آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال باعث می‌شود شریان‌ها یا همان رگ‌های خونی که اکسیژن را از قلب به سایر قسمت‌های بدن می‌رساند، ملتهب می‌شود.

معمولا این عارضه در شریان‌های گیجگاهی بزرگ و متوسط که در امتداد دو طرف سر شما قرار دارد رخ می‌دهد. تورم منجر به کندتر شدن جریان خونی می‌شود و همچنین سردرد، درد صورت و مفاصل ایجاد خواهد شد.

در صورت عدم درمان این عارضه می‌تواند مشکلات بینایی و در نهایت کوری را به دنبال داشته باشد. مصرف دارو به رفع علائم کمک می‌کند و از مشکلات جدی مرتبط با سلامتی جلوگیری خواهد کرد.

علت بیماری آرتریت تمپورال چیست

این مورد یک بیماری خود ایمنی است، در واقع به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند.

در این بیماری سلول‌های ایمنی در برابر رگ‌های خونی واکنش نشان می‌دهد و آنها را ملتهب می‌کند. علت دقیق ایجاد این عارضه مشخص نیست. به‌طور کلی افراد بالای ۵۰ سال و همچنین در خانم‌ها احتمال بروز افزایش پیدا می‌کند.

علت بیماری آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال چه علائمی‌ دارد

یکی از علائم اصلی این عارضه سردردی است که در شقیقه و پوست سر خود احساس می‌کنید. چنین دردی می‌تواند بسیار شدید احساس شود. از علائم دیگر می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • خستگی
  • تب
  • درد فک هنگام جویدن
  • احساس درد در صورت
  • مشکلات بینایی مانند دوبینی، تاری دید یا از دست دادن ناگهانی بینایی
  • درد در شانه‌ها، بازوها، لگن و گردن
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • گلو درد
  • سرفه
  • درد زبان

اگر متوجه این علائم شدید، حتما برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط آرتریت تمپورال با پلی میالژیا روماتیکا

حدود نیمی از افراد مبتلا به آرتریت تمپورال، دچار پلی میالژی روماتیکا (PMR) نیز هستند. پلی میالژی روماتیکا نوعی بیماری التهابی است که منجر به تورم در مفاصل می‌شود.

از علائم این عارضه می‌توان به مواردی از جمله سفتی و درد در بازوها، گردن، کمر و ران اشاره کرد. معمولا این بیماری با مصرف دارو درمان می‌شود و طی چند سال به‌طور کلی برطرف خواهد شد. نحوه ارتباط این دو شرایط با یکدیگر مشخص نیست.

ارتباط آرتریت تمپورال با پلی میالژیا روماتیکا

آرتریت تمپورال چگونه تشخیص داده می‌شود

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد و در خصوص علائم شما سوال خواهد کرد. علاوه بر این به دنبال علائمی از جمله تورم و ضعیف شدن نبض در شریان تمپورال سر خواهد بود.

گاهی پزشک لازم می‌داند که بیوپسی را به عنوان یکی از روش‌های تشخیصی برای بیمار در نظر داشته باشد. از دیگر روش‌های تشخیص برای شناسایی این بیماری چنین مواردی است:

آزمایش خون

نمونه خون برای بررسی علائم التهاب در بدن از بیمار گرفته می‌شود.

سی تی اسکن

چندین عکس اشعه ایکس از زوایای مختلف کنار یکدیگر قرار گرفته می‌شود تا اطلاعات بیشتری از عروق به نمایش گذاشته شود.

ام آر آی

این عکسبرداری، تصاویری دقیقی از شریان‌ها به نمایش می‌گذارد.

زمانی که سرخرگ‌ها ملتهب می‌شوند، خون به راحتی حرکت نخواهد داشت. آرتریت تمپورال می‌تواند از رسیدن اکسیژن به چشم جلوگیری کند و در نهایت منجر آسیب به چشم شود.

مطالب مرتبط: نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی

آرتریت تمپورال چه درمانی دارد

اگر عارضه آرتریت تمپورال در شما تشخیص داده شود، پزشک دارو درمانی را سریعا شروع می‌کند. درمان اصلی برای رفع این بیماری دوز بالای استروئیدها برای کاهش التهاب در شریان‌هاست. 

این دارو را باید به صورت روزانه از راه خوراکی مصرف کنید. اغلب افراد باید به مدت ۱ تا ۲ سال از استروئیدها استفاده کنند. پزشک هر چند ماه یک بار آزمایش خون را توصیه می‌کند تا متوجه شود که آیا التهاب در شریان‌ها کاهش یافته است یا خیر.

پزشک در صورت صلاحدید، دوز دارو را کاهش خواهد داد. مصرف این دارو ممکن است استخوان‌های شما را تضعیف کنید. به همین جهت ممکن است آزمایش‌های منظم تراکم مواد معدنی استخوان را برای شما توصیه کنند.

در صورت نیاز پزشک مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را همراه با یک داروی تجویزی به نام بیس فسفونات برای کاهش سرعت یا جلوگیری از آسیب به استخوان تجویز خواهد کرد.

علاوه بر این داروهایی دیگری برای کاهش میزان استروئیدهای مورد نیاز فرد تجویز می‌شود، ممکن است این دارو همراه با استروئیدها استفاده شود.

بیشتر بخوانید: درد ناشی از سلول داسی شکل

درمان آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال چه عوارضی دارد

اگر علائم این بیماری را دارید یا تشخیص داده‌اند که به این بیماری مبتلا هستید، درمان به موقع باید برای جلوگیری از عوارض انجام گیرد.

از دست دادن بینایی، از جدی‌ترین عوارض این بیماری در صورت عدم درمان است. سایر عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

  • التهاب و آسیب به سایر رگ‌های خونی
  • ایجاد آنوریسم از جمله آنوریسم آئورت
  • سکته
  • ضعف عضلات چشم

اگر آنوریسم آئورت پاره شود، باعث خونریزی داخلی زیادی خواهد شد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *