ورزش‌های مضر برای دیسک گردن

ورزش های مضر برای دیسک گردن
در این محتوا چه میخوانیم؟

آگاهی از فعالیت و ورزش‌های مضر برای دیسک گردن بسیار مهم است؛ زیرا از آسیب بیشتر و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

اگر به دنبال جلوگیری از درد و بدتر شدن شرایط خود هستید، باید علاوه بر انجام تمرینات ورزشی مفید به موارد ممنوعه نیز دقت کنید.

فتق دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که قسمت خارجی دیسک که به عنوان حلقه فیبری شناخته می‌شود، پاره شده و قسمت نرم داخلی به بیرون می‌زند و عصب گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عارضه معمولا به دنبال افزایش سن و به تدریج رخ می‌دهد؛ اما در افراد جوان ممکن است به دلیل ضربه شدید، آسیب‌دیدگی یا وارد شدن فشار بیش از حد به ستون فقرات ایجاد شود.

چه علائمی دارد؟

قبل از اینکه در خصوص فعالیت‌های ممنوعه و ورزش‌های مضر برای دیسک گردن برای شما بگوییم باید با آگاهی از علائم این بیماری بتوانید به موقع این آن را شناسایی کرده و از انجام فعالیت‌های ممنوعه خودداری کنید.

علائم فتق دیسک گردن به محل آن در گردن و اینکه کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته است، بستگی دارد. معمولا این علائم در یک طرف از بدن بیماران رخ می‌دهد:

احساس درد در بازو و شانه

این عارضه هنگام انجام برخی از حرکات مانند سرفه یا عطسه بروز پیدا می‌کند.

احساس ضعف

عضلات اطراف فتق دیسک گردن معمولا ضعیف می‌شود و بر توانایی شما جهت گرفتن اشیا تاثیر می‌گذارند.

احساس گزگز در بازو

فتق گاهی باعث گزگز یا بی حسی می‌شود؛ چرا که ریشه‌های عصبی آسیب‌دیده به عضلات بازو منتهی می‌شود. با توجه به مشکلات ناشی از فتق دیسک گردن باید ابتدا به موارد ممنوعه دقت داشته باشید تا بتوانید از بدتر شدن شرایط خود جلوگیری کنید.

ورزش های مضر برای دیسک

چه فعالیت‌ها و ورزش‌هایی برای دیسک گردن مضر است؟

فعالیت‌هایی که باید در صورت داشتن فتق دیسک در ناحیه گردن خودداری کنید به شرح زیر است:

دویدن

دویدن از تمرینات پر فشاری است که نیاز به تلاش فیزیکی زیادی دارد و از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن است. شما در طول این تمرین مجبور هستید پاهای خود را به طور مداوم از روی زمین بلند کنید و در این حالت فشاری سه برابر وزنی که دارید به شما وارد خواهد شد.

بنابراین اگر دچار فتق دیسک در ناحیه گردن هستید، باید از دویدن خودداری کنید تا باعث بدتر شدن شرایط شما نشود.

تنیس

در خصوص این ورزش باید بگوییم این مورد فشار کمتری نسبت به دویدن یا طناب زدن وارد می‌کند؛ با این حال در طول این ورزش شما برخی از تمرینات ناگهانی و شدید با بازوهای خود انجام می‌دهید که باعث بدتر شدن وضعیت شما می‌شود.

فوتبال

فوتبال از دیگر ورزش‌های پرفشاری است که باید افراد با فتق دیسک از انجام این بازی خودداری کنند و از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن است.

یکی از حرکاتی که به طور مکرر در فوتبال مشاهده کرده‌اید، برخورد بازیکن روی زمین است که در بسیاری از مواقع تمام وزن یک بازیکن به طرف دیگر از بدن منتقل می‌شود و این حالت می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

یکی از خدمات متخصص درد درمان آسیب‌های ورزشی است.

بسکتبال

نتیجه تحقیقات نشان داده است که ورزش‌هایی با فعالیت بدنی بالا مانند بسکتبال احتمال ایجاد مشکلاتی از جمله ساییدگی مفصل و استخوان‌ها را به دنبال دارد.

در نهایت توصیه ما به شما این است افرادی که دچار مشکلات یا آسیب‌های مفصلی هستند از انجام این ورزش خودداری کنند.

رقصیدن

اگر رقصنده هستید یا به‌طور منظم نوعی رقص را تمرین می‌کنید، گردن در معرض چرخش‌های سریع قرار می‌گیرد و همچنین امکان زمین خوردن نیز وجود دارد که می‌تواند آسیب بیشتری به دیسک‌های ستون فقرات وارد کند.

علاوه بر این رقص ممکن است فشار بیشتری بین مهره‌های ستون فقرات وارد کند و دچار عوارض بیشتری ناشی از این بیماری شوید.

دوچرخه سواری

اگر در حال انجام دوچرخه سواری در وضعیت نامناسبی هستید، دچار درد در ناحیه کمر، شانه و گردن خود می‌شوید و باید دوچرخه سواری را در دسته ورزش‌های مضر برای دیسک گردن قرار دهید. 

همچنین اگر دچار بیماری‌هایی مانند فتق دیسک گردن نیز باشید، باعث ایجاد شرایط بدتری برای شما خواهد شد.

معمولا هنگام دوچرخه سواری ماهیچه‌های گردن بیش از حد منقبض می‌شود، در نهایت این مورد مهم‌ترین دلیلی برای خودداری از انجام تمرینات ورزشی است.

فعالیت های مضر برای دیسک گردن

برخی از فعالیت‌های روزانه

اگر عضلات گردن به طور مداوم در وضعیت نامناسبی قرار گرفته باشد مانند زمانی که بیش از حد به دلیل کار با کامپیوتر یا فعالیت روی میز کار خم می‌شوید، تحت فشار قرار می‌گیرد و در نهایت باعث بدتر شدن فعالیت فعلی شما خواهد شد.

تمرینات پیشنهادی و مفید برای فتق دیسک گردن

مواردی که برای بهبودی وضعیت فعلی شما توصیه می‌شود و باید با مشورت پزشک خود انجام دهید به شرح زیر است:

  • انجام تمرینات پیلاتس
  • تمرینات کششی
  • شنا کردن
  • یوگا

آیا شنا کردن برای دیسک گردن ضرر دارد؟

خیر، بسیاری از افراد از شنا کردن برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک کمک می‌گیرند؛ اما نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که باید به آرامی شنا کنید تا تاثیرات مثبت برای شما داشته باشد، در غیر این صورت اثرات عکس خواهد داشت و جزء ورزش‌های مضر برای دیسک گردن قرار می‌گیرد.

هدف از شنا کردن این است که بدن خود را تمرین دهید و بدون فشار وارد کردن به دیسک عضلات خود را تقویت کنید.

شنا از ورزش های مفید برای دیسک گردن

آیا پیاده روی برای دیسک ضرر دارد؟

فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دوچرخه ثابت و…. از حرکات ایده‌آل هستند؛ زیرا فشار وارد شده به دیسک را به حداقل می‌رسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
محبوب ترین ها
راه های ارتباط
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۴

    شماره تماس

  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۳

    شماره تماس

  • ۰۹۲۱-۲۱۶۸۱۶۸

    شماره تماس

  • ۰۹۳۵-۴۳۳۱۳۱۳

    شماره تماس

  • تهران، جردن، بعد از میرداماد خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه ۱، کلینیک درد راد

    آدرس مطب تهران

  • البرز، کرج، خیابان ٤٥ متری گلشهر، ارغوان غربی، بیمارستان مریم، کلینیک درد

    آدرس مطب کرج

درباره دکتر
درمان دردهای مزمن
متخصص بیهوشی و فلوشیپ فوق‌تخصصی کنترل درد با سال‌ها تجربه در زمینه کنترل دردهای شدید کمر و ستون فقرات. انجام زایمان طبیعی بدون درد و عضو کمیته کشوری زایمان طبیعی بی‌درد.انجام فرایند کنترل درد، پروسیجرها و بلوک‌های عصبی با هدایت سونوگرافی و فلوروسکوپی در اتاق عمل به روش جراحی بسته انجام می‌شود. رشته فوق‌ تخصصی درد به درمان‌ بیمارانی می‌پردازد که بههر دلیلی قادر به انجام عمل جراحی باز نیستند، مانند افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلات قلبی یا انجام اعمال جراحی در گذشته هستند