بلوک هیپوگاستریک

بلوک هیپوگاستریک برای تسکین درد

بلوک هیپوگاستریک روشی‌ست که در برخی موارد برای تسکین درد استفاده می‌شود. گاهی ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلفی دچار دردهای مزمن و آزاردهنده شوند. 

چنین دردهایی نباید به عنوان بخشی از زندگی روزمره شما باشد. در حقیقت متخصصین درد در این زمینه همواره تلاش می‌کنند تا بیماران از دردهای خود رهایی پیدا کنند. 

با توجه به علت درد ایجاد شده، روش‌هایی که برای تسکین درد در نظر گرفته می‌شود برای هر فرد متفاوت است.

گاهی ممکن است درد در ناحیه ستون فقرات احساس شود، که در این مواقع شبکه‌های هیپوگاستریک اعصابی که در پایه ستون فقرات وجود دارد، بلوک می‌شوند، در نهایت بیماران تسکین درد را شاهد خواهند بود.

بیماری که به آقای دکتر دلشاد مراجعه کرده بودند، به‌دلیل سرطان روده با متاستاز یا دست اندازی ستون فقرات و ریه‌ها مواجه شده بود. 

بنا به تشخیص پزشک و به هدف تسکین دردهای ناشی از بیماری سرطان بلوک هایپوگاستریک برای بیمار انجام گرفت. این بلوک صرفا توسط فوق تخصص درد برای بیماران انجام می‌گیرد.

منظور از بلوک هیپوگاستریک چیست

بیماری که به آقای دکتر محمد حسین دلشاد مراجعه کرده بودند، درد در ناحیه لگن ایجاد شده بود و به پاها انتشار پیدا کرده بود. 

متاسفانه این بیمار طی مدت طولانی چنین دردی را داشته است. علاوه بر این، جلسات متعدد رادیوتراپی و شیمی درمانی را نیز بیمار پشت سر گذرانده بود.

بلوک هیپوگاستریک برای بار دوم بلوک برای بیمار انجام گرفت. نحوه انجام این بلوک به این صورت است که ابتدا بی حسی برای بیمار تزریق می‌شود تا تحمل وارد شدن سوزن برای بلوک را داشته باشد. 

سپس داروی مورد نظر جهت بی دردی در کنار ستون فقرات در مهره ال ۵ سوزن وارد می‌شود. سوزن به لبه قدامی مهره ال ۵ می‌رسد و ماده حاجب یا رنگی در این قسمت برای بیمار تزریق می‌شود. 

زمانی که محل صحیح برای تزریق مشخص شد، دارو برای بیمار تزریق می‌شود. انتظار می‌رود با توجه به پخش دارو دردهای بیمار کاسته شود. 

در مرحله آخر ممکن است پزشک روش نورولیز یا سوزاندن شبکه عصبی را برای بیمار در نظر بگیرد.

در حقیقت دارویی جهت تسکین درد بیماران در ناحیه‌ای که دسته‌ای از اعصاب که پایین ستون فقرات قرار دارد، تزریق می‌شود. 

زمانی که این شبکه اعصاب مسدود شود، درد در ناحیه لگن متوقف خواهد شد. شبکه هیپوگاستریک به دو قسمت فوق و تحتانی تقسیم می‌شوند.

بلوک هیپوگاستریک به تسکین چه نوع دردی کمک می‌کند

دردهای لگنی می‌تواند به‌دلیل وجود مشکل یا بیماری‌ در قسمت‌هایی مانند روده بزرگ، مثانه، روده تحتانی، رحم یا تخمدان، پروستات، بیضه یا سایر قسمت‌های لگن ایجاد شده باشد. 

حال این آسیب‌های ایجاد شده در این قسمت از اندام‌ها می‌تواند به‌دلیل درد ناشی از آندومتریوز یا سرطان ایجاد شده باشد که پزشک با انجام این بلوک، تسکین درد را برای بیمار ایجاد می‌کند.

اگر درد در ناحیه لگن یا قسمت تحتانی ستون فقرات به‌صورت مزمن ایجاد شده باشد و بیمار با مصرف داروهای خوراکی تسکین نیابد، در نهایت بلوک این قسمت از شبکه اعصاب برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

آیا بلوک هیپوگاستریک خطرات و عوارضی را به همراه دارد

به‌طور کلی این روش درمانی هیچ خطر و عارضه‌‌ای را برای بیمار ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است عوارضی احتمالی در کوتاه مدت وجود داشته باشد که کاملا طبیعی است و پس از مدتی برطرف خواهد شد.

این موارد احتمالی و نادر به شرح زیر است:

  • تب خفیف
  • سکسه
  • انواع سردرد
  • بی خوابی
  • افزایش اشتها
  • افزایش ضربان قلب
  • نفخ شکم

اثرات بی دردی تا چه زمانی باقی می‌ماند

مدت زمان بی دردی در هر فردی متفاوت است. برای برخی از بیماران تسکین درد تا هفته‌ها ادامه دارد؛ اما، برای برخی دیگر این تسکین تا سال‌ها به طول می‌انجامد. 

در صورت بازگشت درد و صلاحدید پزشک، بلوک عصبی دوباره برای بیمار انجام خواهد گرفت.

پس از انجام این نوع بلوک نیاز به مراقبت و استراحت خواهد بود

بعد از انجام این روش درمانی می‌توانید رژیم غذایی منظم و دارویی خود را همانند گذشته داشته باشید. اما، این نکته را به یاد داشته باشید که به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق نباید رانندگی یا فعالیت‌های سنگینی انجام دهید. 

یک روز پس از تزریق مانعی برای انجام فعالیت‌های عادی خود نخواهید داشت. اگر مدتی پس از تزریق، همچنان دردهای زیادی را احساس کردید، باید با پزشک خود در میان بگذارید تا اقدامات لازم برای شما صورت گیرد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *