درد شدید نوک انگشتان پا

دردهای تیر کشنده تا نوک انگشتان پا

برخی از افراد زمانی که از خواب بیدار می‌شوند از درد تیر کشنده در پا گلایه دارند. گاهی درد تیر کشنده در قسمت لگن، پشت ساق پا یا حتی در انگشتان پا احساس می‌شود.

ممکن است چنین دردهایی مانع از انجام فعالیت‌های روزمره شود و برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. معمولا درد هنگام نشستن، رانندگی، کار کردن یا حتی راه رفتن با فرد همراه است.

در صورتی که بیمار با چنین علائمی به پزشک فوق تخصص درد مراجعه ‌کند، او احتمال ایجاد چندین بیماری را می‌دهد که با بررسی‌های بیشتر و معاینه فیزیکی که انجام می‌شود، علت دقیق مشخص خواهد شد. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که این‌گونه علائم را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

عواملی که منجر به دردهای تیر کشنده تا نوک انگشتان پا می‌شود

مواردی که برای شما ذکر خواهیم از دلایل رایجی‌ست که منجر به دردهای تیر کشنده در پا می‌شود که تنها پزشک متخصص قادر به تشخیص دقیق علت درد خواهد بود:

گرفتگی عضلات

اگر گرفتگی در پا ایجاد شود، باعث درد در قسمت ساق پا، همسترینگ و عضلات چهارسر ران خواهد شد. علت ایجاد چنین مشکلی هنوز مشخص نیست، اما خستگی عضلات می‌تواند یکی از علل ایجاد درد در این قسمت از بدن باشد.

تفاوت آرتروز و پوکی استخوان

جراحت

آسیب به عضله، تاندون یا رباط پا منجر به درد می‌شود. در این مواقع زمانی که بیمار راه می‌رود، درد بیشتری را احساس می‌کند. این مورد می‌تواند علائم دیگری را به‌همراه داشته باشد که به شرح زیر است:

  • تورم
  • قرمزی
  • کبودی

رادیکولوپاتی

این علائم زمانی ایجاد می‌شود که عصب در ستون فقرات تحت فشار باشد و در نهایت منجر به درد کمر، لگن، ساق پا و انگشتان پا خواهد شد. رادیکلوپاتی می‌تواند در اثر آرتروز یا پارگی دیسک در ستون فقرات ایجاد شده باشد.

رادیکلوپاتی که به آن سیاتیک نیز گفته می‌شود، می‌تواند منجر به درد شدید و تیر کشنده به‌سمت پاها تا نوک انگشتان شود. گرفتگی در موارد خیلی کمتر، بین لگن و باسن، نیمه شدید تا پشت ساق پا و در موارد شدیدتر تا نوک انگشتان پا ایجاد می‌شود، به این عارضه دردهای رادیکولار یا تیرکشنده نیز می‌گویند. 

درمان سیاتیک بدون جراحی توسط دکتر محمد حسین دلشاد انجام می‌شود. در واقع با استفاده از تزریق درمان را برای بیماران انجام می‌دهند. با تزریقی که توسط پزشک انجام می‌گیرد، فشار از روی عصب درگیر شده برداشته می‌شود یا به حداقل می‌رسد، در نهایت درد بسیار کمتری احساس خواهد شد.

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد تیر کشنده تا نوک انگشتان پا ایجاد شود، به شرح زیر است:

  • کمردرد
  • ضعف عضلانی
  • سوزن سوزن شدن و بی‌حسی در پاها

اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا هستند با کمی استراحت، مصرف داروهای مسکن و انجام ورزش‌های کششی تا حدی بهبود می‌یابند. معمولا پزشک به بیماران توصیه می‌کند همراه با درمانی که برای رفع این مشکل انجام می‌دهند، فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی را در نظر داشته باشند.

از آنجایی که این عصب طولانی‌ترین عصب در بدن است، از پشت لگن تا باسن و انتهای هر دو پا امتداد می‌یابد، به همین جهت هر زمانی که عصب این قسمت از بدن تحریک شود، باعث دردهای تیر کشنده تا نوک انگشتان پا می‌شود.

 آرتروز و پوکی استخوان

تصلب شرایین

گاهی زمانی که قلب دچار مشکل می‌شود، می‌تواند عوارضی مانند پا درد را به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال هنگامی که تصلب شرایین رخ می‌دهد، مواد چربی یا پلاک در رگ‌ها سفت می‌شود و در نهایت رگ‌ها باریک خواهند شد. تصلب شرایین می‌تواند منجر به بیماری شریان محیطی (PAD) شود که تنگی عروق و علائمی مانند پا درد ایجاد خواهد شد.

PAD، منجر به دردهای شدید در پا می‌شود که با فعالیت تشدید می‌یابد. گاهی درد ممکن است همراه با گرفتگی باشد که تا باسن گسترش می‌یابد. این عارضه علائم دیگری را به‌همراه دارد که به شرح زیر است:

  • کاهش رشد مو در پا
  • پاهای سرد
  • کاهش رشد ناخن پا
  • کاهش سرعت ترمیم زخم
  • اختلال نعوظ
  • ریزش مو در اندام‌هایی از جمله پا یا دست
  • کانگرن

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یک مشکلی طولانی‌مدت ناشی از دیابت است و منجر به آسیب عصبی می‌شود. زمانی که قندخون برای مدتی کنترل نشود، چنین عارضه‌ای ایجاد خواهد شد. چنین آسیبی گاهی اوقات می‌تواند اعصاب پایین پاها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث درد شود. نوروپاتی با علائم دیگری نیز همراه است:

  • احساس سوزش
  • ضعف عضلانی
  • سوزن سوزن شدن و بی‌حسی

پوکی استخوان

علت دردهای تیر کشنده تا نوک انگشتان پا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا در خصوص علائم شما سوال خواهد کرد. با توجه به علائم بیمار، تعداد دفعات ایجاد علائم و سوابق بیماری او تا حدودی علت ایجاد دردهای تیر کشنده را تشخیص می‌دهد. جهت اینکه تشخیص دقیق صورت گیرد، ممکن است به تصویربرداری‌هایی از قبیل MRI نیاز داشته باشد.

درمان دردهای تیر کشنده تا پا

درمان بستگی به علت ایجاد درد دارد. در برخی از موارد درد بدون درمان‌های حرفه‌ای درمان می‌شود. بهترین راه جهت رفع گرفتگی انجام حرکات کششی عضلات پا است که تا تسکین علائم باید تمرینات انجام گیرد.

در موارد دیگر پزشک ممکن است داروهایی جهت کاهش التهاب و درد برای بیمار تجویز کند. فیزیوتراپی از دیگر درمان‌هایی است که جهت بهبودی انعطاف‌پذیری و قدرت پا انجام می‌گیرد.

۷ دیدگاه

  • سلام من چندساله پاهام از پنجه به انگشت ها درد داره و سوزن سوزن میشه و اگه داخل آب سرد بزارم دردش بیشتر و قرمز میشه لطفا اگه دارو یا راه درمانی داره بهم بگید وضع مالیم خوب نیس نمیتونم دکتر برم

    • در مورد شما به راحتی نمیشه که دارو تجویز کرد. اگر دیابت دارید اطلاع بدید، اگر MRI دارید ارسال کنید.
      حتما باید نوار عصب عضله از هر دو پا بگیرید و مراجعه کنید.

    • دوست عزیز پدر من همینطور بود حتما غلظت و چربی خونتون رو چک کنین …برای تصفیه خون از فسد خون و حجامت میتونین کمک بگیرین .

  • سلام. بنده ۸ روزه که پلاتینم رو از مچ پای راست خارج کردم . اما حالا در ناحیه انگشتای کوچیک پام احساس گرفتگی میکنم و وقتی پام دراز میکنم در سه انگشت کوچک احساس درد و سوزش میکنم و وقتی که زیر قوزک بیرونی مچ پام رو دس میزنم گرفتگی روی انگشتام آزاد میشه ولی دوباره پام دراز میکنم باز درد و سوزش احساس میکنم
    علت چی میتونه باشه ؟

    • اگر این مشکل هنوز هم ادامه داره، یک نوار عصب و عضله از هر دو پا بگیرید و مراجعه کنید. همچنین میتونید به واتس اپ هم ارسال کنید.

  • درود وقتتون بخیر. من گاها انگشت کوچک پای راستم به شدت تیر میکشه بخصوص وقتی بخوام پنچه پام رو برای راه رفتن خم کنم. یا با دست انگشت کوچک پام رو به طرف خارج پا حرکت بدم به شدت تیر میکشه. بطوریکه برای راه رفتن دچار مشکل میشم. ولی بعد از مدتی بهتر میشه. من در خارج از کشورم دانشجو هستم و به مدت تقریبا زیاد با دوچرخه مجبورم کار کنم و بارهای نسبتا سنگین رو به دفعات از پله ها بالا یا پایین ببرم. ممکنه این تاثیری داشته باشه؟ ممنونم ازتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *