پلی میالژیا روماتیکا

پلی میالژیا روماتیکا نوعی بیماری التهابی است که بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود. این عارضه معمولا منجر به درد و سفتی در شانه و قسمت بالایی کمر یا ناحیه باسن می‌شود.

پلی میالژیا روماتیکا (PMR) منجر به درد گسترده، سفتی و علائم مشابه با بیماری آنفولانزا می‌شود. معمولا این بیماری در افراد حدود ۷۰ ساله مشاهده می‌شود و به ندرت افراد زیر ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. 

گاهی این بیماری یک تا پنج سال در افراد باقی می‌ماند؛ اما مدت زمانی باقی ماندن این بیماری از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.

معمولا ۱۵ درصد از افراد مبتلا به PMR به یک بیماری جدی به نام آرتریت تمپورال مبتلا می‌شوند.

علت بیماری پلی میالژیا روماتیکا

علت ایجاد بیماری PMR مشخص نیست؛ اما پزشکان اینگونه تصور می‌کنند که خود ایمنی نقش مهمی در ایجاد چنین مشکلی دارد.

منظور از خود ایمنی، حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم است. عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عفونت‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

از آنجایی که احتمال بروز این بیماری در افراد زیر ۵۰ سال بسیار نادر است، علت ایجاد آن می‌تواند مرتبط با روند پیری نیز باشد.

بیماری پلی میالژیا روماتیکا چه علائمی دارد

علائم PMR ناشی از التهاب مفصل و بافت‌های اطراف آن است و معمولا به آرامی یا ناگهانی شروع می‌شوند. معمولا احساس سفتی هنگام صبح و عدم تحرک طی دوره طولانی منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار می‌شود.

بیماری التهابی

احساس درد و سفتی باعث عدم استفاده از برخی اندام‌های بدن می‌شود که در نهایت ضعف عضلانی را به همراه دارد. اغلب افراد مبتلا به بیماری پلی میالژیا روماتیکا در دو ناحیه زیر احساس درد و سفتی دارند:

  • باسن
  • گردن
  • ران
  • بالای بازو و شانه‌ها

از سایر علائم PMR می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • اشتهای کم
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • تب

گاهی بیماری پلی میالژیا روماتیکا با بیماری جدی دیگری به نام آرتریت تمپورال نیز رخ می‌دهد که شرایط خطرناکی را برای فرد ایجاد می‌کند.

سردردهای جدید و مداوم به‌خصوص در کنار سر، حساسیت پوست، تغییرات بینایی یا درد فک هنگام غذا خوردن می‌تواند از علائم جدی این بیماری باشد.

نحوه تشخیص پلی میالژیا روماتیکا چگونه است

زمانی که به پزشک متخصص درد مراجعه می‌کنید از شما در خصوص علائم و سابقه بیماری‌هایی که دارید، سوال خواهد کرد. در ادامه معاینات فیزیکی را نیز انجام می‌دهد.

آزمایش خون برای بررسی سطح التهاب و رد شرایط احتمالی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس که منجر به علائم بیماری PMR می‌شود، انجام می‌گیرد.

پلی میالژیا روماتیکا چگونه درمان می‌شود

هدف از درمان، کاهش درد، التهاب، سفتی، درد، خستگی و در نهایت بهبود تب است. معمولا روش‌های درمانی شامل داروهای ضد التهابی و انجام تمرینات ورزشی است. 

کورتیکو استروئیدها داروهای ضد التهاب قوی هستند که منجر به کاهش التهاب، تسکین سفتی و درد می‌شوند. پس از بهبودی علائم، دوز داروهای تجویز شده کمتر خواهد شد. 

گاهی اوقات نوع خفیف بیماری PMR با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش علائم از سوی فوق تخصص درد تجویز می‌شود. انجام تمرینات ورزشی و استراحت کافی، هر دو مورد نقش بسیار مهمی در درمان پلی میالژیا روماتیکا دارند.

از اهمیت انجام تمرینات ورزشی می‌توان به این نکته اشاره کرد که منجر به حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل، قدرت عضلانی و عملکرد ضروری بدن می‌شود.

دوچرخه سواری، پیاده روی و انجام تمرین در استخر از تمرینات پیشنهادی خوب برای ورزش کردن با وجود ابتلا به این بیماری است.

باید پس از ورزش کردن نیز استراحت کافی داشته باشید تا در فرصت‌های دیگر بتوانید به اندازه کافی و با انرژی تمرینات ورزشی خود را انجام دهید.

تشخیص پلی میالژیا روماتیکا

نکات مراقبتی برای افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا

اگر برای درمان اقدام کرده باشید، علائم طی چند روز کاهش می‌یابد یا به‌طور کلی برطرف خواهد شد. بدون درمان نیز معمولا پس از یک سال خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما گاهی تا پنج سال ادامه دارد، مدت زمان این بیماری در هر فردی متفاوت است.

برای کنترل این بیماری باید این موارد را در برنامه روزانه خود داشته باشید:

  • تغذیه مناسب
  • فعالیت ورزشی
  • مصرف به موقع و کامل داروهای تجویز شده
  • استراحت کافی

زمانی که احساس سفتی در بدن برطرف شد، می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود از جمله تمرینات ورزشی بپردازید.

آشنایی با آرتریت تمپورال

همانطور که در طول مقاله ذکر کردیم، گاهی برخی از افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا، دچار بیماری آرتریت تمپورال نیز هستند، به همین جهت برای آشنایی بیشتر با این بیماری توضیحاتی داده‌ایم.

از هر ۵ نفر مبتلا به پلی میالژی روماتیکا، ۱ نفر به بیماری جدی‌تری به نام آرتریت تمپورال مبتلا می‌شوند، در این بیماری شریان‌های سر و گردن ملتهاب خواهند شد.

از علائم آرتریت تمپورال می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • سردرد ناگهانی و شدید (درد و حساسیت پوست سر)
  • درد عضلات فک هنگام غذا خوردن
  • ایجاد مشکلات بینایی مانند دوبینی یا از دست دادن بینایی

اگر هر یک از این علائم را دارید، فورا برای درمان به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی برای شما انجام گیرد. آرتریت تمپورال بر خلاف پلی میالژی روماتیکا نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد؛ چرا که اگر درمان به موقعی انجام نگیرد، منجر به از دست دادن بینایی دائمی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *