبی را برای شما در نظر گرفته باشند با استفاده از یک سوزن نازک در اطراف عصبی که منجر به درد شده است، تزریق را انجام می‌دهند.

مراقبت‌هایی که باید پس از انجام نورولیز در نظر داشته باشید

مراقبت‌های پس از انجام نورولیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، که در ادامه موارد مهم را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • باید از رانندگی کردن خودداری کنید. پس از انجام درمان باید فردی را در کنار با خود داشته باشید تا شما را همراهی کند.
  • بهتر است رژیم غذایی سبک برای خود داشته باشید.
  • ممکن است یک یا دو روز پس از درمان، در محل مورد نظر احساس درد و قرمزی داشته باشید. با قرار دادن یک کمپرس گرم تا حدود زیادی دردهای خود را تسکین دهید. اگر طی دو روز دردهای ایجاد شده بهبود پیدا نکرد، می‌بایست با پزشک خود در میان بگذارید.
  • در همان روز انجام نورولیز می‌بایست استراحت کرده و روز پس از انجام آن فعالیت‌های سبک و روزمره خود را شروع کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، منعی برای ادامه مصرف داروها ندارید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری برای شما داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *