نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر

بخشی از پروسه بهبودی بعد از عمل که باید بدانید در خصوص نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر است. برای آنکه بهبودی حاصل شود، باید خواب کافی در طی شب داشته باشید.

اگر در صورت خوابیدن پس از عمل وضعیت نامناسبی داشته باشید، باعث تحت فشار قرار گرفتن بدن می‌شود. از آنجایی که نحوه خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر بسیار مهم است در ادامه توضیحات لازم را در این باره به شما خواهیم داد.

نحوه خوابیدن بیماران بعد از جراحی دیسک کمر

دو وضعیتی که می‌توانید برای خواب راحت در نظر داشته باشید و به کاهش فشار روی کمر شما کمک می‌کند به شرح زیر است:

به پهلو بخوابید

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر، خوابیدن به پهلو است. به طوری که زانوهای خود را خم کرده باشید و یک بالش یا پتو بین پاهای خود قرار دهید.

همچنین نباید دست خود را در زیر سر یا گردن خود بگذارید. این حالت خوابیدن به کاهش فشار روی دیسک و ستون فقرات کمک می‌کند.

باید از بالشی استفاده کنید که به اندازه کافی و نرمال ضخامت داشته باشد تا گردن در حالت درستی قرار گیرد؛ اما نباید به قدری بزرگ باشد که گردن را از حالت طبیعی خارج کند.

به پشت بخوابید

وضعیت دیگری که به کاهش فشار و استرس روی ستون فقرات شما کمک می‌کند زمانی است که به پشت می‌خوابید. هنگام خوابیدن به پشت باید کمی زانوهای خود را خم نگه داشته و یک بالش در زیر زانوی خود قرار دهید.

دستان خود را باید در پهلو قرار دهید، نباید رو یا زیر سر باشد؛ چرا که باعث فشار به شانه‌های شما می‌شود. حال شما هر یک از این دو حالتی که احساس راحتی دارید می‌توانید بعد از جراحی بخوابید.

خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر

مطالب مرتبط: تغذیه بعد از عمل دیسک کمر

چرا باید از خوابیدن روی شکم خودداری کرد؟

راحت‌ترین وضعیتی که باید برای گذراندن بهبودی در نظر داشته باشید دراز کشیدن است، نکته مهمی که وجود دارد نباید روی شکم خود دراز بکشید.

این حالت خوابیدن فشار زیادی به کمر و فضای دیسک کمر وارد می‌کند. تنها در صورتی می‌توانید به این صورت استراحت کنید و بخوابید که بالشی زیر شکم خود برای کاهش فشار بگذارید.

بهترین حالت خوابیدن برای ریکاوری پس از جراحی

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر که به بهبودی شما نیز کمک می‌کند، خوابیدن به پشت یا پهلو است. اگر به پشت بخوابید، احساس راحت‌تری دارید و احتمال ایجاد عوارض نیز کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: لیزر دیسک کمر

نکاتی برای خواب بهتر بعد از جراحی لاغری

نکاتی را که باید در حین خوابیدن در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  • حداقل نیم ساعت قبل از خواب از تلفن همراه، تلویزیون و کامپیوتر استفاده نکنید. استفاده از این موارد قبل از خواب باعث مختل شدن سطح ملاتونین می‌شود.
  • بهتر است در طول روز نخوابید، چرت زدن در طول روز به خصوص اگر به صورت متعدد و طولانی باشد، باعث اختلال در الگوی خواب طبیعی شما می‌شود.
  • برنامه خواب منظمی داشته باشید تا ریتم شبانه بدن در مسیر درستی قرار گیرد و به شما در داشتن خواب کافی کمک کند.
  • یک فضای راحتی را برای خود باید آماده کنید، باید اتاق شما به گونه‌ای باشد که هر وسیله ضروری و مورد نیاز در کنار خود داشته باشید.
  • از یک تشک و بالشت مناسبی برای استراحت استفاده کنید تا فشاری به ناحیه جراحی شده وارد نشود.

طرز صحیح خوابیدن بعد از عمل کمر

نکاتی برای استفاده از بالش برای خوابیدن

هنگام خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر به این حالت‌ها می‌توانید از بالش استفاده کنید:

  • هنگام خوابیدن باید یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار روی کمر شما کمتر شود.
  • هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش کوچکی برای حمایت از ناحیه گردن خود برای هم ترازی استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید به پهلو بخوابید، یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا بدن حالت مناسبی در حین خوابیدن داشته باشد.

چگونه بعد از جراحی کمر باید بنشینیم؟

نحوه صحیح نشستن مانند خوابیدن بعد از جراحی دیسک کمر برای بهبودی بسیار مهم است. در ادامه چند نکته در خصوص نحوه نشستن صحیح آورده شده است که برای شما توضیح خواهیم داد:

  • نوعی از صندلی را انتخاب کنید که به قرار گرفتن انحنای صحیح ستون فقرات کمک کند. از صندلی‌های خیلی نرم یا سفت نباید استفاده کنید.
  • باید کمر شما کاملا صاف باشد و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • از نشستن طی طولانی مدت خودداری کنید. باید استراحت‌های کوتاهی داشته باشید و کمی بایستید و حداقل هر یک ساعت یک بار حرکات کششی انجام دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *