علت درد بین دو کتف چیست

علت درد بین دو کتف چیست

گاهی وضعیت بد بدن، آسیب دیدگی یا ایجاد مشکل در ستون فقرات می‌تواند منجر به درد بین دو کتف شود. علت شایعی که منجر به درد در این قسمت از بدن می‌شود، کشیدگی عضلات است.

چنانچه درد ایجاد شده خفیف باشد، ورزش‌های کششی و داروهای تسکین‌دهنده درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که در ستون فقرات خود دچار مشکل هستند، جهت کاهش درد باید با پزشک فوق تخصص درد مشورت داشته باشند تا راهکارهای مناسبی جهت درمان برای آنها در نظر گرفته شود.

دلایلی که منجر به درد بین دو کتف می‌شود

در قسمت بالای کمر چندین عضله با شکل و اندازه‌های مختلف وجود دارد که به حرکت گردن، شانه و بازو کمک می‌کند. وارد شدن آسیب به این عضلات می‌تواند باعث ایجاد درد قسمت بالای کمر شود. گاهی بیمار درد را به‌صورت خفیف یا شدید احساس می‌کند.

  1. انجام تمرینات ورزشی

برخی از حرکات اشتباه و عدم ایمنی در تمرین ورزشی، احتمال آسیب به قسمت فوقانی کمر را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال پرتاب کردن توپ از بالا، وزنه بلند کردن و انجام برخی از حرکات شنا می‌تواند منجر به فشار آمدن به عضلات بین دو کتف شود.

تکرار این حرکات به مرور زمان می‌تواند دلیل اصلی کشیدگی عضلات در این قسمت از بدن باشد. علائم کشیدگی عضله شامل احساس ضعف در آن ناحیه، تورم و گرفتگی عضلات است.

بیماران می‌توانند فشار و درد خفیف را با استفاده از کمپرس یخ و استراحت دادن به عضلات بین دو کتف، درمان کنند. معمولا درد خفیف طی دو هفته بهبود پیدا می‌کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌توانند درد و تورم ایجاد شده را کاهش دهد. باید از فعالیت‌هایی که عضلات کمر را تحت فشار قرار می‌دهد، خودداری کنید.

مطالب مرتبط: کشیدگی عضله تراپزیوس

هر چند ساعت یکبار به‌مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید؛ این کار در تسکین درد و تورم موثر است. حرکت آرام شانه به‌طور منظم نیز می‌تواند به کاهش سفتی کمک کند.

  1. حالت قرارگیری بدن

نحوه نشستن یا ایستادن می‌تواند از عامل اصلی ایجاد درد در بین دو کتف باشد. برخی از حالت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌تواند به عضلات بین دو کتف فشار وارد کند، شامل موارد زیر است:

  • مدت زیادی از طول روز پشت میز نشسته باشید.
  • از صندلی نامناسب برای نشستن استفاده می‌کنید.
  • برای مدت طولانی به سمت لپ تاپ خم می‌شوید.
  • هنگام نشستن، پا روی پا خود می‌اندازید.

این حالت‌هایی که برای شما ذکر کردیم، می‌تواند منجر به درد در بین دو کتف شود. در این مواقع انجام حرکات کششی آرام می‌تواند باعث کاهش و تسکین درد شود. شانه‌های خود را به جلو و عقب بچرخانید تا سفتی را کاهش دهد.

از دیگر تمرینی که برای کشش عضلات می‌توانید انجام دهید به این صورت است که دست‌های خود را از پشت بگیرید و به آرامی به سمت پایین بکشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت درد کتف را مطالعه کنید.

  1. استرس

استرس منجر به تنش عضلات بدن می‌شود. ناحیه گردن و شانه می‌تواند به‌دلیل استرس باعث ایجاد درد شود. اگر عضلات بین دو کتف به‌مدت طولانی دچار تنش شده باشد، چنین مشکلی رخ می‌دهد.

علاوه بر این، استرس می‌تواند منجر به انواع سردرد شود. برای درمان و رفع این مشکل خواب کافی، ورزش منظم و داشتن مشاور راهکارهای مناسب و موثری هستند.

  1. حمل کردن یا بلند کردن اجسام سنگین

حمل یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند قسمت بالای کمر یا بین دو کتف را تحت فشار قرار دهد. باید هنگام بلند کردن هر وسیله‌ای به نکات ایمنی برای جلوگیری از درد بین دو کتف توجه داشته باشید.

حمل وسیله‌های سنگین فشار زیادی به شانه‌ها وارد می‌کند و باعث کشیده شدن عضلات بین دو کتف می‌شود. در دست داشتن وسیله‌های سنگین نیز می‌تواند بازوها و عضلات بالای کمر را خسته کند.

به‌طور مثال اگر از کوله پشتی استفاده می‌کنید، باید با دو بند آن را روی شانه‌های خود بیندازید و سعی کنید در طی مدت زمان طولانی وسیله‌ای سنگین در دستان یا شانه‌های خود نگه ندارید.

  1. آسیب عضلانی

اگر به عضلات بین دو کتف آسیب وارد شود، باعث ایجاد درد بین دو کتف می‌شود. آسیب وارد شده ممکن است به‌دلیل ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین یا زمین خوردن ایجاد شود. پارگی در این قسمت از بدن می‌تواند درد شدیدی در فرد ایجاد کند.

اگر پارگی عضلانی خفیف تا متوسط باشد، با استراحت کردن، استفاده از یخ و انجام تمرینات تقویت‌کننده این مشکل برطرف می‌شود. در برخی از موارد پزشک لازم می‌داند که تزریق کورتیکواستروئید را برای بیمار انجام دهد.

  1. اسکولیوز

اسکولیوز نوعی بیماری در ستون فقرات است که منجر به انحنای غیر طبیعی آن می‌شود. در این مواقع شانه‌ها یا باسن فرد ممکن است ناهموار به نظر برسد یا یک شانه به سمت بیرون باشد.

این بیماری گاهی هیچ علائمی را ایجاد نمی‌کند؛ اما با این حال بعضی از بیماران کمردرد ناشی از بیماری اسکولیوز را تجربه می‌کنند. انجام تمرینات ورزشی به تقویت عضلات بین دو کتف و شانه‌ها کمک می‌کند، در نهایت فشار و درد عضلانی کاهش پیدا خواهد کرد.

  1. سندرم درد میوفاسیال

سندرم درد میوفاسیال باعث درد در عضلات خاصی از بدن می‌شود. نقاط ماشه‌ ای در عضله باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود. درد بین دو کتف می‌تواند منجر به عضلات اطراف ستون فقرات، گردن و شانه‌ها شود.

درمانی که در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند شامل لیزر درمانی، تزریق استروئید، تغییر سبک زندگی و ماساژ درمانی باشد.

  1. آرتروز

ساییدگی و پارگی تدریجی مفصل با گذشت زمان می‌تواند باعث ایجاد آرتروز شود. علائم ناشی از این بیماری شامل سفتی، درد و تورم است که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در حرکت مفصل شود.

آسیب یا فعالیت مکرر مفصل، خطر آرتروز را افزایش می‌دهد. مشاغل خاصی که در آن فرد باید به‌صورت مکرر دستان خود را بالا ببرد، به عضلات کمر فشار وارد می‌کند، ممکن است شخص را پس از مدتی با آرتروز شانه و درد در بین دو کتف مواجه کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *