دکتر محمدحسین دلشاد

لوگو

نکاتی که باید در رابطه با تریگر پوینت یا نقاط ماشه ‌ای بدانید

نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت، نقاط حساس در عضله یا بافت همبند هستند که با فشرده شدن دردناک می‌شوند. در حقیقت لمس این نقاط، می‌تواند منجر به درد ارجاعی شود. 

از طرفی نقاط ماشه ای می‌توانند نقطه‌ای در بدن باشند که درد در سراسر عضله و فاسیا منتقل شده و منجر به سندرم میوفاسیال می‌شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با نقاط ماشه‌ ای نکاتی برای شما ذکر کنیم.

نقاط ماشه ‌ای

۱. نقاط ماشه ای بیماری نسبتا رایج در بین افراد است

سندرم درد میوفاسیال همراه با نقاط حساس در بدن ایجاد می‌شود، گاهی ممکن است این سندرم با فیبرومیالژیا اشتباه گرفته شود؛ زیرا، در این سندرم نیز نقاط حساسی وجود دارد. نقاط حساس در سندرم فیبرومیالژیا تنها باعث درد موضعی می‌شود و به‌صورت ارجاعی نیست.

۲. وارد شدن آسیب و تروما عوامل ایجادکننده نقاط ماشه ای هستند

پزشکان علت دقیق ایجاد چنین مشکلی را نمی‌دانند، برخی از افراد تصور می‌کنند که وارد شدن برخی از آسیب‌های خاص می‌تواند در ایجاد چنین مشکلی نقش داشته باشد. همچنین برخی از عوامل خطرساز نیز در ایجاد نقاط ماشه‌ای در بدن تاثیرگذارند.

برخی از این موارد تاثیرگذار می‌تواند وضعیت بد بدن، فعالیت مکرر در قسمت خاصی از بدن، عدم تعادل در عضلات و استخوان‌ها، ایجاد مشکلات مفصلی، ایجاد اختلال در خواب، کمبود ویتامین، عدم فعالیت‌های ورزشی و… در ایجاد تریگر پوینت در بدن تاثیرگذار باشند.

۳. پزشکان نقاط ماشه ای را تنها با لمس و علائم تشخیص می‌دهند

ابتدا زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است با علائمی که شما ذکر می‌کنید به این عارضه مشکوک شود. همچنین ممکن است نقاطی از بدن را لمس کند تا متوجه شود بیمار چه علائمی را احساس می‌کند.

شما با بیان علائم خود در تشخیص این بیماری به پزشک کمک خواهید کرد. در حال حاضر هیچ تست تصویربرداری برای کمک به یافتن نقاط ماشه‌ای در بدن وجود ندارد.

۴. تریگر پوینت حالتی فعال و پنهان دارد

نقاط ماشه‌ای که فعال‌اند، منجر به درد مداوم و ناتوانی افراد می‌شوند. در مرحله فعال افراد معمولا برای درمان علائم خود به پزشک مراجعه می‌کنند. نقاط ماشه ای پنهان تنها زمانی که آن قسمت را لمس می‌کنید، متوجه حساسیت آن قسمت از بدن خود می‌شوید.

نقاط ماشه ای پنهان در بین افراد بسیار شایع است. این شرایط می‌تواند منجر به سفتی عضله شود و دامنه حرکات را محدود کند. در مواقعی مانند استرس یا فشار بیش از حد به عضلات می‌تواند نقاط ماشه‌ای پنهان را فعال می‌کند.

۵. جهت تسکین درد، هدف درمان شل کردن عضلات است

هدف از روش‌های درمانی این مشکل، تسکین درد، کشش و شل کردن عضلات است. اسپری سرد و حرکات کششی عضلات می‌تواند بلافاصه در تسکین درد موثر باشد و منجر به کشش عضلات شود. 

تزریقاتی که برای نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت در نظر گرفته می‌شوند، بی حسی کننده موضعی هستند که در محل مورد نظر برای بیمار تزریق می‌شود. سایر روش‌ها شامل طب سوزنی و فیزیوتراپی است.

۶. درمان جهت رفع نقاط ماشه ای برای اکثر افراد موفقیت‌آمیز است

نحوه تسکین درد در افراد مختلف متفاوت است، برخی از افراد بلافاصله پس از درمان، تسکین را کاملا احساس می‌کنند. برای دیگران ممکن است پس از در نظر گرفتن چندین درمان، بهبودی حاصل شود. اغلب افراد پس از انجام اقدامات درمانی، کمی درد دارند که طی چند روز بهبود پیدا می‌کنند. 

حتی ممکن است برخی از علائمی که تصور نمی‌کنید با درد عضلانی شما مرتبط باشد، بهبود پیدا ‌کند؛ چراکه، همانطور که گفته شد علائم نقاط ماشه‌ای، ارجاعی هستند و درد یا سایر علائم در نقاط دیگری از بدن احساس می‌شود.

۷. کشش عضلات می‌تواند به جلوگیری از نقاط ماشه ای در بدن کمک کند

پس از درمان باید به توصیه‌های پزشک عمل کنید. حرکات کششی در عضلات را باید چندین بار در روز انجام دهید. پس از بهبودی باید تمرینات مخصوصی جهت جلوگیری از ایجاد تریگر پوینت در بدن داشته باشید. 

در حقیقت باید فعال باشید، به فعالیت‌های خود سرعت ببخشید، استرس خود را کاهش دهید و از وارد کردن فشار بیش از حد به خود جلوگیری کنید.

۸. ممکن است برای رسیدن به شرایط ایده‌آل نیاز به درمان بیشتری داشته باشید

بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از درمان به وضعیت فعلی شما بستگی خواهد داشت. سایر شرایط مانند تغذیه، کیفیت خواب و سلامت روانی می‌توانند در بهبود و نحوه انجام فعالیت‌های شما تاثیرگذار باشند. 

پزشک فوق تخصص درد ممکن است در این مواقع مراجعه به یک درمانگر فیزیکی را توصیه کند تا در انجام ورزش، ارگونومی و سایر استراتژی‌های خودمدیریتی به شما کمک کند.

 

اطلاعات تماس

تماس با ما

البرز، کرج، خیابان ۴۵ متری گلشهر، ارغوان غربی

با ما در ارتباط باشید

خانهتماسخدماتویدیو هامشاوره