سردرد صبحگاهی و راهکار درمانی

علت سردرد صبحگاهی بعد از بیدار شدن

سردرد صبحگاهی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی هنگامی‌ که خواب کافی نداشته‌اید یا استرسی که روز قبل تجربه کرده‌اید، منجر به سردرد صبحگاهی می‌شود.

سردردهایی که هنگام صبح پس از بیدار شدن رخ می‌دهد، ممکن است به دلیل تغییر فیزیولوژی در بدن باشد. 

علاوه بر این، امکان اینکه بدن شما در این مدت آدرنالین بیشتری بسازد، وجود دارد و در نتیجه باعث ایجاد حملات میگرن خواهد شد. 

رایج‌ترین سردرد صبحگاهی به شرح زیر است:

سردردهای مرتبط با آپنه خواب نیز در اوایل صبح رخ می‌دهد. مطالعاتی نشان داد که از هر ۵ نفر، ۱ نفر به دلیل عارضه آپنه خواب دچار چنین سردردی می‌شود. همچنین حملات میگرنی ممکن است هنگام صبح رخ دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این خصوص، مشخص شده است افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، دو تا هشت برابر بیشتر از افراد عادی دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند.

آشنایی با انواع سردردهای صبحگاهی

ممکن است درد به‌صورت خفیف یا ضربان‌دار باشد. گاهی برخی از افراد تنها کمتر از یک ساعت یا برای مدت طولانی درد را تجربه می‌کنند. 

به‌طور کلی سردردهایی که هنگام صبح در افراد رخ می‌دهد، به شرح زیر است:

از دیگر شرایطی که منجر به سردرد صبحگاهی می‌شود به شرح زیر است:

بی خوابی

بی خوابی منجر به تغییراتی در الگوی خواب شما می‌شود و در نهایت باعث کم خوابی خواهد شد. به‌طور کلی کم خوابی یکی از دلایل شایع سردرد صبحگاهی است و می‌تواند منجر به سردرد میگرنی شود.

حتما برای جلوگیری از سردرد صبحگاهی اقدامی جهت درمان بی خوابی خود بکنید. گاهی اوقات ممکن است برای شما دارو تجویز شود تا خواب راحت و کافی داشته باشید.

علت سردرد صبحگاهی

افسردگی یا اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد اختلالات رفتاری و همچنین دوره‌های میگرن با یکدیگر رخ می‌دهد، در واقع داشتن هر یک از این موارد نشان‌دهنده احتمال ابتلا به دیگری است.

علاوه بر این شرایط، سلامت روان نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند خطر سردرد صبحگاهی را افزایش دهد.

در صورتی که دچار افسردگی یا اضطراب هستید، باید برای جلوگیری از سردرد صبحگاهی اقدام به درمان کنید.

خر و پف یا آپنه خواب

آپنه خواب از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به سردرد صبحگاهی شود. آپنه خواب حالتی است که منجر به توقف تنفس هنگام خواب می‌شود. 

در صورتی که علت سردرد صبحگاهی آپنه خواب باشد، طی نیم ساعت برطرف می‌شود. برای رهایی از سردرد به متخصص درد مراجعه کنید.

دندان قروچه کردن

دندان قروچه کردن یا فشردن دندان‌ها به یکدیگر از دیگر مواردی است که باعث اختلال خواب می‌شود. این دسته از افراد در اغلب مواقع دچار سردرد صبحگاهی می‌شوند؛ اما ممکن است همه اینطور نباشند.

سردردی که به دلیل دندون قروچه ایجاد می‌شود، در نزدیکی شقیقه‌ها احساس خواهد شد. این عارضه همچنین باعث آسیب دندان‌ها و درد فک می‌شود.

کشیده شدن عضلات

در برخی از مواقع سردرد صبحگاهی می‌تواند به دلیل کشیدگی عضلات باشد. باید به حالت خوابیدن خود و همچنین در انتخاب نوع بالشت دقت داشته باشید.

استفاده از بالشت مناسب و استاندارد به شما کمک می‌کند تا حالت گردن و ستون فقرات مناسب باشد. 

به‌طور مثال استفاده از بالشت‌های بسیار نرم، گردن شما را تا حد استاندارد بالا نگه نمی‌دارد و همچنین بالشت‌های سخت ممکن است سر را بسیار بالا نگه دارد که در نهایت منجر به کشیده شدن عضلات می‌شود.

سردرد تنشی

مصرف الکل

سردردهای صبحگاهی ممکن است به دلیل مصرف الکل باشد. اگر الکل زیادی خورده باشید، احتمال اینکه شب خواب راحتی نداشته باشید، وجود دارد و منجر به چنین سردردی می‌شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

سردرد صبحگاهی گاهی می‌تواند مربوط به فک شما باشد. اختلالات مفصل گیجگاهی فکی ممکن است باعث درد، سفتی و ایجاد صدا در فک و در نهایت سردرد شود.

بیشتر بخوانید: انواع سردرد

معمولا برای کنترل علائم این عارضه به بیماران چنین نکاتی پیشنهاد می‌شود:

  • مصرف غذاهای نرم و پرهیز از مصرف غذاهای سفت و چسبنده
  • محدود کردن حرکات فک تا حد امکان
  • کاهش استرس
  • تمرینات کششی فک

مصرف برخی از داروهای خاص

گاهی مصرف برخی از داروها ممکن است در خوابیدن شما تداخل ایجاد کند و در نهایت منجر به سردرد صبحگاهی شود. 

مثلا برخی از داروها مانند بنزودیازپین‌ها که برای درمان اختلالات خواب استفاده می‌شوند، ممکن است باعث تحریک یا تشدید سردرد شود.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که اگر برای درمان سردرد صبحگاهی بیش از حد داروی مسکن مصرف کنید، شما را در معرض بدتر شدن سردرد قرار خواهد داد.

خوابیدن بیش از حد

خواب زیاد یک عامل محرک در ایجاد سردرد صبحگاهی است. چنین مشکلی به دلیل ایجاد اختلال در ریتم شبانه‌روزی و مسیرهای عصبی در مغز است.

بهترین راه جلوگیری از سردرد صبحگاهی در این مواقع، خوابیدن و بیدارشدن در ساعت معینی است. خواب زیاد می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی یا یک بیماری زمینه‌ای باشد، در این مورد حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

سردرد خوشه ای

تومور

گاهی اوقات افراد ممکن است به دلیل تومور مغزی سردرد صبحگاهی را تجربه کنند. در صورتی که تنها این علائم را داشته باشید، بعید است که تومور مغزی داشته باشید.

مطالب مرتبط: علت سردردهای همیشگی چیست

در صورتی که تومور مغزی وجود داشته باشد، علائمی‌ که همراه آن ممکن است داشته باشید به شرح زیر است:

  • تشنج
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف یا فلج
  • مشکلات گفتاری
  • تغییر شخصیت

سایر شرایط

ممکن است به دلایل دیگری سردردهای صبحگاهی را تجربه کنید، موارد احتمالی از جمله فشار خون بالا و بیماری اسکلتی عضلانی ممکن است منجر سردرد صبحگاهی شود.

درمان سردرد صبحگاهی بعد از بیدار شدن

سردردهای مرتبط با اختلال خواب مانند آپنه خواب، بی‌خوابی یا دندون قروچه باید برای درمان به پزشک مراجعه شود. 

ممکن است راهکارهایی مانند دارو درمانی، محافظ دندان قروچه، روان درمانی و… بسته به مشکلی که بیمار دارد، برای او در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر راهکارهای درمانی که برای رفع سردرد صبحگاهی در نظر می‌گیرند به شرح زیر است:

وضعیت سلامت روان

اگر سردرد صبحگاهی ناشی از افسردگی یا اضطراب باشد، متخصص با راهکارهایی از جمله دارو درمانی و تراپی یا ترکیبی از این دو روش، این مشکل را درمان می‌کند.

کشیدگی عضلات

اگر مشکل گردن درد به دلیل کشیدگی عضلانی باشد، تغییر حالت بدن هنگام خوابیدن یا استفاده از بالش جدید می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

مصرف الکل

مصرف زیاد الکل در اغلب مواقع منجر به سردرد صبحگاهی می‌شود، برای کنترل یا ترک مصرف الکل، حتما باید به متخصصین در این زمینه مراجعه کنید.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

پزشک یا دندانپزشک می‌تواند به رفع این عارضه کمک کند. در صورتی که این اختلال درمان شود، در نهایت این درد نیز رفع خواهد شد.

داروها

سردردهای ناشی از مصرف دارو معمولا باید با کمک پزشک برطرف شوند. حتی اگر علت درد مصرف داروی بدون نسخه باشد، باید به پزشک مراجعه شود تا با توجه به شرایطی که دارید، درمان در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط: سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو

پرخوابی

معمولا می‌توانید سردردهای ناشی از پرخوابی را با ایجاد برنامه زمانی خواب و بیداری ثابت و منظم و همچنین ایجاد یک محیط خواب راحت، برطرف کنید.

تومور یا سایر شرایط

درمان سردرد صبحگاهی با توجه به شرایطی که دارید، ابتدا با درمان بیماری زمینه‌ای آغاز می‌شود و در صورت نیاز متخصص درد بیمار را به پزشکان دیگر برای رفع بیماری زمینه‌ای ارجاع می‌دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *