از علت تا درمان درد نوروپاتیک

از علت تا درمان درد نوروپاتیک

احساس درد می‌تواند به شکل‌های متفاوتی در افراد ایجاد شود. درد نوروپاتیک به‌صورت مزمن احساس می‌شود، در واقع منظور از درد نوروپاتیک دردی است که به‌صورت درد تیرکشنده یا سوزش احساس می‌شود.

در برخی مواقع این نوع درد خود‌به‌خود برطرف می‌شود. درد نوروپاتیک گاهی بسیار شدید و مزمن است، همچنین ممکن است در برخی هر از گاهی رخ دهد. این درد در اغلب مواقع به‌دلیل آسیب به عملکرد سیستم عصبی ایجاد می‌شود.

یک نمونه از درد نوروپاتیک، درد فانتوم است. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که یک قسمتی از بدن قطع عضو شده است و مغز به اشتباه از قسمتی از بدن که دیگر نیست، سیگنال درد دریافت می‌کند. در این زمینه پزشک متخصص بیهوشی در طی مراحل جراحی نقش موثری ایفا خواهد کرد.

منظور از درد نوروپاتیک چیست 

اگر سیستم عصبی شما آسیب ببیند و به درستی کار نکند، در این مواقع درد نوروپاتیک ایجاد می‌شود. ممکن است در هر قسمت از سیستم عصبی، اعصاب محیطی، مغز و نخاع احساس درد داشته باشید. 

مغز و نخاع به‌عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می‌شود و منظور از عصب محیطی، عصب سایر قسمت‌های بدن اعم از پاها، بازوها، انگشتان و.. است. رشته‌های عصبی آسیب‌دیده سیگنال‌های درد اشتباهی ارسال می‌کنند.

منظور نوروپاتی، اختلال در عملکرد یا تغییر در یک یا چند عصب است. حدود ۳۰ درصد موارد ایجاد درد نوروپاتی مرتبط به دیابت است. همیشه علت دردهای نوروپاتیک مشخص نیست، صدها بیماری ممکن است باعث درد نوروپاتیک شود.

درد نوروپاتیک چه علائمی دارد

علائم درد نوروپاتیک ممکن است در هر فردی متفاوت باشد:

  • درد تیر کشنده و احساس سوزش
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • ایجاد درد به‌صورت خود‌به‌خود و بدون هیچ محرکی جهت شروع درد
  • ایجاد درد بر اثر فعالیتی مانند مسواک زدن یا شانه کردن
  • اختلال در خواب و استراحت کردن
  • ایجاد مشکلات روانی به‌دلیل ایجاد اختلال در خواب و عدم توانایی در خصوص بیان علائم

علت درد نوروپاتیک

چه عواملی باعث ایجاد درد نوروپاتیک می‌شود

همانطور که گفته شد دلایل مختلفی در ایجاد درد نوروپاتیک وجود دارد؛ اما، علل شایع این بیماری به شرح زیر است:

برخی از بیماری‌ها؛

درد نوروپاتیک می‌تواند نشانه بسیاری از چندین بیماری باشد که این بیماری می‌تواند شامل مولتیپل اسکلروزیس، مولتیپل میلوما و انواع سرطان‌های دیگر باشد.

اما این نکته را به یاد داشته باشید، این توضیحات به این معنی نیست، لزوما همه افرادی که دچار این بیماری می‌شوند درد نوروپاتیک را تجربه خواهند کرد.

طبق تحقیقات مشخص شده است که ۳۰ درصد از دردهای نوروپاتیک مرتبط با دیابت است؛ چراکه، بر عملکرد عصب تاثیر می‌گذارد. افراد دیابتی معمولا دچار بی حسی می‌شوند و به‌دنبال آن علائمی مانند درد و سوزش در اندام‌ها ایجاد می‌شود. 

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند عارضه‌های زیادی از جمله درد مزمن نوروپاتیک ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله دردهای سایکوسوماتیک یا اختلال روان تنی را مطالعه کنید.

آسیب وارد شدن؛

وارد شدن آسیب  به بافت، عضلات یا مفاصل از دیگر دلایل ایجاد درد نوروپاتیک است. آسیب‌های وارده شده به کمر، پا و مفصل می‌تواند منجر به آسیب‌های دائمی به اعصاب شود. گاهی با وجود این که آسیب وارد شده به اندام بهبود می‌یابد؛ اما، امکان بهبود آسیب به عصب وجود ندارد.

به همین جهت ممکن است تا سال‌ها پس از آسیب، درد مزمن داشته باشید. آسیب‌هایی که به ستون فقرات وارد می‌شود، امکان ایجاد درد نوروپاتیک به وجود خواهد آورد. فتق دیسک یا فشرده شدن نخاع می‌تواند به رشته‌های عصبی اطراف ستون فقرات آسیب وارد کند.

عفونت؛

عفونت‌ها به ندرت منجر به درد نوروپاتیک می‌شوند. بیماری زونا که به‌دلیل فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود، می‌تواند تا چندین مدت درد نوروپاتیک را در امتداد یک عصب ایجاد کند.

علاوه بر این، عفونت سفلیس می‌تواند منجر به سوزش شود، همچنین افراد مبتلا به HIV ممکن است دردهایی را نیز تجربه کنند.

قطع عضو.

در صورتی که فردی قطع عضو در ناحیه دست و پا شده باشد، ممکن است درد نوروپاتیک را تجربه کند که به‌عنوان سندرم اندام فانتوم شناخته می‌شود. با وجود این که دیگر اندامی وجود ندارد، مغز تصور می‌کند که درد در این قسمت دریافت می‌شود.

به‌دلیل اینکه اعصاب نزدیک به قطع عضو دچار اختلال شده، سیگنال‌های اشتباهی به مغز می‌فرستد. علاوه بر دست و پا درد فانتوم ممکن است در قسمت‌های دیگر مانند انگشت دست، انگشت پا، آلت تناسلی (آقایان)، گوش و سایر اعضای بدن احساس شود.

درمان درد نوروپاتیک

دلایل دیگر

سایر دلایل درد نوروپاتیک به شرح زیر است:

  • کمبود ویتامین B
  • سندرم تونل کارپال
  • مشکلات ایجاد شده در عصب صورت
  • آرتروز در ستون فقرات
  • مشکلات تیروئید

درد نوروپاتیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این درد پزشک شرح حال بیمار را سوال می‌کند و معاینات فیزیکی را برای تشخیص علائم انجام می‌دهد. در بسیاری از موارد نیز بیمار نیاز به انجام آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص دارد.

اگر پزشک مشکوک به آسیب عصبی شود، علائم درد نوروپاتیک را بررسی می‌کند. پس از تشخیص این عارضه به دنبال علل و درمان آن خواهند بود.

درد نوروپاتیک چگونه درمان می‌شود

هدف اصلی برای درمان شناسایی علت ایجاد درد نوروپاتیک است. رایج‌ترین درمان‌هایی که از سوی دکتر محمد حسین دلشاد برای بیماران در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

  • داروهای مسکن بدون نسخه
  • داروهای تجویزی ضد درد
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد تشنج
  • تزریق بلوک‌های عصبی

به ترتیب مراحل ذکر شده پزشک راهکارهای درمانی برای بیماران در نظر می‌گیرد، در صورت عدم پاسخگویی به درمان‌های اولیه، از درمان‌های موثرتری برای بیماران در نظر می‌گیرند.

۲ دیدگاه

  • سلام دکتر من همون بیماری هستم که فرانسه زندگی میکنم دو سه ماه پیش اومدم خدمتتون کلینیک ۴۵ متری.الان فرانسه هستم عارضه جدیدی که اضافه شده به دردام گز گز کردن انگشتای دستهام و رانهام و انگشتهای پامه.خاستم نظرتون رو بدونم ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *