تاندونیت کلسیفیک شانه – رسوب کلسیم شانه

تاندونیت کلسیفیک
در این محتوا چه میخوانیم؟

تاندونیت کلسیفیک شانه زمانی رخ می‌دهد که روی تاندون شانه رسوب کلسیم ایجاد شود. در این مواقع ممکن است بافت‌های اطراف قسمتی که رسوب ایجاد شده است، ملتهب شود و درد شدیدی در شانه خود احساس کنید.

این وضعیت چندان شایع نیست و علت بروز آن به طور دقیق مشخص نشده است.

منظور از تاندونیت کلسیفیک چیست؟

شانه درد یکی از مشکلات رایجی است که حدود یک سوم از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ اما این عارضه در شانه چندان رایج نیست. در واقع می‌توان گفت که رسوب کلسیم شانه کمتر از ۱۰ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هنگام رخ دادن این بیماری درد زیادی را احساس می‌کنید. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که رسوبات کلسیم یعنی تکه‌هایی از استخوان در تاندون روتاتور کاف ایجاد شود.

اندازه این رسوبات کلسیم می‌تواند از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متغیر باشد. رسوباتی که بیش از یک سانتی‌متر باشد، باعث درد زیادی خواهد شد. اینطور تصور می‌شود که کلسیم باعث ایجاد فشار در تاندون می‌شود که در نهایت درد شدیدی را به دنبال دارد.

در اغلب موقع این بیماری با بورسیت ساب آکرومیال همراه است. هر چه رسوبات کلسیفیک بزرگتر شود، فضای بین روتاتور کاف و آکرومیون کمتر خواهد شد و در نهایت بر عملکرد طبیعی عضلات روتاتور کاف تاثیر می‌گذارد.

رسوب کلسیم شانه

علت ایجاد این عارضه چیست

علت دقیق این بیماری مشخص نشده است، این عارضه بیشتر به دنبال پارگی شانه یا در اثر ساییدگی رخ می‌دهد. افزایش سن و روند پیری نیز در رشد آن نقش دارد. 

معمولا افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند و خانم‌ها کمی بیشتر از آقایان به این عارضه مبتلا هستند. برخی از مشکلات هورمونی از جمله بیماری‌های تیروئیدی و شرایط متابولیک مانند دیابت از عوامل خطرساز هستند.

چه علائمی دارد؟

علائم در هر فردی بسته به اینکه رسوب در چه مرحله‌ای است، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما همه بیماران مبتلا به این بیماری درد را تجربه می‌کنند. از علائم شایع این عارضه می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • درد شدید و حاد در شانه که به سمت آرنج برمی‌گردد.
  • شروع ناگهانی یا تدریجی درد به دنبال تجمع رسوبات کلسیم رخ می‌دهد.
  • افزایش درد حین بلند کردن بازو به خصوص زمانی که بالای سر می‌برید.
  • دردی که هنگام شب بدتر می‌شود، این حالت می‌توند توانایی شما را جهت خوابیدنی یا بیدار شدن تحت تاثیر قرار دهد.
  • در بازوی خود احساس ضعف دارید.
  • هنگام برداشتن هر وسیله‌ای احساس درد می‌کنید.

مراحل تشکیل تاندونیت کلسیفیک چگونه است؟

چهار مرحله‌ای که برای تشکیل آن وجود دارد به شرح زیر است:

مرحله قبل از ایجاد

در این مرحله قسمت کلسیفیکاسیون، شروع به تغییرات سلولی می‌کند که بافت در معرض خطر ایجاد رسوبات کلسیمی قرار می‌گیرد.

معمولا بیمار در این مرحله هیچ علائم و دردی ندارد؛ بنابراین شما نمی‌دانید که این عارضه در حال رخ دادن است یا خیر.

مرحله ایجاد آن

سپس کلسیم از سلول‌ها دفع شده و مانند رسوبات کلسیم به گچ تبدیل خواهد شد. پس از ایجاد کلسیفیکاسیون مرحله استراحت بدون درد شروع می‌شود.

مرحله جذب

این مرحله دردناک است، پس از گذراندن استراحت، مرحله جذب شروع می‌شود. رسوبات کلسیم تبدیل به ماده‌ای شبیه به خمیر دندان اما نرم‌تر می‌شود که در نهایت افزایش فشار، تورم در تاندون و درد قابل توجهی را به دنبال دارد.

مرحله‌ای پس از کلسیفیک

در طی مرحله پس از کلسیفیک، رسوبات داخل تاندون طی فرایندی با بازسازی، مجدد جذب شده و برطرف خواهد شد. این فرایند ممکن است از چندین ماه تا چندین سال ادامه داشته باشد. اغلب افراد درد کم یا هیچ دردی را احساس نمی‌کنند.

تشخیص تاندونیت کلسیفیک

تاندونیت کلسیفیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک در ابتدا با معاینات فیزیکی که انجام می‌دهد و علائمی که بیمار دارد، می‌تواند تا حدی این عارضه را تشخیص دهد.

در ادامه شما باید برای تایید تشخیص نهایی سونوگرافی در شانه را انجام دهید. طی کردن این پروسه برای تشخیص صحیح برای انتخاب بهترین روش درمانی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: بورسیت شانه

چگونه می‌توان تاندونیت کلسیفیک را درمان کرد؟

هدف اصلی درمان، کاهش درد و التهاب در مفصل شانه و بازگرداندن عملکرد طبیعی این قسمت است.

در اغلب مواقع این بیماری محدود شونده است و با یک دوره انجام فیزیوتراپی، استراحت، و مصرف یک دوره داروهای غیر استروئیدی برطرف خواهد شد. در برخی از افراد به صلاحدید پزشک تزریق با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود.

داروهای ضد التهابی

این داروها به کاهش تورم، التهاب مفصل شانه و در نهایت تسکین درد کمک می‌کند. این داروها را باید با تجویز پزشک مصرف کنید.

تزریق به شانه

کورتیزون نوعی استروئید بسیار قوی است که می‌تواند در کاهش التهاب و تورم بسیار تاثیر گذار باشد، اثرات ناشی از این روش درمانی موقتی است؛ اما برای چند ماه تسکین پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط: تزریق سوپرا اسکاپولار جهت تسکین درد شانه

فیزیوتراپی

یکی از روش‌های پیشنهاد‌ی برای درمان تاندونیت کلسیفیک، فیزیوتراپی است که در ابتدا  به کاهش درد و التهاب و در نهایت به توانبخشی شما کمک خواهد کرد. هدف از درمان با فیزیوتراپی چنین مواردی است:

  • کاهش درد و التهاب
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل
  • قدرت کامل عضلانی
  • بهبود عملکرد و قدرت عضلانی
  • امکان بازگشت به ورزش

درمان رسوب کلسیم شانه

آیا به نیاز به عمل جراحی دارید؟

اگر بی‌تحرکی و درد در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. آرتروسکوپی برشی کوچک در تاندون ایجاد می‌کند و در نهایت کلسیم رسوب کرده برداشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
محبوب ترین ها
راه های ارتباط
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۴

    شماره تماس

  • ۰۲۱-۸۸۶۶۲۶۰۳

    شماره تماس

  • ۰۹۲۱-۲۱۶۸۱۶۸

    شماره تماس

  • ۰۹۳۵-۴۳۳۱۳۱۳

    شماره تماس

  • تهران، جردن، بعد از میرداماد خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه ۱، کلینیک درد راد

    آدرس مطب تهران

  • البرز، کرج، خیابان ٤٥ متری گلشهر، ارغوان غربی، بیمارستان مریم، کلینیک درد

    آدرس مطب کرج

درباره دکتر
درمان دردهای مزمن
متخصص بیهوشی و فلوشیپ فوق‌تخصصی کنترل درد با سال‌ها تجربه در زمینه کنترل دردهای شدید کمر و ستون فقرات. انجام زایمان طبیعی بدون درد و عضو کمیته کشوری زایمان طبیعی بی‌درد.انجام فرایند کنترل درد، پروسیجرها و بلوک‌های عصبی با هدایت سونوگرافی و فلوروسکوپی در اتاق عمل به روش جراحی بسته انجام می‌شود. رشته فوق‌ تخصصی درد به درمان‌ بیمارانی می‌پردازد که بههر دلیلی قادر به انجام عمل جراحی باز نیستند، مانند افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلات قلبی یا انجام اعمال جراحی در گذشته هستند