مینیسک زانو چه درمانی دارد

آشنایی با علائم و درمان پارگی مینیسک زانو

در حقیقت می‌توان گفت که پارگی مینیسک زانو از عارضه‌های رایج است. از آنجایی که زانو نسبت به سایر قسمت‌های بدن بیشتر تحت فشار است، به طبع بیش از سایر قسمت‌های بدن مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات مانند پارگی مینیسک است. 

زمانی که در حال فعالیتی هستید که منجر به پیچ خوردن و وارد شدن فشار بر این عضو از بدن می‌شود، احتمال پارگی مینیسک بیشتر خواهد شد.

هر دو زانو دارای غضروفی C شکل است و همانند بالشتک بین استخوان ران و ساق پا قرار دارد، که به آن مینیسک گفته می‌شود. حال اگر مینیسک پاره شود، باعث درد، تورم و سفتی خواهد شد. در این مواقع درد ایجاد شده توسط فوق تخصص درد با راهکارهای مختلف درمان می‌شود.

همچنین ممکن است در خم و راست کردن زانوی خود نیز دچار مشکل شوید، اگر دچار این علائم هستید در ادامه با همراه باشید تا توضیحات بیشتری در خصوص این عارضه برای شما ذکر کنیم.

پارگی مینیسک زانو چه علائمی دارد

اگر مینیسک شما دچار پارگی شده باشد، ممکن است هر یک از علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشید:

  • تورم و سفتی در زانو
  • احساس درد به‌خصوص هنگام چرخاندن زانو
  • مشکل داشتن هنگام صاف کردن زانو
  • قفل شدن زانو هنگام حرکت دادن آن
  • خالی کردن زانو

اگر زانوی شما دچار درد یا تورم شده است و قادر نیستید همانند گذشته آن را حرکت دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت پارگی مینیسک زانو

هر زمانی که فعالیتی را انجام دهید که باعث به زور پیچاندن زانو، توقف و چرخش ناگهانی شود، احتمال ایجاد پارگی مینیسک زانو وجود خواهد داشت. 

حتی چمباتمه زدن یا بلند کردن وسیله‌های سنگین هم می‌تواند منجر به پارگی مینیسک زانو شود. در افراد مسن تغییرات دژنراتیو زانو می‌تواند پارگی مینیسک را به همراه داشته باشد.

علائم مینیسک زانو

عوامل خطرساز در ایجاد پارگی مینیسک زانو

انجام هر فعالیتی که منجر به پیچ خوردگی و چرخش زانو شود، شما را در معرض پارگی مینیسک قرار خواهد داد. چنین مشکلی بیشتر در ورزشکاران مشاهده شده است، به‌ویژه افرادی که ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال، تنیس یا بسکتبال را انجام می‌دهند. علاوه بر این با افزایش سن و وزن، احتمال ایجاد آن دو چندان خواهد شد.

پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را به همراه دارد

چنین عارضه‌ای می‌تواند مشکلات زیادی را از جمله خالی کردن این اندام، ناتوانی در حرکت طبیعی یا درد مداوم را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی احتمال ابتلا به آرتروز زانو نیز دو چندان می‌شود. درمان آرتروز زانو بدون جراحی یکی از روش‌های درمانی رایج است.

نحوه تشخیص پارگی مینیسک زانو

در اغلب مواقع که به پزشک مراجعه می‌کنید، تنها با معاینات فیزیکی متوجه چنین مشکلی خواهد شد. پزشک زانوی شما را در جهت‌های مختلفی حرکت می‌دهد تا علائم را مشاهده کند. علاوه بر این ممکن است آزمایشات دیگری نیز انجام گیرد که این موارد به شرح زیر است:

آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس

در این نوع تصویربرداری پارگی مینیسک زانو قابل مشاهده نیست؛ اما می‌توان سایر مشکلاتی که منجر به علائمی مشابه با پارگی مینیسک می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

آشنایی با علائم و درمان پارگی مینیسک زانو

MRI

در ام آر آی، از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای مشاهده تصاویر دقیق از بافت‌های سخت و نرم زانو استفاده می‌کنند. این گزینه بهترین روش برای تشخیص پارگی مینیسک زانو است.

آرتروسکوپی

در برخی از موارد پزشک ممکن است از ابزاری به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل زانو استفاده کند. آرتروسکوپی تنها با برشی کوچک در زانو انجام می‌گیرد. 

در این دستگاه نور و دوربین کوچکی وجود دارد که تصاویر دقیق داخلی از زانو را ارائه می‌دهد. در صورت نیاز اقدامات درمانی در همین روش پس از تشخیص انجام خواهد شد.

پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می‌شود

درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود، بسته به اندازه و محل پارگی متفاوت است. پارگی‌ مینیسک در اغلب مواقع با گذشت زمان و بهبود این بیماری بهبود پیدا می‌کند.

همچنین برخی از افرادی که دچار پارگی مینیسک زانو می‌شوند، علائمی مانند قفل کردن زانو را ندارند و به طبع روند بهبودی بهتر و سریع‌تری خواهند داشت.

در مراحل ابتدایی چنین راهکارهایی پیشنهاد می‌شود:

استراحت کردن

از هر فعالیتی که منجر به بدتر شدن درد می‌شود، باید خودداری کنید.

استفاده از یخ

یخ می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. هر ۱۵ دقیقه یک‌بار بسته یخ را روی زانوی خود قرار دهید. این راهکار را باید هر ۴ تا ۶ ساعت تا روز دوم پس از ایجاد این مشکلی استفاده کنید، سپس هر زمان که نیاز داشتید از یخ استفاده کنید.

دارو درمانی

مسکن‌های بدون نسخه می‌تواند منجر به تسکین درد شود.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی از دیگر راهکارهایی است، که در اغلب مواقع به بیماران توصیه می‌شود. این تمرین به تقویت عضلات اطراف زانو و پاها کمک می‌کند و باعث ثبات مفصل زانو خواهد شد.

درمان پارگی مینیسک زانو

عمل جراحی

اگر مشکل ایجاد شده در مینیسک زانو به هیچ روشی قابل درمان و بهبودی نباشد، ممکن است پزشک در نهایت عمل جراحی را به بیمار توصیه کند. گاهی اوقات امکان ترمیم پارگی مینیسک وجود دارد. عمل جراحی یا تحت بی حسی موضعی یا به صورت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد که متخصص بیهوشی نیز در این عمل نقش دارد.

در صورت عدم تسکین درد و ترمیم می‌بایست عمل جراحی برای ترمیم انجام گیرد. معمولا عمل جراحی به روش آرتروسکوپی با برش‌های کوچک انجام خواهد گرفت. پس از جراحی باید تمریناتی را برای افزایش قدرت و ثبات زانو انجام دهند.

نکاتی جهت جلوگیری از پارگی مینیسک

با انجام تمرینات ورزشی منظم می‌توانید عضلات پای خود را تقویت کنید که از ایجاد عارضه‌هایی مانند پارگی مینیسک جلوگیری خواهد شد. همچنین در حین فعالیت‌های ورزشی که احتمال چنین آسیب‌دیدگی‌هایی وجود دارد، باید از وسیله‌های مراقبتی یا بریس هنگام ورزش کردن استفاده کنید.

هنگام ورزش کردن به این نکات توجه داشته باشید:

  • قبل از شروع ورزش بدن خود را با حرکات کششی گرم کنید.
  • از وسیله و کفش‌های مناسب ورزشی استفاده کنید.
  • تکنیک‌های صحیح ورزشی را انجام دهید.

آیا پیاده روی برای پارگی مینیسک زانو ضرر دارد

اگر پزشک به شما گفته است که برای درمان نیاز به جراحی ندارید، مانعی برای راه رفتن یا پیاده‌روی نخواهید داشت. با این حال باید مراقب باشید که این حرکات منجر به بدتر شدن پارگی یا درد شما نشود. 

اگر هنگام پیاده‌روی افزایش درد یا پارگی شدید را احساس کردید، از راه رفتن خودداری کرده و این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

آیا پارگی مینیسک ترمیم می‌شود

در بسیاری از مواقع امکان ترمیم در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. در صورتی که قابل ترمیم نباشد، مینیسک ممکن است نیاز به عمل جراحی با برش‌های کوچکی داشته باشد.

پس از عمل جراحی جهت افزایش و حفظ قدرت، همچنین ثبات زانو نیاز به انجام تمریناتی خواهید داشت.

برای بهبودی از پارگی مینیسک چی بخوریم

پارگی منجر به آسیب به غضروف مفصل زانو می‌شود. برخی از مواد مغذی موجود در غذاها منجر به تسکین التهاب و درد می‌شود و در نهایت به ترمیم غضروف کمک می‌کند.

سایر مواد غذایی نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با التهاب نیز مقابله می‌کند. رژیم غذایی پیشنهادی که می‌توانید طی این مدت مصرف کنید به شرح زیر است:

  • میوه‌هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک
  • ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین، تن و….
  • زیتون و روغن زیتون
  • آووکادو
  • زردچوبه
  • سبزیجاتی با برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی
  • کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و…

پارگی مینیسک آیا عوارض دارد؟

در صورت رخ دادن این عارضه، احساس جابه‌جایی در زانو در شما ایجاد می‌شود یا توانایی حرکت دادن زانو را ندارید.

همچنین بیماران احساس درد در زانوی خود دارند. لازم به ذکر است که در این دسته از افراد امکان ابتلا به آرتروز زانو در پای آسیب‌دیده وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

همه پارگی‌ها نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. معمولا درد و تورمی که رخ می‌دهد یا برطرف نمی‌شود از نشانه‌های جدی پارگی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

همچنین زمانی که زانو قفل می‌کند یا توانایی در صاف یا خم کردن آن را ندارید، نیاز به مراجعه به پزشک خواهید داشت.

چه زمانی نیاز به انجام عمل جراحی است

اگر زانو درد شدیدی دارید یا قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود نیستید، احتمالا نیاز به انجام عمل جراحی خواهید داشت. پزشک با توجه به شرایطی که دارید، بهترین روش درمانی را برای شما در نظر خواهد گرفت.

آیا پارگی مینیسک بدون جراحی قابل ترمیم است

گزینه‌های غیر جراحی که می‌تواند به ترمیم دیسک پاره شده کمک کند شامل مواردی از جمله استراحت دادن به پا، فشرده سازی با بستن ناحیه آسیب دیده، استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن پا در ارتفاع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *