صافی کف پا

کف پای صاف و عارضه‌های ناشی از آن

کف پای صاف به حالتی گفته می‌شود که در یک یا هر دو کف پا قوس بسیار کمی وجود داشته باشد. هنگام ایستادن، کف پا کاملا روی زمین قرار می‌گیرد یا تنها فاصله بسیار کمی از کف پا تا زمین وجود دارد.

قوس پا معمولا از سن ۶ سالگی در هر فردی ایجاد می‌شود. تقریبا از هر ۱۰ نفر ۲ نفر دچار کف پای صاف هستند. 

معمولا صافی کف پا مشکلی ایجاد نمی‌کند، در صورتی که منجر به درد یا مشکلات دیگری شود نیاز به درمان خواهد داشت.

زمانی می‌گوییم کف پا صاف است، که فردی هنگام ایستادن هیچ قوسی در کف پای خود مشاهده نکند. همه نوزادان هنگامی که متولد می‌شوند هیچ قوسی در کف پای خود ندارند، در حقیقت این قوس پا در اوایل کودکی ایجاد می‌شود.

اگر قوس کف پا شکل نگیرد، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و در راه رفتن فرد تاثیر می‌گذارد. انجام برخی از ورزش‌های کششی می‌تواند جهت رفع چنین مشکلی موثر باشد.

انواع صافی کف پا

صافی کف پا از کودکی یا در بزرگسالی، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. در ادامه انواع صافی کف پا را برای شما ذکر خواهیم کرد:

انواع صافی کف پا

انعطاف پذیر

کف پای انعطاف پذیر رایج‌ترین نوع آن است. زمانی که در حالت ایستاده قرار ندارید، شاهد قوس کف پای خود هستید. زمانی که می‌ایستید و وزن به پای شما وارد می‌شود، قوس پا از بین می‌رود.

کف پای صاف انعطاف پذیر در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شود، هر دو پار را درگیر می‌کند و با افزایش سن بدتر می‌شود. تاندون‌ها و رباط‌های قوس پا می‌توانند منجر به کشش، پارگی و تورم شوند.

صافی کف پا ریجید یا سفت و سخت

در این نوع از صافی کف پا فرد در هیچ حالتی، نشستن یا ایستادن قوسی در کف پای خود ندارد، در اغلب مواقع در نوجوانی ایجاد می‌شود و با افزایش سن بدتر خواهد شد.

بیمار گاهی ممکن است احساس درد داشته باشد. خم کردن پاها با سمت بالا یا پایین و حرکت دادن آنها به طرفین کمی دشوار است. این نوع از صافی کف پا ممکن است روی یک یا در هر دو پا تاثیر بگذارد.

به‌صورت اکتسابی در بزرگسالی

معمولا افراد در بزرگسالی دچار این نوع از صافی کف پا می‌شوند. این عارضه در بزرگسالی می‌تواند منجر چرخش پا به سمت بیرون شود و حالت دردناکی را ایجاد کند. 

شایع‌ترین علت ایجاد آن التهاب یا پارگی تاندون پا است که قوس پا را محافظت و پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: تعریق بیش از حد کف دست، پا و بدن

تالوس عمودی

برخی از نوزادان دچار مشکل مادرزادی به نام تالوس عمودی هستند که از ایجاد قوس در کف پا جلوگیری می‌کند. در این مواقع استخوان تالوس در مچ در حالت نامناسبی قرار دارد.

علت ایجاد کف پای صاف چیست

صافی کف پا ممکن است به‌صورت ژنتیکی در شما ایجاد شده باشد. معمولا با افزایش سن کودک قوس کف پا نیز ایجاد می‌شود. میزان این قوس در هر فردی متفاوت است.

برخی قوس زیادی دارند، در حالی که برخی دیگر قوس بسیار کمی در پای خود دارند و در عده دیگر به هیچ وجه ایجاد نمی‌شود و به‌صورت کف پای صاف باقی می‌ماند.

صافی کف پا

ممکن است افرادی به‌صورت اکتسابی در بزرگسالی دچار چنین مشکلی شوند. به‌طور کلی برخی از مواردی که احتمال ایجاد صافی کف پا را افزایش می‌دهد به شرح زیر است:

  • آسیب به تاندون آشیل  (تاندونیت آشیل)
  • شکستگی استخوان
  • فلج مغزی
  • دیابت
  • سندرم داون
  • افزایش فشار خون
  • افزایش وزن یا چاقی
  • بارداری
  • روماتیسم مفصلی

صافی کف پا چه علائمی دارد

بسیاری از افراد مبتلا به صافی کف پا درد یا مشکل دیگری را احساس نمی‌کنند؛ اما، گاهی برخی از انواع کف پا می‌تواند منجر به مشکلاتی برای بیماران شود. علائم احتمالی ناشی از صافی کف پا به شرح زیر است:

  • گرفتگی عضلات پا
  • درد عضلانی در پا یا ساق پا
  • درد در مچ، پاشنه، کف پا یا به‌طور کلی در قسمت بیرونی پا
  • بیرون‌زدگی قسمت جلوی پا و انگشتان پا
  • درد هنگام راه رفتن یا تغییر در نحوه راه رفتن

صافی کف پا چگونه تشخیص داده می‌شود

پزشک می‌تواند تنها با بررسی علائم و مشاهده کف پا یا نحوه راه رفتن شما این عارضه را تشخیص دهد. گاهی جهت تشخیص ساختار استخوان، اشعه ایکس را از بیمار درخواست می‌کند.

کف پای صاف چگونه درمان می‌شود

همانطور که پیش از این برای شما ذکر کردیم اغلب افرادی که دچار کف پای صاف هستند، دچار مشکلی نیستند و طبیعتا نیازی به درمان ندارند. 

اگر دچار درد یا سفتی در پای خود هستید، ممکن است فوق تخصص درد درمان‌های غیر جراحی را برای کنترل درد برای شما در نظر بگیرد.

درمان‌هایی که معمولا برای این افراد در نظر گرفته می‌شود شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، استراحت و استفاده از یخ برای تسکین التهاب و درد موثر است.
  • درمان‌های فیزیکی برای کشش و تقویت تاندون‌ها و تنگی عضلات می‌تواند منجر به انعطاف‌پذیری و تحرک شود.
  • استفاده از ارتزهای پا، بریس‌های پا و کفش‌های طبی مناسب نیز تاثیرگذار است.

هیچ راهی برای جلوگیری از صافی کف پا وجود ندارد، تنها با داشتن وزن متناسب ممکن است بتوانید از ایجاد درد در کف پای خود جلوگیری کنید.

تالوس عمودی

سخن آخر

بیشتر افرادی که دچار صافی کف پا هستند با درمان‌های غیر جراحی درمان می‌شوند. برخی از افراد به‌طور کلی به هیچ درمانی نیاز ندارند. 

صافی کف پا ممکن است خطر برخی از مشکلات را افزایش دهد که این موارد به شرح زیر است:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *