سزارین با بیهوشی

در عمل سزارین، بیهوشی عمومی بهتر است یا بی حسی نخاعی

قطعا اغلب خانم‌هایی که قصد انجام زایمان سزارین را دارند، در پی آن هستند، که کدام روش بی حسی را برای زایمان خود انتخاب کنند، بی‌ حسی نخاعی (اسپاینال) یا بیهوشی عمومی؟ اغلب تصور می‌کنند اگر بیهوشی عمومی انجام گیرد، بهتر و راحت‌تر است؛ اما، این تصور اشتباهی است.

امروزه متخصص بیهوشی برای اغلب مادرانی که قصد انجام زایمان سزارین را دارند، بی حسی نخاعی یا تزریق اسپاینال را انجام می‌دهند؛ چرا که، این روش به بیهوشی عمومی ترجیح داده می‌شود. تنها در برخی از موارد نادر که مادر شرایط بی حسی نخاعی را نداشته باشد، زایمان سزارین به روش بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد.

در زایمان طبیعی بدون درد نیز، بی حسی اپیدورال برای مادران باردار به کار برده می‌شود. جهت آنکه اطلاعات کافی در خصوص این دو نوع زایمان داشته باشید، توضیحات مهم را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

علل ترجیح بی حسی نخاعی بر بیهوشی عمومی چیست

همانطور که برای شما ذکر کردیم، بی حسی نخاعی در سزارین یا همان اسپاینال به بیهوشی عمومی ترجیح داده می‌شود؛ زیرا این روش از بی حسی، فوایدی را برای مادر و نوزاد دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  • یکی از موارد بسیار مهم در رابطه با بحث روانی قضیه است، زمانی که مادر بی حسی نخاعی دریافت کرده باشد، می‌تواند تماس پوستی با نوزاد خود برقرار کند و نوزاد خود را پس از تولد در آغوش بگیرد.
  • زمانی که مادر بیهوشی عمومی دریافت می‌کند، نیاز به حمایت تنفسی دارد و در صورت تاخیر ممکن است برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک باشد؛ اما، در بی حسی نخاعی اینگونه نیست.
  • امکان انتقال داروی بیهوشی از مادر به جفت و در نهایت به نوزاد وجود دارد و ممکن است اثرات منفی را به همراه داشته باشد.
  • افزایش آب میان بافتی و تورم کل بدن که در طول بارداری ایجاد شده است، باعث سخت شدن لوله‌گذاری برای پزشک متخصص بیهوشی و مادر خواهد بود.
  • در بیهوشی عمومی معمولا به مادران باردار توصیه می‌شود که حداقل ۸ ساعت قبل از عمل ناشتا باشند، که قطعا این شرایط برای مادر باردار و نوزاد سخت خواهد بود.

در عمل سزارین، بیهوشی عمومی بهتر است یا بی حسی نخاعی؟

بیهوشی عمومی در زایمان سزارین چه خطراتی را به همراه دارد

زمانی که بیهوشی انجام می‌شود، هوشیاری کاملا از بین می‌رود، عضلات مجاری تنفس و دستگاه گوارش شل می‌شود. در این مواقع متخصص برای اینکه اطمینان حاصل کند که شما اکسیژن کافی دریافت می‌کنید و ریه در مقابل اسید معده و مایعات دیگر محافظت می‌شود، لوله‌گذاری را انجام می‌دهد.

زمانی که مادر به روش بیهوشی عمومی زایمان انجام دهد، بسیار مهم است که ناشتا باشد؛ چراکه، ماهیچه‌هایی که هضم غذا را انجام می‌دهند، شل می‌شوند. به همین جهت این احتمال وجود دارد که مایعات موجود در معده یا مایعات دیگری به ریه وارد شود، در صورت ایجاد چنین مشکلی آسیب‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

سایر خطرات و عارضه‌هایی که از بیهوشی عمومی مشاهده می‌شود به شرح زیر است:

  • عدم توانایی جهت لوله گذاری در پایین لوله تنفسی
  • اثرات منفی داروی بیهوشی بر نوزاد
  • مسمومیت مادر باردار به‌دلیل اثرات داروی بیهوشی

روند بی حسی نخاعی در زایمان سزارین

خانمی که در روند سزارین تحت بی حسی نخاعی قرار می‌گیرد با وجود اینکه هوشیار است، هیچ دردی را حین زایمان و تولد نوزاد خود احساس نمی‌کند. هنگامی که پزشک قصد انجام تزریق داروی بی حسی یا تزریق اسپاینال را دارد از مادر خواسته می‌شود که کمی خمیده شود و به‌حالت C بنشیند تا سرعت و دقت تزریق بیشتر شود.

هنگام تزریق ممکن است کمی احساس ناخوشایندی وجود داشته باشد؛ اما، به گونه‌ای نیست که مادر درد زیادی را متحمل شود. در حین تزریق بسیار مهم است که هیچ حرکتی نداشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

مطالب مرتبط: آگاهی از سزارین

سزارین با بی حسی

زایمان به‌روش بی حسی نخاعی چه فوایدی را به همراه دارد

این روش بی حسی بسیار بهتر از بیهوشی عمومی است؛ چراکه، فواید زیادی را نسبت به بیهوشی عمومی هم برای مادر و هم برای نوزاد دارد:

  • در این روش مادر کاملا هوشیار است، می‌تواند بلافاصله نوزاد خود را در آغوش بگیرد و پس از مدت کوتاهی به او شیر دهد.
  • با توجه به اینکه بی حسی تا چندین ساعت ادامه دارد، مادر دردهای شدیدی پس از عمل را حس نخواهد کرد و ساعت‌های پس از عمل با حداقل‎ترین درد سپری می‌شود.
  • تنها مادر ممکن است پس از عمل مشکلاتی از قبیل سردرد داشته باشد که این عارضه با مصرف مسکن به راحتی قابل کنترل و درمان است.

درد آمپول بی حسی سزارین

زمانی که آمپول بی‌ حسی تزریق می‌شود تنها ممکن است مقداری فشار احساس کنید؛ اما هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد.

برای سزارین بی حسی باید ناشتا بود؟

بله شما باید قبل از بی حسی سزارین ناشتا باشید. تا ۶ ساعت قبل از سزارین نباید هیچ نوشیدنی و غذایی میل کنید. در برخی موارد تا ۲ ساعت قبل می‌توانید مایعات شفاف بنوشید. با این حال در این باره باید با پزشک خود نیز مشورت داشته باشید.

تجربه افرادی که بی حسی سزارین شده‌اند

مادرانی که بی حسی سزارین را برای زایمان انتخاب کرده‌اند اینطور گزارش داده‌اند که از بی حسی رضایت داشته‌اند؛ اما با این حال احتمال ایجاد عوارضی از جمله سردرد و کمردرد موقت وجود دارد که در صورت رعایت نکات ذکر شده از سوی پزشک امکان درمان و حتی جلوگیری از این موارد وجود دارد.

مادر تقریبا طی چندین ساعت، بی حس است و دردی به دنبال برش و بخیه‌های زده شده احساس نمی‌کند.  افرادی نیز بوده‌اند که با تجربه اولین زایمان سزارین مجددا این روش را برای زایمان خود انتخاب کرده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *