کمردرد ناشی از کرونا، از علائم دیگر این ویروس

کمردرد ناشی از کرونا، از علائم دیگر این ویروس

از آنجایی که کرونا یک بیماری جدید است و اطلاعات در این باره کامل نیست، هرچه از باقی ماندن آن می‌گذرد، متوجه علائم بیشتر و عارضه ناشی از این بیماری می‌شویم. در ابتدا همه ما تصور می‌کردیم تنها علائمی شایع مانند سرفه یا تنگی نفس در افراد ایجاد می‌شود.

پس از گذشت مدتی متوجه شدند، که بسیاری از افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، علائمی مانند درد عضلانی مثل کمردرد ناشی از کرونا را تجربه می‌کنند. در این روزهای کرونایی اگر دچار درد عضلانی شده‌اید، باید به ابتلا به این بیماری مشکوک شوید و آزمایشات لازم را برای تشخیص انجام.

در ادامه در خصوص یکی از علائم احتمالی این بیماری، یعنی کمردرد اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کمر درد در کرونا

طبق تحقیقاتی که در خصوص این بیماری انجام گرفته است، متوجه شده‌اند افرادی که دچار کرونا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، متاسفانه همچنان پس از گذشت مدتی عارضه‌های ناشی از کرونا را تجربه می‌کنند. یکی از این موارد احساس درد در قسمت پایینی، بالا و میانی کمر است.

همانطور که پیش از آن برای شما گفتیم، درد عضلانی از نشانه‌های رایج این ویروس است که کمر درد در کرونا در این گروه قرار داده می‌شود. در این مواقع اگر پس از بهبودی ویروس این دردها ادامه داشت، باید به بهترین فوق تخصص درد مراجعه کنید تا درمان‌های موثر برای شما جهت تسکین درد انجام گیرد.

کمردرد ناشی از کرونا

علت ایجاد کمردرد ناشی از کرونا چیست

زمانی که دچار این بیماری می‌شوید، بدن برای مقابله با ویروسی که متعلق به بدن نیست، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. در حقیقت درد مفصل به‌دلیل پاسخ التهابی بدن به ویروس کروناست.

این ویروس منجر به لرزش، بدن درد و محدود شدن حرکت در بیمار می‌شود. اگر بخواهیم به‌طور کلی به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم، که کمردرد یا دردهای عضلانی نتیجه سلول‌های ایمنی است که اینترلوکین‌ها را آزاد می‌کنند. 

اینترلوکین‌ها پروتئین‌هایی هستند، که برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دردهای پس از کرونا را مطالعه کنید.

کمردرد در کرونا چه احساسی در بیمار ایجاد می‌کند

اگر درد عضلانی یا کمردرد شما همراه با علائم زیر همراه باشد می‌تواند نشانه ویروس کرونا باشد که نیاز به بررسی توسط پزشک دارد:

  • سرفه خشک
  • تب
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • سردرد
  • گلو درد
  • و…

حال کمر درد در کرونا، احساسی مانند گرفتگی کمر یا اسپاسم را در پشت کمر بیمار ایجاد می‌کند. 

ویروس کرونا از آنجایی که منجر به افزایش پاسخ التهابی بدن در ریه و مغز و قسمت‌های دیگر از بدن می‌شود، بیمار ممکن است تا ماه‌ها پس از برطرف شدن این ویروس سردرد و درد در قسمت‌های عضلانی خود داشته باشد.

تنها داشتن کمردرد لزوما به معنی ابتلا به کرونا نیست

با این حال که درد عضلانی یا کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از ویروس کرونا باشد؛ اما اگر تنها این علائم را دارید، لزوما به این معنی نیست که دچار ویروس کرونا شده‌اید. گاهی برخی از بیماری‌ها و شرایط شما می‌تواند منجر به درد در این اندام شود.

به‌طور مثال مواقعی که زیاد می‌نشینید یا وضعیت بدن شما هنگام نشستن یا ایستادن در حالت نامناسبی قرار دارد، می‌تواند منجر به کمردرد شود. علاوه بر این عوارض دیگری همچون آسیب‌دیدگی ورزشی، آرتروز، فتق دیسک یا حتی پوکی استخوان منجر به چنین علائمی‌ می‌شود.

اگر درد در ناحیه کمر بیش از چند هفته ادامه داشت و با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا کرد، حتما نیاز به بررسی توسط پزشک خواهد داشت.

درمان کمردرد ناشی از کرونا، از علائم دیگر این ویروس

کمردرد در کرونا چگونه درمان می‌شود؟

اگر علائم خفیف باشد، پزشک به شما توصیه می‌کند که با استراحت کردن و انجام راهکارهای خانگی درد خود را تسکین دهید. به‌طور مثال می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن برای تسکین درد و تب ناشی از این ویروس استفاده کنید.

علاوه بر این یک راهکار ساده و موثر دیگر این است که کمپرس آب گرم را در پشت خود بگذارید. همچنین استراحت کردن و نوشیدن آب کافی برای درمان بی‌اثر نخواهد بود.

گاهی درد بیمار با هیچ یک از روش‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کند و تا چندین هفته ادامه دارد. در این مواقع می‌بایست درمانی از سوی پزشک برای بیمار در نظر گرفته شود. 

تزریق داروهای استروئیدی یکی از مواردی است که پزشک فوق تخصص درد ممکن است برای بیمار در نظر بگیرد، که اثربخشی خوبی برای کمردرد ناشی از کرونا برای بیمار خواهد داشت.

برای کمردرد ناشی از کرونا چی خوبه؟

هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای درمان حتما مایعات زیادی بنوشید. علاوه بر این باید استراحت کافی داشته باشید؛ چرا که سیستم ایمنی در حال مبارزه با التهاب و عفونت ناشی از این بیماری است.

در صورت نیاز به تسکین درد فوری، می‌توانید با مشورت پزشک از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید؛ اما نباید مصرف دارو راهکار دائمی برای شما باشد.

کمردرد ناشی از کرونا تا چه مدتی باقی می‌ماند؟

چنین دردی به دنبال واکنش التهابی بدن نسبت به عفونت رخ می‌دهد که می‌تواند در قسمت بالای یا پایین کمر ایجاد شود. اینکه پس از بهبود ناشی از این بیماری همچنان احساس کمردرد داشته باشید طبیعی است.

در واقع می‌توان گفت که حدود ۲۴ درصد از افرادی که از این بیماری بهبود پیدا می‌یابند، همچنان این درد را احساس می‌کنند. به‌طور کلی کمردرد ناشی از ویروس کرونا می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد.

این مورد به عنوان سندرم پس از ویروس کرونا در نظر گرفته می‌شود که از علائم عفونت است و از هفته‌ها یا ماه‌ها پس از عفونت باقی می‌ماند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار کمردردی شده‌اید که با هیچ راهکار درمانی برطرف نمی‌شود یا بدتر می‌شود و با علائم دیگری از جمله تب همراه است، به دکتر محمد حسین دلشاد مراجعه کنید.

۷۰ دیدگاه

  • سلام آقای دکتر مادر من الان نزدیک به ۱۱روزه که کرونا دارند .توی این چند روز درد شدید عضلات کمر پا و کلا مفاصل دارند من همینطور باید ماساژ بدیم تاکمی استراحت بکنن.چه راهکاری دارید باتشکر

  • من واکسن کرونا زدم الان چندروز هست ک به کمردرد گرفتگی ماهیچه پام یخ شدن پاهام لرز و بیحسی و بیحالی و گاهی سر گیجه مبتلا شدم

  • چند روزه در پایین و وسط کمرم احساس سوزش دارم.چندساعت یکبار سوزش درون باسن هاهم منتقل میشه.
    مشکل از کمرم هست یا کلیه ها؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من ۲۲ روز هست که کرونا گرفتم، سردردم قطع نمیشه، پادرد و کمردرد هم دارم طوری که نمیتونم بلند شم وقتی هم بلند میشم یا دردام شدید میشه یا دچار ضعف میشم

        • کمردردهای ناشی از کرونا چند دسته هستند و با توجه به اینکه کدوم نوع است، دارودرمانی شروع میشه.
          توصیه اول اینه که مراجعه کنید و اگر نمیتونید مراجعه کنید یک ‌MRI از کمرتون بگیرید و ارسال کنید تا بر اساس اون تصمیم بگیریم.
          و اینکه این کمردرد به پاها یا باسن‌تون انتشار داره یا خیر.

    • سلام وقت بخیر
      مادر من حدود ۴روز کمی تب داشت که گاهی قطع میشد و دوباره برمیگشت. کمی هم بی حال بود‌. بعد از این ۴روز دیگه تب نداشت و اصلا هم سرفه و علامت سرماخوردگی نداشت.الان بالای کمرش درد میکنه آیا این کمردرد برای کرونا هستش و ممکن ریه درگیر شده باشه؟

    • سلام
      من ۳ ماه پیش کرونا گرفتم ک ریه من شدید درگیر شد
      الان من باز مریض شدم ک فعلا تست ندادم ولی مثه سری پیش ک بغل قلبم سمت چپ درد میگرفت و میزد به کمرم الان همین دردو دارم اما در قسمت راست و به کمرم میزنه بنظر شما من کرونا گرفتم

      • سلام. برای اینکه مطمئن بشید آیا مبتلا شدید یا خیر باید حتما به یک پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

        • سلام وقت بخیر وخدا قوت من از دیشب کلیه درد شدیدگرفتم ودرد وحشتناک در ناحیه ران پاطوری که از درد به خودم میپیچیدم.البته هفته گذشته صدام حالت خش خشی بود الان صدام خوب شده ولی پادرد وحشتناک داشتم علایم کرونا؟

  • سلام
    من حدود ۸ مرداد حدود سه روز گلودرد داشتم و صدایم تغییر کرد. همزمان نقطه ای در پهلوی راستم درد گرفت. درد ابتدا کم بود. علائم گلودرد زود برطرف شد ولی درد پهلو و کمر همچنان ادامه دارد یه مدت درد کمردرد و پهلو شدید شد و فقط در زمانی که سمت راست می خوابیدم دردم کاهش می یافت. مدتیه دردم کمتر شده ولی همچنان یک درد ثابت در کنار ستون مهره ها در ناحیه پهلوی راست رو به بیرون دارم. درد گاهی به صورت سوختگی است و از کنار ستون مهره ها فاصله گرفته و به روی دنده ها در ناحیه پشت می کشد.
    علایم کلیوی هم ندارم و سونوگرافی کلیه هم انجام دادم. مشکلی نبود.
    درد ثابت دارم البته در هنگام راه رفتن درد کمتر می شود.
    امپول متوکاربامول و کترولاک هم زدم تاثیری نداشت. داروهایی مثل گاباپنتین ۱۰۰ و الفن ایکس هم اثری نداشته
    لطفا راهنمایی کنید و جواب را برایم ایمیل کنید.
    سپاسگزارم.

    • سلام. علائمی مانند زونا در آن قسمت پدیدار نشده؟
      یا ضربه و شکستگی اتفاق نیوفتاده؟
      حتما به پزشک فوق تخصص درد مراجعه بفرمایید. در صورتی که درمان دارویی پاسخگو نبوده، می‌توان از تزریق و بلوک عصبی جهت کاهش درد ناحیه استفاده کرد.

  • من قبلا ها هم کمر درد داشتم. اما الان که کرونا گرفتم، کمر درد و پادرد داره بیچاره ام می کنه. اول فکر کردم کمر دردم مربوط به دیسکِ کمره و بعد از خوب شدنِ کرونا باید برم دکتر برای کمر. ولی الان که پست و کامنت ها رو خوندم، متوجه شدم این شدت گرفتنِ شدید درد در ناحیه کمر و عضلات پا می تونه برای کرونا باشه. ممنونم از پست خوبتون. آیا ورزش های مناسب کمر را در این دوران که کرونا دادم ادامه بدم یا صبر کنم کرونا خوب شه، بعدش ورزش کنم؟

  • سلام. من یک ماهه از اولین بروز علائم کرونا میگذره ولی هنوز مقداری کمردرد دارم درد از پهلو شروع میشه به سمت عضله باسن میره از دو طرف آیا این کمردرد از بین میره چون بعد از بهبودی این مشکلو فقط دارم.

  • سلام و عرض ادب
    دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کرونای من گذشته، چند روز ی است که حالت درد
    خفیف و بیشتر سوزش در قسمت پایین کمر دارم.با مسکن استامینوفن تسکین می یابد. خواستم بدانم ممکن است ریه ام درگیر شده باشد علامت دیگری ندارم بجز تک سرفه خفیف از قبل از کرونا، سابقه حساسیت داشتم و خلط بیتی هم زیاد دارم

  • سلام خسته نباشید
    من دوروزه گلو درد دارم الان کم کم خوب شده
    زیاد استراحت بودم همش میخوابیدم الان درد کمر و پادرد و قسمتی از پایین کمرم درد میکنه بعضی مواقع هم سرم درد میکنه امروز هم سرما خوردم ابریزش بینی دارم هنوز تست ندادم ممنون جواب بدید

  • سلام خسته نباشید
    من ۴۵روزه از بروز اولین علائم کرونام میگذره دوز اول واکسنو هم تقریبا یه هفته پیش زدم الان تا کمی پیاده روی میکنم یا دوچرخه سوار میشم کمرم و قفسه سینم درد میکنه معدمم یکم میسوزه قبلا هیچ مشکلی در رابطه با معده نداشتم میخواستم بدونم اینا طبیعیه؟؟

    • وای خدای من
      منم دقیقاً دچار درد پهلو شدم بین پا و عضلات باسن و کنارستون فقرات
      و همه میگفتن دیسکه اما پزشک خودم گفت این مورد زیاد شده و عکس ام آر آیم رو دید و گفت از دیسک نیست باید از طریق طب سوزنی درمان بشی
      دوجلسه رفتم و بهتر شدم

  • با سلام
    آبجیم روز ۹ بیماری داره فقط درد بالای کمر داره اکسیژن ۹۷ و بدون سرفه ایا امکان درگیری ریه وجود داره؟

      • سلام.من ۲شهریور مبتلا به کرونا شدم و اولین علائمم کمردرد شدید و بدن درد بود.از اون روز گاهی کمرم درد میگیره ولی این ۱ هفته دقیقا پایین کمرم به شدت درد میکنه.
        الان طبیعیه؟
        لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

        • سلام. تا شش ماه هم ممکن است که دردها ادامه داشته باشد. با مراجعه به پزشک داخلی، از مکمل‌های توصیه شده استفاده کنید.

  • سلام.

    من۱دوز از واکسن کرونا را ۱۲روز زده ام اما الان حدود ۳ماه است که انتها کمرم به شدت درد میکند وبا زدن واکسن کمی بیشتر شدوالان همان درد ۲/۳ماه پیش را دارم و خوشبختانه از گرفتن این ویروس درامان بوده ام
    درضمن پیش پزشک داخلی که رفتم ۲عدد آمپول دگزامتازون استفاده کردم که ۳/۴خوب شد ولی دوباره شروع شده و کار سنگینی هم ندارم و به کافی استراحت هم دارم و۴۵ ساله لطفاً راهنمایی بفرمائید .
    ممنونم از محبت و توجه شما به همه پیام های ارسالی دوستان عزیز

  • سلام دختر ۱۱ ساله ام کرونا گرفته و بعد بهبودی درد پا و ساق و ران پا داشت مدل حرکتش هم تغییر پیدا کرده با حالت ضعف راه میره زانوهاش رو موقع راه رفتن کمی خم می کنه نوار عصب و آزمایش آنزیم هم دادیم سالم بود ولی همچنان کمی درد و ضعف و مشکل مدل راه رفتن رو داره خیلی نگرانم آیا بهبود پیدا می کنه دکترهای مغز و اعصاب گفتند برای کروناست ولی من همچنان نگرانم ممنون میشوم راهنماییم کنید.

  • سلام و خسته نباشید
    من حدودا دو هفته‌ای میشه که سرما خوردگی داشتم عطسه آب ریزش بینی سر درد و کمی هم گلو درد داشتم رفتم درمانگاه بهم آمپول زدن و برام دارو تجویز کردن بعد از یک روز حالم تا ۷۰درصد خوب شد کارای روزمره م انجام میدادم. دو سه روزی هست که سر درد و چشم درد دارم دیروز درد از ناحیه بین دو کتف پیدا کردم الان کمرم درد می‌کنه سرفه دارم ولی کم اسهال هم شدم آیا نیاز مراجعه به پزشک دارم .
    ممنون اگه راهنمایی کنید

  • سلام
    من ۳ ماه پیش کرونا گرفتم ک ریه من شدید درگیر شد
    الان من باز مریض شدم ک فعلا تست ندادم ولی مثه سری پیش ک بغل قلبم سمت چپ درد میگرفت و میزد به کمرم الان همین دردو دارم اما در قسمت راست و به کمرم میزنه بنظر شما من کرونا گرفتم

  • سلام و خسته نباشید.۶ روزه به کرونا مبتلا شدم و بشدت کمرم درد میکنه طوری که اصلا نمیتونم چپ و راست بشم . چندبار هم به وتر مراجعه کردم ولی فقط یه استامینوفن و ناپروکسن دادن و هیچ تاثیری نداشتن. راهنمایی خیلی خسته ام?

    • سلام، من هم بدن درد داشتم و همچنان این عوارض رو دارم بنظرم دکتر عفونی برید و همچنین براتون ویتامین دی ، و ای رو تجویز کنند طول بکشه دیر خوب میشید

  • وقتتون بخیر حدود شش هفته از ابتلای خواهرم گذشته. از ابتدا با درد پا و درد قفسه سینه متوجه شدیم و بعد تب و اسهال. حدود ده روز پیش کمردرد و پادرد داشت که برای سه شب نتونست بخوابه و دکتر براش مسکن و آرام بخش داد ولی الان دوباره سه روزه که کمردرد شدید داره و با مسکن آروم نمیشه چیکار باید کرد؟
    خواهرم ۱۵ سالشه یک ناه و نیم پیش با بدن درد و تب متوجه کرونا شدیم هفته قبل سه روز کمردرد شدید داشت در حدی که اصلا نخوابید بعد با مسکن بهتر شد الان دوباره ۴ روزه که اصلا نخوابیده و مسکنم اثری نداره دکترام فقط مسکن میدن ناپروکسن یا دیکلوفناک چیکار باید بکنیم خسته شده دیگه و وزن کم کرده

    • سلام. دقیقا مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها باید ادامه پیدا کند.
      ممکن است دردها تا ماه‌ها نیز ادامه داشته باشد.

    • دمنوش گل اسطوخدوس با عسل
      هر شب پودر سنجد با شیر و عسل
      تمام ضد سوداها در طب سنتی و تمام خوراکیهای دافع سودا به شدت باید انجام بشه .سنا و گل سرخ .بارهنگ آلو خیس کرده ناشتا .پودر آب پنیر طبی .دمکرده بارهنگ .شربت سکنجبین حتما مصرف شود

  • باسلام و احترام. من از مرداد که مبتلا شدم بدن دردم همچنان ادامه داره و دکترها هم فقط مسکن تزریق میکنند.یکی از دکترها گفتند که برم روماتولوژی. آزمایش تب مالت، PCR,crp هم منفی بود. چک آپ کامل هم دادم فقط سطح ویتامین دی من ۱۶ شده . از این همه درد، ضعف و خستگی نمیدونم چیکار کنم
    هفته اول فقط استامینفون،و انتی هیستامین
    هفته دوم دیکلوفناک و ناپروکسن
    از هفته سوم نوروبیون و پروکسیکام
    بعد از این ها دکتر عفونی چندین مسکن همزمان برام تجویز کردند ملوکسیکام و…دو هفته ولی اثر زیادی نداشتند. بشدت احساس تشنگی دارم چک آپ کامل دادم از ۲۰ مهر تا الان ویتامین دی، ای ب ۱.۳۰۰ و زینک مصرف میکنم لطفا راهنمایی کنید خیلی زندگی من عوض شده و توانایی سابق رو ندارم?

    • سلام. شما دچار عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ شده‌اید که ممکن است تا ماه‌ها نیز طول بکشد. حتما مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها ادامه پیدا کند.
      برای دردهای عضلانی نیز به پزشک متخصص درد مراجعه شود.

    • هر روز دمنوش گل اسطخودوس با عسل طبیعی
      هر شب پودر سنجدی که هسته اون هم داخلش آسیاب شده باشه با شیر و عسل
      تخریب استخوان و تاندونها و مغز استخوان و معجزه آسا درمان میکنه
      از سودا زاها سدیدا پرهیز بسه مثل بادمجان عدس ماست کنسرو غذاهای چرب فست فود
      خوردن هر چیزی که معده راحت کار کنه مثل بارهنگ .پودر آب پنیر طبی .آلو خییس کرده .شربت سکنجبین .بسیار مهمه

  • سلام، من خانوادم چند هفته ای هست درگیر کرونا شدن ،منم از ۴ ۵ روز پیش کمردرد خیلی وحشتناک دارم جوری که کل پشتم یک‌دم درد میکنه ولی علائم دیگه ای ندارم ، احتمال داره منم مبتلا شده باشم یا مشکلم چیز دیگه ای میتونه باشه

  • کرونا گرفتم و رد کردم ولی سرفه هام قطع نشده همراه با کمر درده و از بعد از رفع علائم دیگه مثل سرفه و تب و سرگیجه، کل بدنم ۳ روزه کهیر زده با قرص هم رفع نمیشه ?

    • سلام. حتما به پزشک متخصص داخلی یا عمومی مراجعه بفرمایید تا راهنماییتان کنند. ممکن است دچار کووید طولانی‌مدت شده باشید.

  • سلام خسته نباشید من۱۰روزپیش امیکرون گرفتم و خوب شدم ولی سرفه های خشک میکنم و پهلوهام درد میگیره ب نظر شما علت چیه

  • سلام آقای دکتر من ۱۵سالمه تقریبا ۱هفته ای هست که که کرونا گرفتم
    روز اول تا روز سوم کمردرد و درد عضلات داشتم الان کمی بهترم بعضی وقتا خیلی بی حالم واکسن هم نزدم سرفه خشک خیلی خیلی خیلی کم دارم و آبریزش بینی ندارم فقط بعضی وقتا سرم درد میگیره و بی حالم اما قرص میخورم کمی بهتر میشم الان فقط پاهام کمی درد می‌کنه از قرص ایبو پروفن و شربت دیفن هیدرامین و استاگروفن و ۱قرص دیگه هم هست از اونا استفاده میکنم کمی حالم بهتر میشه به نظرتون من واکسن نزدم خوب میشم

    • سلام. بله حتما که بهبود خواهید یافت. حتما به پزشک داخلی یا عفونی مراجعه بفرمایید که بتوانند روند بیماری را کنترل کنند.
      پس از چند هفته نیز علائم ناشی از کرونا مانند دردهای عضلانی بهبود خواهد یافت.

  • سلام. من چندروزی هست سرماخوردم بینی گرفتگی سرفه وگلودردداشتم کمردرد دارم بغل های ستون فقراتم دوطرفش دردمیکنه ایامشکل ازچی هست

    • با توجه به اینکه علائمتون بعد از سرماخوردگی شروع شده، ناشی از درگیری عضلانی به واسطه ویروس سرماخوردگی است.
      اگر دو هفته بعد از برطرف شدن علائم، همچنان این مشکل رو داشتید، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *