آرتروز و پوکی استخوان

تفاوت آرتروز و پوکی استخوان

آرتروز و پوکی استخوان از رایج‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود و در اغلب مواقع این دو بیماری با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند؛ چراکه برخی از بیماران دچار هر دو بیماری هستند و اغلب علائمی یکسان دارند، در واقع هم در پوکی استخوان و هم در آرتروز بیماران دچار درد و محدودیت حرکات بدنی می‌شوند.

تشخیص و علت درد برای پزشکان بسیار حائز اهمیت است، زیرا با تشخیص دقیق درمانی موثر و دقیق برای بیماران انجام می‌دهند. از آنجایی که این دو بیماری در اغلب مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود، ما در این مقاله قصد داریم در خصوص هر یک از این موارد اطلاعات دقیق و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

آرتروز و پوکی استخوان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پوکی استخوان، بیماری استخوانی‌ست؛ در صورتی که آرتروز، بیماری مفصلی است، به همین جهت درمانی که برای این دو بیماری در نظر گرفته می‌شود، کاملا با یکدیگر متفاوت است.

پوکی استخوان

زمانی که فردی دچار پوکی استخوان می‌شود، قدرت استخوان‌ها کاهش می‌یابد و به دنبال آن احتمال شکستگی استخوان‌ها نیز افزایش می‌یابد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به این بیماری لقب «دزد خاموش» داده‌اند؛ چراکه بدون هیچ علائمی پیشرفت می‌کند و کم‌کم کلسیم موجود در استخوان‌ها را به سرقت می‌برد و شخص متوجه نمی‌شود.

در واقع ممکن است این بیماری به حدی پیشرفت کند که بیمار با انجام کارهای ساده، مانند خم شدن به جلو یا حتی عطسه کردن دچار شکستگی استخوان شود. 

آرتروز

در آرتروز بیماران با یک بیماری مفصلی مواجه هستند. همچنین این بیماری به‌عنوان «مفصل دژنراتیو» شناخته می‌شود، مفاصل به‌دلیل از بین رفتن غضروف مفصلی باریک شده و در نتیجه دچار سفتی مفصل می‌شوند، در پی آن تحرک و فعالیت بیمار طی روز کاهش پیدا می‌کند.

به‌طور کلی آرتروز منجر به درد، سفتی و کاهش حرکت مفصل آسیب‌دیده می‌شود که در نهایت کیفیت زندگی بیمار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برخلاف پوکی استخوان، این بیماری رفته‌رفته و زمانی که در حال پیشرفت است، منجر به علائمی همچون درد می‌شود و مفصل بزرگی مانند لگن، زانو و حتی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آرتروز

با علائم پوکی استخوان و آرتروز آشنا شوید

پوکی استخوان

پوکی استخوان از آنجایی که بدون علائم پیشرفت می‌کند، لقب دزد خاموش یا درد خاموش را گرفته است. در واقع این بیماری به گونه‌ای است که فرد متوجه این پوکی استخوان نمی‌شود تا زمانی که متوجه شکستگی استخوان خود شود. هنگامی که استخون به‌دلیل پوکی استخوان به شدت ضعیف شده باشد، حتی حرکات ساده مانند خم شدن برای برداشتن یک وسیله می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود.

شکستگی در قسمت‌هایی مانند لگن، ستون فقرات و مچ دست شایع‌ترین شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان است.

علائم آرتروز

آرتروز در اغلب مواقع در قسمت‌هایی مانند لگن، زانو، پا، ستون فقرات و انگشتان تاثیر می‌گذارد. به‌طور کلی آرتروز در هر قسمتی که ایجاد شده باشد، منجر به درد می‌شود. درد در اثر فعالیت بیش از حد مفصل و بی‌حرکتی طی مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود.

نحوه تشخیص این دو بیماری چگونه است

نحوه تشخیص هر دو موارد با یکدیگر متفاوت است، در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد:

پوکی استخوان

پوکی استخوان از طریق آزمایش (دانسیتومتری) تراکم مواد معدنی در استخوان مشخص می‌شود. این آزمایش ساده و بدون درد است که میزان تراکم ستون فقرات و مفصل ران اندازه‌گیری می‌شود.

آرتروز

فوق تخصص درد تنها با مطلع شدن شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و تصویربرداری اشعه ایکس، مفصل آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهد.

همچنین بیماران کاهش فعالیت‌های روزانه و کیفیت زندگی خود را به پزشک گزارش می‌دهند.

عوامل خطرساز در ایجاد آرتروز و پوکی استخوان

با آگاهی داشتن از عوامل خطرساز می‌توانید از ایجاد چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنید:

عوامل خطرساز پوکی استخوان

کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها را می‌توان به‌عنوان یک عامل خطرساز در ایجاد شکستگی و در نهایت پوکی استخوان دانست.

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی
  • سابقه شکستگی استخوان
  • سابقه ضربه در اثر زمین خوردن
  • استفاده از داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها

این موارد می‌تواند در ایجاد پوکی استخوان و شکستگی نقش مهمی داشته باشند.

عوامل خطرساز آرتروز

  • سابقه خانوادگی؛
  • عدم تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی؛
  • اضافه وزن؛
  • فعالیت بیش از حد که منجر به آسیب به مفصل می‌شود.

پوکی استخوان

درمان آرتروز و پوکی استخوان

پوکی استخوان

پوکی استخوان را می‌توان با تغییر سبک زندگی و دارو درمانی درمان کرد. اگر مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D مصرف کنید، همچنین فعالیت‌های ورزشی منظمی داشته باشید، می‌توانید از این بیماری جلوگیری کنید یا در صورت ابتلا به پوکی استخوان خود را درمان کنید.

تمریناتی مانند وزنه‌برداری و تمرینات قدرتی می‌تواند به کنترل درد و بهبود قدرت استخوان‌ها و عضلات کمک کند. در برخی از مواقع اگر فردی به‌دلیل پوکی استخوان، دچار شکستگی لگن شده باشد، باید جهت ترمیم عمل جراحی انجام گیرد. به‌طور کلی اگر دچار پوکی استخون باشید داروهای زیادی جهت کاهش خطر شکستگی استخوان‌ها وجود دارد.

درمان آرتروز

آرتروز غیرقابل برگشت است. همه ما این بیماری را تجربه خواهیم کرد، در واقع با افزایش سن شانس ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد. در نهایت تنها درمانی که برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود، تعویض مفصل است. در تعویض مفصل، مفصل آسیب‌دیده با پروتز جایگزین می‌شود. 

با راهکارهایی از قبیل خودداری از فعالیت‌های بیش از اندازه، ورزش، داروهای مسکن، درمان‌های خانگی از قبیل کاهش وزن می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

آرتروز و پوکی استخوان چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

آرتروز بیماری پیچیده‌ای است که منجر به درد مفصل و باعث کاهش عملکرد و تحرک مفصل می‌شود. در حالی که پوکی استخوان از دست دادن توده استخوانی است که خطر شکستگی را به دنبال دارد.

این دو بیماری تنها از چند نظر از جمله تجربه درد (در صورت پیشرفته بودن پوکی استخوان)، نیاز به کنترل درد و تاثیر مثبت ورزش با یکدیگر شباهت دارند. به‌طور کلی این دو بیماری کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

آیا ابتلا به این دو بیماری به صورت همزمان امکان‌پذیر است؟

همانطور که گفتیم آرتروز باعث التهاب در مفاصل و پوکی استخوان منجر به از دست دادن تراکم و توده استخوانی می‌شود و امکان ابتلا به هر دو بیماری به‌صورت همزمان وجود دارد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *