درد ناشی از اندومتریوز

اغلب خانم‌هایی که دچار اندومتریوز هستند، به دنبال راهکاری برای درمان درد اندومتریوز هستند. این بیماری هر خانمی را به شکل متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توان راهکارهای درمانی را به صورت یکسان در نظر گرفت.

با این حال تغییر برخی از عادت‌های روزانه به شما کمک می‌کند که عوارضی همچون درد را کمتر احساس کنید.

گاهی اوقات ممکن است با روش‌های اولیه متوجه درمان درد اندومتریوز نشوید، به همین جهت توصیه می‌شود که برای دریافت درمان‌های تخصصی‌تر به متخصص درد در کلینیک درد مراجعه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های موثر را برای درمان درد ناشی از اندومتریوز را معرفی کنیم.

راهکارهایی برای درمان درد اندومتریوز

درد مزمن منجر به افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. در صورتی که سطح کورتیزول در طی مدت زمان زیادی بالا باشد، باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود و بیماری اندومتریوز را بدتر می‌کند.

در ادامه چند راهکار موثر برای کاهش درد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

مسکن مصرف کنید

باید قبل از اینکه درد شما زیاد شود، مسکن مصرف کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن داروهای مناسبی برای شما هستند یا خیر.

در صورت تایید از سوی پزشک، می‌توانید این داروها را قبل از شروع درد قاعدگی مصرف کنید. مصرف این داروها بدن شما را از ساخت مواد شیمیایی که منجر به التهاب می‌شود، جلوگیری می‌کند.

تا زمانی که دوره قاعدگی یا تخمک گذاری شما به پایان برسد، می‌توانید NASID ها را به‌طور منظم مصرف کنید.

اندومتریوز

فیزیوتراپی انجام دهید

شاید اغلب تصور کنند که فیزیوتراپی برای بهبود آسیب‌های ورزشی یا پس از تصادف توصیه می‌شود. اندومتریوز بر عملکرد لگن و شکم تاثیر می‌گذارد و باعث درد بیشتری می‌شود. فیزیوتراپیست برنامه‌ای برای عملکرد درست این اندام‌ها برای بیمار در نظر می‌گیرد.

تحرک داشته باشید

گاهی بسیاری از افراد به دلیل درد ترجیح می‌دهند بی‌حرکت باشند و برای تسکین دراز بکشند. به این نکته توجه داشته باشید که ورزش منظم به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید؛ اما زیاده‌روی نکنید.

تمریناتی از جمله پیاده‌روی، حرکات کششی و تمرینات تنفسی به درمان درد اندومتریوز کمک خواهد کرد.

غذاهای بدون گلوتن را امتحان کنید

برخی از خانم‌ها رژیم غذایی بدون گلوتن را برای درمان درد اندومتریوز در برنامه غذایی خود دارند؛ اما این روش برای همه موثر نیست. سعی کنید که گندم را برای چند ماه از رژیم غذایی خود حذف کنید و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید.

به‌طور مثال به جای ماکارونی معمولی، رشته فرنگی را جایگزین آن کرده و غذاهای حاوی گندم را با برنج یا گندم سیاه جایگزین کنید.

پس از گذشت یک یا دو ماه می‌توانید مجددا گندم مصرف کنید. اگر درد و نفخ شما بدتر شد، رژیم غذایی بدون گلوتن خود را ادامه دهید. قبل از چنین تغییراتی بهتر است با پزشک نیز مشورت داشته باشید.

تمرینات کف لگن را انجام دهید

اندومتریوز عضلات کف لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که عملکرد درستی نداشته باشد، درد بیشتری را احساس خواهید کرد. تمرینات کف لگن یا کگل باعث تقویت عضلات شده و به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید.

آروماتراپی را امتحان کنید

از دیگر روش‌هایی که می‌تواند موثر واقع شود، رایحه درمانی با اسانس روغن‌هاست. به‌طور مثال روغن اسطوخودوس و دارچین هر دو از اسانس‌های محبوب برای کاهش اضطراب به دنبال این بیماری است.

TENS یا تحریک الکتریکی عصب را انجام دهید

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، روشی است که از جریان‌های الکتریکی خفیف برای درمان درد اندومتریوز به کار می‌گیرند.

این جریان الکتریکی به اعصاب شما برخورد کرده و از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند. قبل از انجام هرگونه اقدامی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

درد ناشی از اندومتریوز

ماساژ تراپی را انجام دهید

ماساژ کمر یا شکم به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند، برخی بلافاصله بعد از ماساژ و برخی دیگر پس از گذشت چند هفته متوجه تاثیرات آن می‌شوند. ماساژ درمانی بر استرس نیز غلبه می‌کند.

از ادویه دارچین مصرف کنید

مصرف این ادویه به کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین هورمونی را بدن کاهش می‌دهد که منجر به درد و شرایط آزاردهنده‌ای در طول دوره قاعدگی می‌شود.

هنوز تایید نشده است که مصرف این ادویه می‌تواند برای درد اندومتریوز موثر باشد یا خیر؛ اما یک مطالعه ایتالیایی نشان داده مصرف یک قاشق چای خوری دارچین به کاهش درد قاعدگی در برخی از خانم‌ها کمک کرده است. اگر طعم دارچین را دوست دارید در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دمنوش‌های گیاهی بنوشید

نوشیدن چای سبز بدون کافئین، چای بابونه و چای زنجبیل یک راهکار آسان و سریع برای رفع فشار است. سعی کنید این نوشیدنی‌های را هنگام شب بنوشید.

هورمون درمانی را امتحان کنید

از آنجایی که اندومتریوز توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود گاهی تنظیم سطح هورمون در بدن به درمان درد اندومتریوز کمک می‌کند.

داروهای هورمونی به شکل‌های متفاوتی از جمله قرص، حلقه واژینال و دستگاه‌های داخل رحمی تا روش‌های تزریقی بنا به شرایط بیمار تجویز می‌شود.

هدف از این روش‌های درمانی اصلاح یا توقف چرخه آزاد شدن تخمک است که باعث درد بیشتر و سایر علائم مرتبط با اندومتریوز می‌شود.

خودداری از این موارد برای درمان درد اندومتریوز

محدود کردن مصرف برخی از غذاها ممکن است به کاهش علائم و شدت بیماری کمک‌کننده باشد، این موارد به شرح زیر است:

  • گلوتن
  • کافئین
  • الکل
  • محصولات لبنی
  • محصولات سویا
  • غذاهای غیر ارگانیک
  • گوشت قرمز
  • شیرینی‌ها
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای پرچرب

موارد ممنوعه برای اندومتریوز

چه زمانی باید به فوق تخصص درد مراجعه کرد

درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد؛ اما می‌توان این بیماری را مدیریت و کنترل کرد. اگر هنوز درد غیرطبیعی شدید و مداوم را تجربه می‌کنید، حتما نیاز به مراجعه به پزشک دارید. 

متخصص درد برای درمان درد آندومتریوز، بنا به شدت درد و شرایط شما بهترین راهکار درمانی را در نظر خواهد گرفت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *