انگشت چکشی

منظور از انگشت چکشی آسیب به تاندون نازکی است که قسمت انتهایی مفصل انگشت یا شست را صاف نگه می‌دارد. این مفصل در انگشتان به عنوان مفصل بین فالانژیال دیستال و در انگشت شست مفصل بین فالانژیال شناخته می‌شود.

چنین آسیبی زمانی رخ می‌دهد که یک جسمی سخت مانند توپ بیسبال یا والیبال به نوک انگشت ضربه وارد می‌کند و انگشتان بیش از اندازه خم می‌شوند. به دنبال چنین آسیب‌دیدگی در نهایت نمی‌توانید نوک انگشتان یا شست خود را صاف کنید و نوک انگشتان دست خم می‌شود.

آشنایی بیشتر با انگشت چکشی و علت ایجاد آن

این عارضه آسیب به تاندونی است که نوک انگشتان را صاف نگه می‌دارد. تاندون‌ها، استخوان‌ها را به ماهیچه‌ها متصل می‌کند و در نهایت ثبات انگشتان و حرکات را امکان‌پذیر می‌کند.

در صورت آسیب‌دیدگی، امکان پارگی تاندون وجود دارد و استخوان انگشت جدا می‌شود. اگر دچار انگشت چکشی شده باشید، نمی‌توانید انگشت خود را صاف نگه دارید و نوک انگشتان دچار افتادگی می‌شود و کبود و متورم به نظر می‌رسد.

چنین مشکلی معمولا در ورزش‌هایی مانند بسکتبال یا فوتبال زمانی که توپ به انگشتان دست برخورد می‌کند، رخ می‌دهد. علاوه بر این امکان ایجاد این عارضه بیشتر روی دستی که استفاده بیشتری دارید، رخ می‌دهد.

علت انگشت چکشی

چه افرادی در معرض خطر عارضه انگشت چکشی قرار دارند؟

احتمال این عارضه بیشتر در ورزش‌هایی که همراه با توپ سفت و سخت است، مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و… مشاهده می‌شود. به‌طور کلی هر فردی ممکن است دچار چنین آسیبی شود، برای مثال زمانی که فردی در حال انجام کار ساده‌ای مانند مرتب کردن تخت است.

بیشتر بخوانید: درمان انگشت شست اسکی بازان

انگشت چکشی چه علائمی دارد؟

معمولا بیماران علاوه بر دردی که پس از آسیب‌دیدگی احساس می‌کنند گاهی متوجه چنین علائمی نیز می‌شوند:

  • تورم
  • قرمزی
  • کبودی
  • عدم توانایی در صاف کردن انگشتان
  • حساسیت
  • جدا شدن ناخن
  • قرمزی در زیر ناخن

آیا انگشت چکشی باعث بروز آرتروز می‌شود

زمانی که آسیب وارد شده تنها تاندون را درگیر کند، به ندرت امکان ایجاد آرتروز پس از آن وجود دارد. در صورتی که تاندون تکه‌ای از استخوان را از سطح مفصل جدا کند و به حالتی جابه‌جا باقی بماند، امکان ایجاد آرتروز در این صورت وجود دارد.

علائم انگشت چکشی

این عارضه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر احساس درد داشتید و نمی‌توانستید انگشت خود را صاف نگه دارید به متخصص درد مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای تشخیص علت عارضه هر یک از این موارد را برای بیمار تجویز کند:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس
  • در موارد نادر تصویربرداری تکمیلی از جمله سونوگرافی یا MRI

تشخیص درست مهم‌ترین اقدامی است که باید با دقت بالا انجام گیرد؛ چرا که در نهایت درمان موثری با توجه به شرایط خود دریافت می‌کنید.

آیا انگشت چکشی درمانی دارد

در صورتی که دچار این آسیب‌دیدگی می‌شوید، باید فورا برای درمان اقدام کنید. هنگام آسیب‌دیدگی فورا به این موارد توجه داشته باشید:

  • یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و روی انگشت خود بگذارید.
  • انگشت را باید بالاتر از قلب خود نگه دارید؛ چرا که به کاهش تورم و درد کمک می‌کند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه نیز می‌تواند در تسکین درد بسیار موثر باشد.

در ادامه معمولا درمانی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود به این صورت است که باید نوک انگشتان دست در یک آتل به مدت شش هفته گذاشته شود تا تاندون آسیب‌دیده به‌طور کامل بهبود پیدا کند.
در صورتی که تکه‌ای از استخوان جدا شده باشد، پس از گذشت یک یا دو هفته از آتل بستن یک عکس رادیوگرافی برای بررسی موقعیت استخوان و روند بهبودی بیمار تجویز می‌شود.

آتل را باید تمام وقت به مدت شش هفته استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که باید برای جلوگیری از آسیب از فعالیت‌ها و ورزش‌های شدید خودداری کنید.

طی روز باید یک بار آتل را بشویید و خشک کنید، طی انجام این کار باید انگشتان خود را صاف نگه دارید. علاوه بر این باید سه الی چهار بار طی روز به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه روی انگشت خود یخ بگذارید.

بیشتر بخوانید: انگشت ماشه ای 

درمان انگشت چکشی

آیا برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی است

معمولا برای درمان عمل جراحی به بیماران پیشنهاد نمی‌شود، تنها در مواقع نادر جراحی انجام می‌گیرد. تنها زمانی که انگشت شکسته باشد یا قطعات استخوانی منجر به ناپایداری مفصل شود به عنوان آسیبی پیچیده تلقی می‌شود و ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید.

برای انجام این عمل جراحی، جراح یک برش کوچکی در پوست ایجاد کرده و از ابزاری برای صاف نگه داشتن انگشتان طی این جراحی استفاده می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *