درد کمر و ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات و راهکار درمانی موثر

آرتروز ستون فقرات می‌تواند منجر به علائم مختلفی شود‌. شایع‌ترین آن کمردرد است. در این مواقع معمولا احساس درد از کمر شروع می‌شود. 

از آنجایی که این بیماری پیشرونده است، علائم با گذشت زمان بدتر می‌شود. علائمی دیگر ناشی از آرتروز ستون فقرات به شرح زیر است:

  • حساسیت مفصل
  • سفتی مفصل
  • محدود شدن دامنه حرکات
  • ضعف یا بی حسی در پاها یا بازو
  • سوزن سوزن شدن پاها

کمردرد ناشی از آرتروز ستون فقرات اغلب هنگام نشستن یا ایستادن بیشتر احساس می‌شود. معمولا درد بیماران هنگام خوابیدن بهبود پیدا می‌کند. 

همچنین برخی از افرادی که به آرتروز ستون فقرات مبتلا هستند، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. کمردرد کرونا را نباید با این نوع اشتباه گرفت.

علت ایجاد آرتروز ستون فقرات چیست

همانطور که گفته شد این بیماری در اثر تخریب غضروف در اطراف مفاصل ستون فقرات ایجاد می‌شود. علت ایجاد چنین مشکلی به‌طور دقیق مشخص نیست.

برخی از شرایط می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. به‌طور مثال افزایش وزن و چاقی از مواردی است که می‌تواند در ایجاد آرتروز ستون فقرات نقش داشته باشد.

سایر عوامل خطرساز در ایجاد آرتروز ستون فقرات شامل موارد زیر است:

  • افزایش سن
  • جنسیت (خانم‌ها)
  • سابقه خانوادگی آرتروز
  • فشارهای مکرر به واسطه شغل
  • وجود مشکل در مفاصل یا غضروف از همان ابتدای تولد

بیشتر بخوانید: شکستگی مهره ستون فقرات چه علائم و درمانی دارد

آرتروز ستون فقرات چگونه تشخیص داده می‌شود

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید ممکن است در خصوص سوابق بیماری‌ خانوادگی شما سوالاتی پرسیده شود. همچنین معاینات فیزیکی جهت بررسی حساسیت، محدودیت حرکت و تورم در کمر انجام می‌شود.

سایر علائم احتمالی خود را مانند بی حسی یا ضعف نیز به پزشک خود بگویید. برای تشخیص دقیق آرتروز ستون فقرات می‌بایست آزمایشات تصویربرداری انجام گیرد. 

این روش تشخیصی می‌تواند مشکلاتی از قبیل آسیب استخوانی، خار استخوانی و از بین رفتن غضروف را در استخوان نشان دهد.

همچنین ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس یا MRI از سوی پزشک در نظر گرفته شود. گاهی اوقات آرتروز ستون فقرات علائمی مشابه با بیماری‌های دیگر ایجاد می‌کند، به همین جهت نمونه‌برداری می‌کنند. 

در این روش پزشک یک سوزن را در مفصل آسیب‌دیده قرار می‌دهد تا برای بررسی نمونه‌ای مایع خارج کند. این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا علائم به واسطه آرتروز، نقرس یا عفونت ایجاد شده است یا خیر.

آرتروز ستون فقرات چه عوارضی دارد

این بیماری یک بیماری پیشرونده است که می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود. حتی اگر علائم خفیف و چندان مهمی ندارید، باید این بیماری را جدی بگیرید؛ چراکه، می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و منجر به مشکلات طولانی مدت شود.

آرتروز ستون فقرات چگونه درمان می‌شود

هیچ درمانی برای آرتروز ستون فقرات وجود ندارد و در حقیقت این بیماری به این صورت نیست که کاملا درمان شود. هدف از درمان تسکین درد و بهبود تحرک مفصل آسیب‌دیده است. 

پزشک متخصص درد گزینه‌های درمانی متفاوتی را در نظر دارد که بهترین درمان را با توجه به شرایط بیمار در نظر خواهد گرفت.

در صورتی که این بیماری به صورت خفیف ایجاد شده باشد، ممکن است بتوان با مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن این شرایط را کنترل و درمان کرد. 

همچنین با مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن درد و التهاب تسکین پیدا می‌کند. در صورتی که چنین روش‌های ابتدایی برای درمان موثر نباشد، گزینه دیگر تزریق کورتیکواستروئید به مفصل آسیب‌دیده است. 

سایر روش‌های درمانی و مقابله با آرتروز ستون فقرات شامل موارد زیر است:

  • تمرینات ملایم برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکات
  • استراحت کردن
  • گرما یا سرما درمانی
  • کاردرمانی یا فیزیوتراپی

لیزر اعصاب ستون فقرات

سوزاندن اعصاب مفاصل ستون فقرات کمری با لیزر یا RF برای افرادی به کاربرده می‌شود که در اثر آرتروز دچار درد در ناحیه ستون فقرات می‌شوند. 

متخصص درد با استفاده از لیزر یا RF اعصاب را می‌سوزاند؛ اما، بعد از مدتی ممکن است این اعصاب مجدد رشد کنند و به یکدیگر برسند. حداقل یک سال طول می‌کشد تا این اتفاق رخ دهد.

به‌طور کلی در صورت نیاز می‌توان این روش درمانی را مجددا تکرار کرد. حتی در برخی از مواقع پزشک این روش درمانی را سه الی چهار بار تکرار می‌کند، بدون آنکه هیچ عارضه‌ای برای بیمار ایجاد شود. 

بیماران پس از انجام این روش درمانی تسکین زیادی را احساس می‌کنند و قادر هستند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

از پرولوتراپی برای درمان آرتروز نیز می‌توان استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *