زایمان طبیعی با تزریق برای بی حسی

تزریق اپیدورال چه تاثیری بر زایمان طبیعی دارد

در گذشته اغلب مادران به‌دلیل درد از انتخاب زایمان طبیعی صرف‌نظر می‌کردند. اما امروزه به‌علت پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی شاهد هستیم، زایمان طبیعی بدون درد کاملا امکان‌پذیر است. 

شاید این روش از زایمان، کمی برای شما عجیب و باورنکردنی باشد. به همین جهت ما قصد داریم در این مقاله اطلاعاتی را برای شما ذکر کنیم تا با این روش بی‌دردی کاملا آشنا شوید.

تزریق اپیدورال جهت بی‌دردی زایمان طبیعی چگونه و چه زمانی انجام می‌شود

هنگام شروع دردهای زایمان، پزشک متخصص بیهوشی یک سوزن و لوله‌ای به نام کاتتر در در بین مهره‌های کمری و در فضای اپیدورال وارد می‌کند، سپس سوزن خارج می‌شود و تنها کاتتر در آن فضا باقی می‌ماند. 

وجود این کاتتر برای انجام تزریق مجدد اپیدورال است که دیگر نیازی به سوزن زدن برای مادر نباشد. دارو از طریق کاتتر به‌صورت کنترل شده به فضای اپیدورال می‌رود و موجب کنترل درد خواهد شد. سپس سوزن خارج می‌شود و تنها کاتتر باقی خواهد ماند.

در هر زمان می‌توان تزریق اپیدورال را انجام داد، گاهی برخی از ابتدای شروع درد و گاهی پس از مدتی که از درد می‌گذرد، می‌خواهند بی‌درد شوند. 

اما بخشی از این تصمیم که چه زمانی تزریق اپیدورال برای مادر انجام گیرد، بسته به اجازه پزشک متخصص زنان تعیین خواهد شد. در نهایت پس از تزریق، مادر کاملا بی‌درد می‌شود و زایمان خوبی را تجربه خواهد کرد.

آیا در حین تزریق اپیدورال، مادر دردی احساس خواهد کرد

پزشک متخصص بیهوشی قبل از اینکه تزریق را انجام دهد، قسمت مورد نظر را بی‌حس می‌کند، در نهایت مادر تنها لحظه‌ای احساس سوزش خواهد داشت. 

به‌طور کلی به‌دلیل اینکه بی‌حسی در این قسمت انجام می‌شود، مادر درد بسیار کم و ناچیزی در حین تزریق اپیدورال احساس می‌کند. اغلب افراد بیشتر زمانی که سوزن وارد می‌شود، فشار را حس خواهند کرد.

اپیدورال چه نتیجه‌ای برای خانم‌های باردار خواهد داشت

با تزریق اپیدورال، تنها درد مادر برطرف می‌شود و او کاملا حس خواهد داشت. اغلب افراد تصور می‌کنند زمانی که این تزریق برای مادر انجام می‌گیرد، دیگر قادر به حرکت کردن نیست.

اما از آنجایی که تزریق تنها موجب بی‌دردی می‌شود، مادر کاملا قادر به حرکت کردن است. به‌طور کلی او در حین زایمان کاملا هوشیار است و قادر به انجام هر حرکتی جهت کمک به تسریع روند به دنیا آوردن نوزاد خود خواهد بود.

در مرحله دوم مادر کاملا قادر است به دلیل داروی بی‎دردی که با استفاده از اپیدورال دریافت کرده، جهت تسریع زایمان، فشار وارد کند. اثر تزریق اپیدورال تقریبا پس از ۱۵ دقیقه احساس خواهد شد.

بی‌دردی تا چه مدتی باقی خواهد ماند

نباید نگرانی در خصوص مدت‌زمان بی‌دردی باشید؛ چراکه با استفاده از کاتتر تا زمانی که مادر نیاز داشته باشد، اپیدورال برای او تزریق می‌شود. نیاز هر مادر جهت دریافت اپیدورال می‌تواند متفاوت باشد.

آیا با تزریق اپیدورال روند زایمان طبیعی کند می‌شود

هیچ شواهدی در خصوص اینکه تزریق اپیدورال منجر به کند شدن روند زایمان می‌شود، وجود ندارد. پس از اینکه اپیدورال را دریافت کردید، فشار را احساس می‌کنید و به دلیل بی‌حس نشدن، روند زایمان کند نخواهد شد.

شواهدی در این خصوص وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق اپیدورال با آرامشی که به مادر می‌دهد، منجر به تسریع مرحله اول زایمان خواهد شد.

آیا اپیدورال به نوزاد آسیبی می‌رساند

مقدار دارویی که از طریق اپیدورال به نوزاد منتقل می‌شود، بسیار ناچیز است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انجام تزریق بی‌دردی منجر به آسیب نوزاد می‌شود، وجود ندارد.

آیا تزریق اپیدورال در زایمان طبیعی عارضه‌ای را به‌همراه دارد

اپیدورال یک روش بی‌دردی بسیار ایمن است و خطری برای مادر و نوزاد ایجاد نخواهد کرد. اما گاهی ممکن است عارضه‌های کوتاه مدتی را به‌همراه داشته باشد که این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

کاهش فشارخون

این دارو زمانی که تزریق می‌شود، ممکن است منجر به کاهش فشارخون مادر شود و ضربان قلب نوزاد را کاهش دهد. جهت پیشگیری از کاهش فشارخون، سرم برای مادر زده می‌شود تا فشار کاملا کنترل شود.

سردرد

در برخی از مواقع نادر، سوزنی که تصادفی به کیسه حاوی مایع مغزی- نخاعی وارد می‌شود و به بیرون نشت پیدا می‌کند، منجر به سردرد مادر خواهد شد. اما این عارضه تنها مدت کوتاهی ایجاد می‌شود و توسط پزشک نیز قابل کنترل است.

بیشتر بخوانید: آیا زایمان طبیعی بی‌درد عوارضی دارد؟

چه مواقعی اپیدورال برای مادر تزریق نمی‌شود

گاهی ممکن است به تشخیص پزشک داروی اپیدورال را برای مادر تزریق نکنند:

  • افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف کرده باشند.
  • تعداد پلاکت کمی داشته باشند.
  • افرادی که در پشت کمر دچار عفونت شده باشند.
  • مادر دچار عفونت خون باشد.
  • اگر روند زایمان با سرعت رخ دهد و زمان کافی برای تزریق وجود اپیدورال نداشته باشد.

امروزه به لطف وجود متخصص بیهوشی، تزریق اپیدورال برای مادرانی که انتخابشان زایمان طبیعی بدون درد است، انجام می‌شود. 

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *