بلوک عصب سلیاک برای درمان دردهای مزمن شکمی

بلوک عصب سلیاک برای درمان دردهای مزمن شکمی

بلوک عصب سلیاک یکی از روش‌های رایج برای درمان دردهای مزمن شکمی‌ست. شبکه سلیاک یک دسته عصبی است، که در قسمت فوقانی شکم، پشت پانکراس و نزدیک آئورت قرار دارد. در حقیقت اعصاب سلیاک پانکراس، صفرا، مثانه، روده، کبد و معده را به مغز و نخاع متصل می‌کند. گاهی تومورهای پانکراس باعث فشار و آسیب رساندن به این اعصاب می‌شود و در نهایت منجر به درد خواهد شد.

منظور از بلوک عصب سلیاک چیست

منظور از بلوک سلیاک، تزریق داروی مسکن است که منجر به تسکین دردهای شکمی می‌شود، معمولا اینگونه دردها به‌دلیل سرطان و پانکراتیت یا پانکراس مزمن ایجاد می‌شود.

شبکه سلیاک دسته‌ای از اعصاب است که آئورت و شریان اصلی را احاطه کرده است. مسدود کردن این عصب می‌تواند از انتقال درد جلوگیری کند و دیگر احساس درد نداشته باشید.

کاربرد تزریق بلوک عصبی سلیاک

بیماران مبتلا به سرطان پانکراس معمولا دردهای شدید شکمی را تجربه می‌کنند. این دسته از افراد برای کنترل دردهای خود به‌طور مداوم از داروهای مسکن و ضد درد استفاده می‌کنند.

مصرف داروهای مسکن در طولانی مدت می‌تواند عوارض جانبی مانند یبوست ایجاد کند. بلوک عصب سلیاک به بیماران کمک می‌کند تا از ایجاد درد جدی جلوگیری شود. بیماران باید این نکته را در نظر داشته باشند که تزریق بلوک عصب سلیاک درد بیماران را به صفر نمی‌رساند؛ اما تا حد زیادی می‌تواند منجر به بی‌دردی و نیاز کمتر به مصرف دارو شود.

نحوه تزریق بلوک عصب سلیاک چگونه است

  • ابتدا یک داروی آرام‌بخش برای شما تزریق می‌شود، سپس باید روی شکم دراز بکشید.
  • پزشک با استفاده از بی حسی موضعی قسمتی را که تزریق انجام می‌گیرد بی‌حس می‌کند، سپس با استفاده از اشعه ایکس سوزن به قسمت مورد نظر هدایت می‌شود.
  • سوزنی نازک در کنار ستون فقرات وارد و داروی بی‌حسی برای بیمار تزریق می‌شود.
  • سوزن دیگری را در سمت دیگر ستون فقرات وارد می‌کنند.
  • داروهای بی دردی مانند اپی نفرین، کلونیدین یا استروئید برای تسکین درد تزریق می‌شود.
  • معمولا این روش درمانی کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و همان روز می‌توانید به خانه بازگردید.

تاثیرگذاری تزریق شبکه بلوک عصبی سلیاک جهت بی دردی

مدت تسکین درد پس از تزریق این دارو برای هر فردی متفاوت است. برای برخی از افراد بلوک شبکه عصب سلیاک می‌تواند هفته‌ها منجر به تسکین درد شود. گاهی اثر بی‌دردی برای برخی از افراد تا سال‌ها باقی خواهد ماند.

در واقع اغلب افراد می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. معمولا برای اینکه بی دردی ادامه داشته باشد، به تزریقات بیشتری نیاز خواهد بود.

آیا تزریق بلوک عصب سلیاک عوارضی دارد

خطرات ناشی از این نوع بلوک بسیار نادر است. با این حال ممکن است برخی از بیماران دچار کبودی و احساس درد قسمتی که تزریق کرده‌اند، شوند. عارضه جدی احتمالی بلوک عصبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • خونریزی

عارضه‌های نه چندان جدی بلوک عصب سلیاک شامل افت فشار خون و اسهال است. پزشک فوق تخصص درد تمامی این عارضه‌های احتمالی را می‌داند و داروهایی را برای کنترل درد در نظر خواهد گرفت.

پس از تزریق بلوک عصب سلیاک

ممکن است احساس گرما و درد شکمی کمتری داشته باشید. احتمال اینکه در قسمت بیرونی شکم احساس بی‌حسی یا ضعف داشته باشید هم وجود دارد؛ اما با از بین رفتن اثرات داروی بی حسی این مشکل برطرف می‌شود.

می‌توانید بلافاصله پس از تزریق، رژیم غذایی معمول خود را داشته باشید؛ اما نباید به مدت ۲۴ ساعت فعالیت‌های سنگین و دشوار مانند رانندگی را انجام دهید.

اثر بلوک عصب سلیاک ممکن است تا چندین روز ادامه داشته باشد، برای تاثیر طولانی مدت داروی سلیاک، نیاز به چندین‌بار تزریق خواهد بود که در صورت نیاز، پزشک به شما خواهد گفت.

مطالب مرتبط: بلوک اعصاب ایلیواینگوینال

تزریق بلوک عصب سلیاک برای چه افرادی مناسب است

در صورتی که فردی دچار درد مزمن شکمی باشد، به ویژه به‌دلیل سرطان‌های شکم، درد را تجربه کند و با مصرف داروهای مسکن درد کنترل نشود، تزریق بلوک عصب سلیاک گزینه مناسبی است. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، احتمال تسکین درد و تاثیر تزریق بلوک عصب سلیاک بیشتر خواهد بود.

بیماری‌هایی که با بلوک عصب سلیاک درمان می‌شود؟

بیماری‌هایی که نیاز به انجام بلوک عصب سلیاک دارد به شرح زیر است:

  • پانکراتیت (نوع حاد و مزمن)
  • کلانژیوکارسینوما
  • بیماری التهابی روده
  • دل درد مکرر
  • سرطان دستگاه گوارش
  • بیماری کرون

بلوک عصب سلیاک تا چه حد موثر است؟

معمولا این روش درمانی برای تسکین دردهای مزمن در نواحی ذکر شده در قسمت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج نشان می‌دهد که تا ۸۵ درصد بیماران تسکین درد را تجربه می‌کنند.

کلام آخر

دردهای شکمی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی با بررسی و تشخیص علت ایجاد درد می‌توان بهترین و موثرترین درمان را برای آن در نظر گرفت. زمانی که فردی به‌دلیل بیماری‌های جدی دچار دردهای مزمن و طاقت فرسا می‌شود، در این مواقع است که تنها فوق تخصص درد در کلینیک درد می‌تواند درمان و تسکینی برای این بیماران در نظر بگیرد.

تزریق بلوک عصبی سلیاک می‌تواند بهترین گزینه جهت کنترل درد بیماران مبتلا به دردهای شکمی مزمن باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *