آرتروز گردن و علائم آن

علائمی که نشان می‌دهد آرتروز گردن دارید

زمانی که صحبت از آرتروز می‌شود همه افراد تصورشان تنها مشکلات مرتبط با زانو یا انگشتان متورم و دردناک است. اما اگر در گردن خود احساس سفتی می‌کنید یا هنگام چرخاندن سر، درد دارید؛ این علائم گاهی می‌تواند به‌دلیل آرتروز گردن باشد.

گردن نیز مانند سایر قسمت‌های بدن ممکن است دچار آسیب‌دیدگی و در نهایت از بین رفتن دیسک در مهره‌های گردن شود. آرتروز گردن به دو صورت ایجاد می‌شود، برخی با گذشت زمان دچار این بیماری می‌شوند و در برخی دیگر به‌دلیل آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد.

تحقیقات در این زمینه نشان داده است که اغلب افرادی که بالای ۶۰ سال دارند، دچار آرتروز گردن هستند. در ادامه علائم ناشی از آرتروز گردن را برای شما ذکر خواهیم کرد تا در صورت بروز آن تشخیص درستی از این بیماری داشته باشید.

درد ناشی از آرتروز گردن

هنگامی که آرتروز گردن در بیمار علامت‌دار شود، درد یکی از علائم مهم است که به شکل‌های متفاوتی ایجاد می‌شود: 

  • درد به تدریج شروع می‌شود و با گذشت زمان بدتر خواهد شد.
  • در مراحل اولیه بیشتر احساس سفتی و درد در گردن دارید.
  • هنگام صبح بدتر می‌شود و پس از جابه‌جایی و بلند شدن بهبود پیدا می‌کند.
  • در پایان روز مجددا درد بدتر می‌شود.
  • درد معمولا با استراحت کردن تسکین می‌یابد.
  • درد در شانه و بین تیغه‌های شانه گسترش پیدا می‌کند.
  • حساسیت هنگام لمس گردن؛ در واقع هنگام لمس احساس درد دارید.
  • منجر به اختلال در خواب شبانه شما می‌شود.
  • دچار سردرد به ویژه در پشت سر خود می‌شوید.

تمامی این حالت‌های درد ممکن است در افراد مبتلا به آرتروز گردن وجود داشته باشد. ذکر این موارد به آن معنی نیست که همه افراد مبتلا به آرتروز گردن تمامی این علائم را تجربه می‌کنند.

علائم آرتروز گردن

علائم شدید ناشی از آرتروز گردن

علاوه بر مواردی که برای شما ذکر کردیم، علائم دیگری نیز وجود دارد که در مواقع شدید این بیماری علائم را احساس خواهید کرد:

خارهای استخوانی یا استئوفیت‌ها از نشانه‌های اصلی آرتروز گردن محسوب می‌شوند. در برخی از افراد اگر رشد خارهای استخوانی بیش از حد باشد و روی عصب نخاعی تاثیر بگذارد، می‌تواند علائم رادیکولوپاتی مانند درد، گزگز، بی حسی و ضعف در شانه، دست و بازو را ایجاد کند.

اگر آرتروز به نخاع آسیب وارد کند، منجر به اختلالاتی یه نام «میلوپاتی» خواهد شد. این حالت می‌تواند علائمی مانند درد، گزگز، بی حسی در هر نقطه از بدن ایجاد کند. به‌عنوان مثال فردی که دچار تنگی کانال نخاعی گردن همراه با میلوپاتی است، امکان دارد هنگام راه رفتن یا در کنترل مثانه و روده دچار مشکل باشد.

آرتروز را با آرتریت روماتوئید اشتباه نگیرید

هم آرتروز و هم آرتریت روماتوئید می‌تواند در ستون فقرات گردنی ایجاد شود و علائم مشابهی داشته باشد. آرتریت روماتوئید بر خلاف آرتروز یک بیماری خود ایمنی است که علائم بسیاری دارد که به شرح زیر است:

  • علائم ذکر شده در رابطه با آرتروز
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • ایجاد عارضه‌های بیشتر در قسمت‌هایی مانند چشم، پوست، ریه و…

نکته دیگر این است که آرتروز گردن در اغلب مواقع مهره‌های تحتانی گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آرتریت روماتوئید در اغلب مواقع در قسمت بالایی مهره‌های گردن تاثیر می‌گذارد.

درمان آرتروز گردن

علائم کلی که خبر از آرتروز گردن می‌دهد

  • سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف در بازو، دست و پاها
  • عدم هماهنگی و مشکل هنگام راه رفتن
  • اسپاسم عضلات
  • از دست دادن کنترل مثانه و روده

اگر هریک از این علائم را داشتید، حتماً باید جهت کنترل درد و دیگر عارضه‌های ذکر شده به فوق تخصص درد مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم جهت درمان صورت گیرد.

آرتروز گردن چگونه درمان می‌شود

زمانی که به پزشک فوق تخصص درد برای درمان مراجعه می‌کنید، سعی بر آن دارد که مشکل ایجاد شده را به روش‌های غیر جراحی درمان کند. به‌طور کلی جهت درمان آرتروز گردن راهکارهای زیر به بیماری پیشنهاد می‌شود:

  • استراحت کردن
  • گرما و سرما درمانی با استفاده از کمپرس
  • کشش یا انجام حرکات ورزشی مختص به خود شما
  • مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جهت تسکین درد ناشی از التهاب
  • روش‌های کایروپراکتیک جهت کنترل دردهای شدید
  • استفاده از گردنبند‌های طبی جهت جلوگیری از حرکت و محافظت از گردن
  • انجام فیزیوتراپی
  • تزریق دارو (کورتیکو استروئیدها و بی حسی موضعی) به مفاصل ستون فقرات که معمولا به عنوان تزریق استروئید اپیدورال شناخته می‌شود.

آرتروز گردن چیست؟

عامل موثر در ایجاد آرتروز گردن

با افزایش سن، استخوان‌ها و غضروف‌هایی که در ستون فقرات هستند، به‌تدریج دچار فرسایش می‌شوند و تغییرات زیر را به همراه دارد:

دکتر محمد حسین دلشاد فوق تخصص درد و متخصص بیهوشی در زمینه درمان مشکلات ستون فقرات تخصص بسیاری دارند.

درمان دیسک گردن

درد ناشی از دیسک گردن در اغلب مواقع با روش‌های غیر جراحی قابل درمان است. ممکن است در یک دوره کوتاه نیاز به استراحت، مصرف داروهای ضد درد و فیزیوتراپی برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری باشد. نکاتی که جهت درمان باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

برخی از فعالیت‌های خاص خود را محدود کنید

گاهی ممکن است در برخی از افراد درد ناشی از دیسک گردن در حین انجام فعالیت‌های ورزشی بدتر شود. اگر گردن درد شدید باشد و به‌سمت بازو و دست انتشار یابد، با یک دوره استراحت کوتاه و محدود کردن برخی از فعالیت‌ها تسکین درد را شاهد خواهید بود:

  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند فعالیت‌های روزانه سنگین یا ورزش خودداری کنید؛
  • از حرکاتی مانند چرخاندن سر که منجر به بدتر شدن درد می‌شود، باید خودداری کنید. همچنین طرز صحیح خوابیدن جهت کنترل درد باید رعایت شود.

درمان‌های دارویی

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در کاهش التهاب موثر هستند. از آنجایی که ممکن است شدیدترین دردهای ناشی از فتق دیسک به‌دلیل التهاب ریشه‌های عصبی و سایر بافت‌ها باشد، مصرف این دسته از داروها موثر عمل می‌کند.

اگر داروهای بدون نسخه موثر نباشد، پزشک ممکن است داروهای قوی‌تری را برای مدت کوتاه تجویز کند.

دیسک گردن

فیزیوتراپی

تقویت و کشش گردن می‌تواند در کاهش و تسکین درد موثر عمل کند. زمانی که عضلات گردن ضعیف باشد، سر در وضعیت نامناسبی (جلو یا عقب) قرار می‌گیرد و در نهایت باعث درد ناشی از دیسک گردن خواهد شد.

تزریق جهت درمان دیسک گردن

از دیگر اقداماتی که پزشک فوق تخصص درد جهت درمان و تسکین درد ناشی از فتق دیسک برای بیماران خود در نظر می‌گیرد، تزریقات است. در این روش از فلوروسکوپی و ماده حاجب برای قرارگیری دقیق سوزن در ستون فقرات کمک می‌گیرند.

هدف از تزریق، تسکین درد در قسمت‌هایی مانند ریشه‌های عصبی، رگ‌های خونی و نخاع، بدون آسیب رساندن به ساختار ستون فقرات است. انواع تزریقاتی که برای بیماران انجام می‌گیرد:

تزریق اپیدورال به گردن

به محل تریگرپوینت‌ها تزریق می‌شود تا التهاب کاهش پیدا کند. این نوع تزریق رایج‌ترین درمانی است که برای بیرون زدگی دیسک در نظر گرفته می‌شود.

تزریق ریشه عصبی

محلول استروئید بین مهره و نزدیک ریشه عصبی تزریق می‌شود. از این روش جهت تشخیص دقیق محل درد نیز استفاده می‌شود.

دیگر روش‌های غیر جراحی برای دیسک گردن

سرما یا گرما درمانی

به‌مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از کمپرس آب سرد جهت کاهش التهاب و تسکین درد استفاده کنید. استفاده از کمپرس آب گرم نیز به همین گونه است، این نکته را به یاد داشته باشید برای استفاده مجدد، می‌بایست ۲ ساعت صبر کنید.

انجام حرکت کششی گردن

انجام حرکات کششی گردن منجر به کاهش و تسکین درد می‌شود؛ چراکه، فشار از روی دیسک و ریشه‌های عصبی برداشته می‌شود.

ماساژ درمانی

یک ماساژ ملایم به شل شدن عضلات و افزایش جریان خون کمک می‌کند و در نتیجه تسکین درد را احساس خواهید کرد. اگر حین ماساژ دادن احساس درد داشتید، نباید دیگر ادامه دهید.

آرتروز گردن و چشم درد

التهابی که مفصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بر چشمان شما نیز تاثیر داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده در این خصوص التهاب مفاصل ناشی از آرتریت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله چشم‌ها نیز آسیب برساند.

علائم آرتروز گردن و دست

اگر این اتفاق رخ دهد علائم ممکن است شامل ضعف و بی حسی در دست‌ها، بازوها و انگشتان نیز باشد. از علائم دیگر می‌توان به مواردی از جمله از دست دادن تعادل، مشکل در راه رفتن، ضعف در دست و پاها و اسپاسم عضلانی در گردن و شانه اشاره کرد.

آرتروز گردن و سردرد

سردردهایی که از آرتریت گردن ناشی می‌شود، در واقع به عنوان سردرد اولیه شناخته نمی‌شود. در واقع دردی است که از ناحیه آسیب‌دیده به سر سرایت می‌کند و تصور شما این است که سردرد دارید.

به سردردهای ثانویه، سردرد سرویکوژنیک گفته می‌شود که به دلیل شرایط دیگری رخ می‌دهد. در این مورد تخریب دیسک و مهره‌های گردن منجر به سردرد ثانویه می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *