اسپاسم کمر

علت و درمان گرفتگی کمر

دلایل احتمالی زیادی از جمله وضعیت نامناسب بدن، استفاده بیش از حد از عضلات و کشیدگی وجود دارد که منجر به گرفتگی کمر می‌شود.

افرادی که دچار گرفتگی و درد مکرر در ناحیه کمر می‌شوند، باید به فوق تخصص درد مراجعه کنند. در واقع منظور از از گرفتگی یا اسپاسم کمر، منقبض شدن غیرارادی ماهیچه این ناحیه است.

این وضعیت می‌تواند با درد شدید که حرکت را برای شما دشوار می‌کند، همراه باشد. گرفتگی کمر معمولا بدون جراحی قابل درمان است. 

اگر درد ایجاد شده در کمر مرتبط با مشکلات عصبی در ستون فقرات باشد، ممکن است نیاز به درمان از سوی پزشک داشته باشد.

دلایل احتمالی گرفتگی کمر

این عارضه معمولا به دلیل جراحات یا التهاب رخ می‌دهد. در برخی از افراد، علت اسپاسم ممکن است مسئله جزئی مانند وارد شدن یک فشار خفیف باشد.

با این حال در برخی از افراد بیماری زمینه‌ای جدی مانند پارگی یا فتق دیسک ستون فقرات در ایجاد چنین مشکلی نقش دارد. برخی از شایع‌ترین دلایل گرفتگی کمر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

وضعیت بدنی نامناسب

وضعیت نامناسب بدن به خصوص هنگام نشستن پشت میز یا هنگام رانندگی، عضلات کمر را تحت فشار قرار می‌دهد، در نهایت فرد دچار گرفتگی در کمر همراه با درد می‌شود.

عدم انجام فعالیت‌های ورزشی

معمولا افرادی که بیشتر زمان خود را طی روز در حالت نشسته یا به‌صورت خمیده در پشت میز می‌گذرانند، با گذشت زمان عضلات کمر و سایر نواحی بدنشان ضعیف می‌شود.

کمر سعی بر جبران چنین ضعفی را دارد که در نهایت می‌تواند با اسپاسم همراه باشد. در حقیقت نشستن طولانی‌مدت نیز به دلیل ضعف و التهاب عضلانی می‌تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود.

آرتروز

استفاده بیش از حد عضلات و درد پس از ورزش

استفاده بیش از حد از هر عضله‌ای می‌تواند منجر به گرفتگی عضلانی طی چند روز شود. برخی از افراد پس از ورزش چنین حالتی را تجربه می‌کنند که به عنوان «درد عضلانی تاخیری» شناخته می‌شود.

رگ به رگ شدن کمر

منظور از رگ به رگ شدن، آسیب به رباط است. این حالت می‌تواند پارگی تاندون یا عضله را نیز به‌همراه داشته باشد. این موارد باعث گرفتگی عضلانی و درد در ناحیه کمر می‌شود.

کشیدگی بیش از حد در ناحیه کمر یا زمین خوردن از علل شایع رگ به رگ شدن و کشیدگی در ناحیه کمر است. گاهی اوقات استفاده بیش از حد از عضلات نیز باعث رگ به رگ شدن می‌شود.

چنین آسیب‌هایی اغلب خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند، اما می‌تواند برای چند هفته درد بسیار زیاد به همراه گرفتگی کمر داشته باشد.

آسیب عصبی

شرایطی که به اعصاب کمر آسیب می‌رساند، منجر به گرفتگی و درد می‌شود. آسیب عصب رادیکولوپاتی، از شایع‌ترین این مشکلات است. 

چنین اختلالی به دلیل التهاب، فشردگی یا آسیب به ریشه عصبی در ستون فقرات ایجاد می‌شود.

رادیکولوپاتی می‌تواند منجر به گزگز همراه با درد شود. برخی از افراد ممکن است احساسی مانند اسپاسم عضلانی را تجربه کنند، حتی اگر در حقیقت اینطور نباشد.

سیاتیک از دیگر مشکلات ناشی از رادیکولوپاتی است. چنین شرایطی ناشی از فشرده شدن ریشه‌های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک است. 

بیشتر بخوانید: درمان سیاتیک بدون جراحی

بیماران مبتلا به سیاتیک دردی را احساس می‌کنند که از باسن به ساق پا می‌رسد؛ اما درد ممکن است به قسمت پایین کمر نیز سرایت کند.

دیابت، آسیب‌های نخاعی و برخی از شرایط دیگر که باعث مشکلات عصبی می‌شود، می‌تواند شبیه به گرفتگی کمر و اسپاسم شود.

فیبرومیالژیا

اختلالات دیسک

دیسک‌هایی که بین مهره‌های کمر وجود دارد، مانع از برخورد مهره‌های کمر به یکدیگر می‌شوند. در صورت وارد شدن آسیب به دیسک‌ها، بیمار کمردرد شدیدی را احساس می‌کند.

از شایع‌ترین آسیب دیسک‌های مهره‌ای به عنوان فتق دیسک شناخته می‌شود، به این صورت است که یک دیسک فشرده می‌شود و از ستون فقرات بیرون می‌زند.

گاهی اوقات فتق دیسک ممکن است دچار پارگی شود و در نهایت درد بیشتری را به همراه داشته باشد، این حالت می‌تواند شبیه به گرفتگی کمر باشد.

فتق و پارگی دیسک، ورزش یا حرکت را برای فرد دشوار می‌کند. با گذشت زمان این وضعیت می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود که منجر به گرفتگی کمر خواهد شد.

استرس و اضطراب

استرس از دیگر مواردی است که باعث گرفتگی کمر می‌شود. برخی از افراد به‌طور ناخودآگاه در واکنش به استرس عضلات خود را منقبض می‌کنند یا آدرنالین بیشتری تولید خواهند کرد.

استرس انگیزه فرد را کاهش می‌دهد که می‌تواند منجر به عدم فعالیت بدنی شود. همه این عوامل در ایجاد گرفتگی عضلانی نقش دارد.

اسپوندیلولیستزیس

ایجاد ترک یا شکستگی در یکی از استخوان‌های ستون فقرات منجر به «اسپوندیلولیستزیس» می‌شود. چنین وضعیتی باعث می‌شود که بخشی از ستون فقرات فرد از حالت طبیعی خود خارج شود. 

به دنبال چنین شرایطی بیمار گرفتگی کمر را تجربه خواهد کرد. این بیماری از شایع‌ترین علل کمردرد در ورزشکاران جوان است.

مشکلات ساختار ستون فقرات

پیچ خوردگی ستون فقرات که به عنوان اسکولیوز شناخته می‌شود، ممکن است باعث اسپاسم عضلانی در قسمت پایین کمر شود. 

با گذشت زمان، این ناهنجاری در ستون فقرات باعث کمتر شدن فعالیت بیمار می‌شود و می‌تواند منجر به ضعف عضلانی شود که در نهایت گرفتگی کمر را بدتر می‌کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به مرور زمان باعث باریک شدن کانال نخاعی خواهد شد. این حالت به اعصاب ستون فقرات فشار وارد می‌کند و در نهایت باعث دردی می‌شود که شبیه به اسپاسم عضلانی است. برخی از افراد به دنبال این بیماری، وضعیت بدنی نامناسب یا سبک زندگی کمتر فعالی خواهند داشت که منجر به بدتر شدن اسپاسم عضلانی می‌شود.

آرتروز

آرتروز می‌تواند منجر به دردی در کمر شود که شبیه به گرفتگی کمر احساس می‌شود. اما در حقیقت مشکل اصلی در مفصل ستون فقرات است.  مانند دیگر بیماری‌هایی که برای شما ذکر کردیم، آرتروز باعث کاهش فعالیت در افراد می‌شود که ضعف و اسپاسم عضلانی را به همراه دارد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یکی بیماری مزمن ناشناخته است که باعث درد و ایجاد حساسیت در نواحی مختلفی از بدن می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند.

تشخیص گرفتگی کمر

تشخیص این عارضه می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. به‌طور مثال برای تشخیص بیماری فیبرومیالژیا، ممکن است پزشک نیاز به رد بیماری‌های احتمالی داشته باشد تا در نهایت این عارضه را تشخیص دهد. زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا در خصوص سوابق بیماری شما سوال خواهد کرد و جزئیات مربوط به گرفتگی کمر را جویا می‌شود. گاهی معاینه فیزیکی یا اسکن تصویربرداری از کمر و ستون فقرات نیز ممکن است لازم باشد. در صورتی که علائم دیگری نیز داشته باشید، ممکن است بررسی‌های بیشتری انجام دهند تا متوجه شوند که مرتبط به گرفتگی کمر است یا خیر.

درمان گرفتگی کمر

یکی از موارد احتمالی که پزشک برای درمان شما در نظر می‌گیرد، انجام فیزیوتراپی است. به‌‌طور کلی درمان بر اساس علل ایجاد علائم در نظر گرفته می‌شود. گاهی اوقات انجام ورزش و تمرینات کششی ممکن است به درمان برخی از علل احتمالی گرفتگی کمر کمک کند؛ اما به تنهایی کافی نیست. راهکارهای درمانی احتمالی به شرح زیر است:
  • داروهای مسکن
  • فیزیوتراپی
  • جراحی برای ترمیم دیسک آسیب‌دیده
  • جراحی جهت رفع فشار از ستون فقرات
  • تجویز داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها برای کنترل استرس یا تاثیر درد بر سلامت روان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *