درمان التهاب مفصل ساکروایلیاک

ساکروایلیت یا التهاب مفصل ساکروایلیاک

زمانی که یک یا هر دو مفصل ساکروایلیاک دچار التهاب شود، به عنوان عارضه ساکروایلیت شناخته می‌شود. ساکروایلیت می‌تواند منجر به درد در باسن یا کمر بیمار شود و این درد تا پایین یک یا هر دو پا گسترش پیدا خواهد کرد.

زمانی که در طولانی مدت بایستید یا از پله بالا بروید، درد بیشتری را احساس خواهید کرد. تشخیص این بیماری کمی دشوار است؛ چراکه با دیگر مشکلات احتمالی در ناحیه کمر اشتباه گرفته می‌شود.

با مراجعه به فوق تخصص درد، این بیماری با روش‌های متفاوتی تشخیص داده می‌شود و بهترین راهکارهای درمانی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

منظور از بیماری ساکروایلیت چیست

همانطور که پیش از این برای شما گفتیم زمانی که مفصل ساکروایلیاک دچار التهاب شود، اصطلاحا به آن ساکروایلیت گفته می‌شود. ساکروایلیاک در جایی قرار دارد که استخوان خاجی (قسمت انتهایی ستون فقرات که مثلثی شکل است) با ایلیوم (بخشی از لگن) رو‌به‌رو می‌شود.

ساکروایلیت می‌تواند در قسمت‌هایی مانند کمر، باسن و ران درد ایجاد کند. تشخیص این بیماری بسیار دشوار است؛ زیرا بسیاری از بیماری‌ها منجر به درد در این قسمت از بدن می‌شود.

آیا ساکروایلیت بیماری شایعی است

به‌طور قطعی نمی‌توان گفت چه تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری هستند. با این حال تخمین زده شده است، که بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از افرادی که به دلیل کمردرد به فوق تخصص درد مراجعه می‌کنند، ممکن است دچار این بیماری باشند.

ساکروایلیت یا التهاب مفصل ساکروایلیاک

چه عواملی باعث ایجاد ساکروایلیت می‌شود

التهاب مفصل ساکروایلیاک منجر به ایجاد علائم ساکروایلیت می‌شود. بسیاری از مواردی که باعث التهاب مفصل ساکروایلیاک شود، شامل موارد زیر است:

آرتروز

استئوآرتریت یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به ساییدگی و پارگی در مفصل ساکروایلیاک و از بین رفتن رباط‌ها شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این نوع آرتروز منجر به التهاب ستون فقرات می‌شود. ساکروایلیت در اغلب مواقع از علائم اولیه اسپوندیلیت آنکیلوزان است.

آرتریت پسوریازیس

این بیماری التهابی منجر به درد و تورم در مفصل و همچنین پسوریازیس می‌شود. آرتریت پسوریازیس می‌تواند باعث التهاب مفصل نخاع، از جمله مفصل ساکروایلیاک شود.

از دلایل دیگری که منجر به ساکروایلیت می‌شود:

  • آسیب‌دیدگی ناشی از تصادفات
  • بارداری (هورمون‌های تولید شده در بارداری می‌تواند عضلات و رباط لگن را شل کند)
  • ساکروایلیت پیوژنیک یک نوع عفونت نادر است.

ساکروایلیت چه علائمی دارد

درد از علائم رایج ناشی از ساکروایلیت است و در قسمت‌هایی از جمله موارد زیر ایجاد خواهد شد:

  • کمر، باسن و ران پس از نشستن در طی طولانی مدت یا ایستادن
  • درد لگن پس از چرخاندن لگن

ساکروایلیت چگونه تشخیص داده می‌شود

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید در خصوص سوابق بیماری‌های شما، هرگونه اختلال التهابی یا بیماری قلبی از شما سوالاتی را خواهد پرسید. سایر آزمایشاتی که برای تشخیص انجام می‌گیرد به شرح زیر است:

نحوه درمان ساکروایلیت چگونه است؟

به اکثر افراد مبتلا به ساکروایلیت انجام فیزیوتراپی پیشنهاد می‌شود. این روش درمانی به تقویت و تثبیت اطراف مفصل ساکروایلیاک کمک می‌کند. علاوه بر این فیزیوتراپی به حرکت مفصل ساکروایلیاک نیز کمک خواهد کرد.

جهت کنترل درد در مراحل اولیه درمان داروهایی مانند NASID ها تجویز می‌شود. در برخی از موارد جهت کاهش التهاب و درد، داروی استروئیدی به مفصل ساکروایلیاک تزریق می‌شود.

درمان ساکروایلیت یا التهاب مفصل ساکروایلیاک

روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

اگر روش‌های درمانی ذکر شده منجر به تسکین درد نشود، راهکارهای دیگری برای شما در نظر می‌گیرند، که این درمان‌های احتمالی به شرح زیر است:

  • تزریقات مفصلی
  • رادیفرکوئنسی
  • تحریک الکتریکی

ساکروایلیت چه عوارضی دارد

در صورتی که این بیماری درمان نشود، منجر به از دست دادن تحرک در برخی از افراد خواهد شد. علاوه بر این زمانی که این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به اختلال خواب و ایجاد شرایط روانی مانند افسردگی شود.

آیا می‌توان از ساکروایلیت پیشگیری کرد

هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. با اجتناب کردن از فعالیت‌هایی که منجر به درد می‌شوند مانند دویدن یا بالا رفتن از پله‌ها ممکن است بتوانید از چنین علائمی پیشگیری کنید یا علائم را تا حد امکان کاهش دهید. با مراجعه به متخصصان این زمینه و کلینیک درد با راهکارهای غیر جراحی سعی در آن دارند که این شرایط بیماران را کنترل کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *